Weg gedrag GS300 , bj 2000

Hilco Mulder

Nieuw hier
11 jan 2013
10
0
0
Hallo dames en heren, ik ben nieuw op dit forum en wellicht kunnen jullie helpen. In ben sinds ruim een half jaar in het bezit van een schitterende GS300, zilvergrijs, luxe auto met alles er op en aan. De motor is een juweel, maar de wegliggen heel , maar dan ook heel erg slecht. De rechtuitstabiliteit is ronduit beroerd, de auto is super spoorgevoelig en een beetje wind aan de zijkant is zweet in de handen. Dan kan toch niet waar zijn voor een auto die hoge snelheden kan halen. 160 km op de klok gaat gewoon niet, alleen onder perfecte omstandigheden. De auto bonkt ook aan de voorkant. Heeft ca 270000 km gereden. Ik heb er reeds een plaatselijke autodealer naar laten kijken en die kunnen niets vreemds vinden. Als dit normaal is voor dit type auto, valt me dat zwaar tegen (mijn vorige auto een Focus - een rots op de weg). Wellicht dat jullie mij kunnen helpen.. Dank
 

Hilco Mulder

Nieuw hier
11 jan 2013
10
0
0
Heren,

Ik heb de stuurhuisrubbers vervangen, en geen verschil. ik wordt er zo langzamerhand een beetje ... van. Lezend op anders fora verneem ik ook dat het weggedrag van dit type GS niet al te best in de boeken staat. Ik vind het een dweil van een auto, en daar komt nog bij dat ik het echt levensgevaarlijk vindt. Ga als laatste aan de slag met nog 1 rubber (die aan de kromme draagarm zit) en dan is alles voor vervangen. Inclusief de banden, de uitlijning (die klopt) etc. Als dat niet helpt, doe ik hem van de hand en is het Lexus verhaal eindig en stap ik over naar een merk die dit wel onder controle heeft. Ik vind het jammer, want op alle punten is dit een fijne comfortabele stille auto, die kwalitatief goed in elkaar steekt. Misschien dat ik te kritisch ben, maar mijn Focus wat een 100x beter sturende auto dan dit.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Spijtig te horen en ik kan me voorstellen dat je het nogal beu wordt..

Het lijkt in ieder geval erg veel op dit: http://us.lexusownersclub.com/forums/to ... -and-fact/

Ik blijf van mening dat er (nog steeds) iets niet in orde is. Ik kan mij vinden in enige spoorvorming (vooral met maatje velg meer), maar nog steeds is dat goed te behappen (ik ervaar het overigens iets meer bij lage snelheid). Het is nogal een contrast, waarbij ik met snelheden rond 160-180 kmpu met 1 hand relaxed aan het stuur zit, terwijl jij juist het tegenovergestelde ervaart. Nu ben ik niet maatgevend, maar ik kan me ook niet goed voorstellen dat ik de enige ben die het niet ervaart.

Waar ik aan denk is dat de geometrie, dus met name sporing/toespoor of uitspoor, zich op hogere snelheid wijzigt/vervormt. Een beetje wat in de link hierboven wordt geschetst en waarbij ergens ophangingsrubbers vervormen/te zacht zijn. In zo'n geval zeggen goede uitlijn getallen op de brug niets over mogelijke vervorming op snelheid.

Sommige uitlijners kunnen dergelijke speling 'meten' d.m.v. een schroefstang die tussen de wielen wordt geplaatst en deze iets naar buiten drukt.

Je zou dit bijvoorbeeld ook kunnen uitsluiten (ter indicatie) door bijvoorbeeld iets meer toespoor te geven op de voorwielen en dan kijken of er iets verandert op snelheid. Onjuist toe- of uitspoor zou te zien moeten zijn aan slijtage banden. Maar goed, het is maar de vraag of je daar nog allemaal zin in hebt..

Succes met een oplossing gewenst.
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
429
11
18
ik moet me bij de vorige schrijver aansluiten...ik heb 4 jaar een GS300 van '99 gehad en tot volle tevredenheid...zonder problemen dik over de 200 gereden met 1 hand...en met minerva banden en dat zijn heel goedkope...ik ben zeer tevreden geweest over de wegligging van de GS ! het moet iets afwijkends zijn aan die van jouw...is ie nooit bij een aanrijding betrokken geweest ...niks krom ?

gr wilco(m2005)
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Ik lees niks meer over de velgen/banden,zou ze alle vier eens omwisselen voor andere[testen alleen] en kijken wat er dan gebeurd.Er is vast wel een garage/banden,velgenboer die zijn medewerking wil verlenen. Als ik in jou schoenen stond deed ik dit zeker.Deel de mening van de heren hierboven.Mijn GS stuurt ook snaarstrak en heb geen last van zoekgedrag ofzo.
Vind het vervelend voor je,hoop dat je het snel opgelost hebt.Btw al gedacht aan motorsteun-rubbers slijtage?
succes.
 

