Roesten is tegenwoordig bij bijna geen enkele auto nog een probleem, tenzij de constructeur bij het ontwerp geblunderd heeft. De belangrijkste redenen daarvoor zijn minder roestgevoelige staalsoorten, kit tussen carosseriedelen dat kan worden doorgelast zodat er geen naden "openstaan", extra kunststofafdichtingen in de spatborden die ophoping van drek in "dode hoeken" voorkomen en betere lakbehandelingen die zelfs als de voorkant van de auto geheel "gestraalt" is door opspattend steenslag en de kleurlak op tientallen plaatsen is verdwenen nog keurig beschermd wordt door de daaronder aangebrachte primer.
Regelmatig wassen met veel water helpt zeker ook, met name in de tijd dat er veel wordt gepekeld of wanneer de auto buiten staat aan de kust - op den duur is niets bestand tegen de zilte zeewind.
Vliegroest zie je echter nog regelmatig op de remschijven (het blijft gietijzer) als je de auto na het wassen niet meteen daarna gaat rijden, maar een keer remmen poetst die remschijven weer prima schoon.
Opvallend is dat de antiroestbehandelingen die destijds in de 80- en 90-er jaren veel werden toegepast (Tectyl ML etc) inmiddels volledig zijn verdwenen - auto's zonder antiroestbehandeling van de afgelopen 30 jaar roesten nauwelijks meer en veel minder dan de destijds gebouwde auto's die een extra nabehandeling kregen.