Hilco Mulder

Nieuw hier
11 jan 2013
10
0
0
Hoi Allemaal,

Ben net terug van 2 weken Spanje, focusje gehuurd , niets aan de hand. Ik denk niet dat het aan mij ligt.
Ik ga toch het volgendenog doen, want even door Duitsland sturen, wat loopt die motor mooi... maar hoe beroerd stuurt dat ding, ik kan het gewoon niet geloven. Nog even op jullie reacties gelet, mijn oprechte hartelijke dank ! Ik heb idd 2 rubbers nog niet vervangen en volgens de Engelse site is dit het probleem van het slechte weggedrag va de GS-en. Ik kan me er ook wat bij voorstellen. De lower control arm (de grote kromme) is natuurlijk een hele belangrijke. Als deze rubbers verkeerd zijn, kan er van alles gebeuren. Ook alles wat op deze site staat, herken ik, zwabberen, trillen (ook snel na uitlijnen), banden slijtage valt mee, en zoekerig weggedrag bij remmen. Dat zou onder belasting ook vervorming geven op de wielstanden (volgens mij toespoor is dan is de hele boel mis)
Ik ga deze als laatste vervangen, daarna uitlijnen, andere wielen of banden.. Lukt dat niet dan neem ik helaas afscheid, (stiekem kijk ik al naar een 330d.. maar dan moet er wel heel wat bij). Keep you posted, want als dit het is, kunnen we veel GS eigenaren helpen. Ik doe alles zelf, weet ik ook wat er gebeurd.
 

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
Mijn GS430 had hetzelfde weggedrag, op andere (amerikaanse) fora is hier ook veel over te vinden. Een van de oorzaken is oa de zachte ophangrubbers van de onderste draagarm en de reactiestang.
Ik heb beide rubbers (niet de hele arm), links en rechts laten vervangen door de Lexus dealer. De rubbers heb ik zelf in de VS besteld en zijn van ROCA, hier namelijk alleen maar goede dingen
over gelezen. Je voelt en ziet dat de rubber compound veel harder is.
De rubbers zijn 2 weken geleden vervangen, en het is perfect. Geen trillen, ook niet bij zeer hard remmen, ongevoelig voor spoorvorming, nu is de GS zoals ik hem hebben wil.

​Een set rubbers komt inclusief verzenden op een $150. De kosten van het vervangen door de dealer...tja, het blijft Lexus.
 

Bijlagen

  • 666092.jpg
    666092.jpg
    150,4 KB · Weergaven: 53

Vsk996

Hoort erbij
25 feb 2014
94
1
0
Zonder te speculeren over mogelijke oorzaken ( ik denk dat de meeste mogelijke oorzaken trouwens al de revue gepasseerd zijn) moet er idd. iets 'mis' zijn. Het is mss. wel zo dat de ene auto een betere wegligging heeft dan de andere (en een Focus heeft idd. een goede maar ook een levendige wegligging) en een GS is eerder een 'rechtdoorrijder' dan een bochtenvreter (ik heb een aantal jaar terug een GS 450 als aanloopwagen gehad) maar de auto is niet gevaarlijk en zeker niet bij normale rijstijl... Als de auto zo reageert zou ik hem bij de dealer afzetten en hem grondig laten controleren. Begrijp mij niet verkeerd ik voor alle mogelijke hulp op fora maar als het gevaarlijk wordt/is moet je de wagen laten nazien Just my 2 cent....
 

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Wil graag ook reageren in / op deze topic, ervaar dito problemen, heb sinds een twee maanden een bijna in nieuwstaat verkerende GS300 Sport uit 1998 waarbij vrij vlot na de aankoop bleek - bij de Importkeuring bij de RDW - (ex-Belg) dat de
fuseekogels niet door de APK zouden komen. Nieuwe kogels laten monteren en laten uitlijnen en auto trekt niet meer bij remmen naar een kant. Ervaar nog wel dat bij iets hogere snelheden de auto vrij makkelijk uit koers raakt en ik m'n beide handen echt aan het stuur moet houden. Er zit wat stuurspeling volgens mij maar kan ook liggen in inderdaad de busjes van de onderste draagarmen zoals hier in dit topic eerder ter sprake kwam. Stuur trilt bij remmen op hogere snelheden. Volgens ook USA-topics (waar nu eenmaal
veel GS-'en rondrijden) zijn het toch vaak de ' bushings' op de onderste en voorste draagarmen waarvan het rubber na een paar
10000 mijl z'n beste tijd heeft gehad. Ik heb de auto na de aankoop laten controleren bij een Toyota-dealer en het lijkt er op dat na uitlijnen bij het vervangen van de fuseekogels de rechtuit-stabiliteit er niet beter op is geworden...
Men kwam ook nog op het idee dat kromme schijven de oorzaak zouden zijn van het trillen van het stuur als je wat harder rijdt en
moet remmen...Heb er 430 banden en Lexus lichtmetaal op zitten (235/45 R17) en dat was indertijd een optie naast de standaard
16". Banden zijn nieuw (Michelins) alsmede blokken en remmen..
 

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Wil nog even terugkoppelen op de eigen inbreng van hierboven, auto is nog 'ns uitgelijnd als een GS300 Sport, iets anders
dan de reguliere uitvoering (specs inderdaad zelfs bij een Profile iets pietsie anders), nieuwe schijfremmen voor en de achterwielen
met die van voor gewisseld en de auto rijdt weer helemaal strak, geen trillen meer bij het remmen en veel sneller aangrijpen..
auto rijdt en ziet er uit als vrijwel nieuw!