Weggedrag van de IS

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Na een dikke 9 maanden met de IS 300h te hebben gereden, valt mij het weg gedrag van de auto een beetje tegen.
Ik vind de auto zijwind gevoelig en ook reageert de auto op rijsporen van het wegdek.
Dit alles bij ongeveer de 100 km/h die je nu moet rijden.

Bij hogere snelheden rijdt de IS wel goed. minder gevoelig.
Het weggedrag is wel verbeterd sinds het plaatsen van de Pirelli all seasons.

Het weggedrag is in ieder geval minder dan bij de CT en de Saab 9-3.

Hebben meer gebruikers hier last van?
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Hoi Henk, heb zelf ook een IS300h en herken deels wat je zegt.
De spoorgevoeligheid herken ik en heeft te maken met o.a. de brede bandenmaat die onder de auto zit.
Je zou voor de zekerheid de uitlijning eens kunnen laten controleren. Als je niet voldoende toespoor aan de voorkant hebt, gaat de auto ook zoeken en wordt deze ook gevoeliger voor zijwind.

Rij zelf met Nexen N'Fera banden. Bevallen prima bij mij.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Heb je de bandenspanning correct ingesteld? Het best doe je dit als de auto "koud" is, dwz minstens 4 uur niet heeft gereden en of daana niet meer dan 5 km of 15 min heeft gereden. Als het allemaal goed is, zou je kunnen overwegen de bandenspanning voor met 0,1 bar te verhogen - om te kijken of dat een voelbaar verschil brengt. Mogelijk dat je later nog iets meer wilt - je zult wat moeten zoeken om het optimale punt te vinden. Een lichte verandering zowel voor als achter kan veel verschil maken - ook het zowel voor- als achter in verschillende mate iets bijpompen kan helpen de auto minder gevoelig te maken. Begin echter na het aanbrengen van de aanbevolen spanning eerst met een lichte verhoging voor. Ga daarmee niet verder dan wat de autofabrikant als mximum voor zware belading aangeeft - te veel gaat ten koste van het comfort.
 
13 jun 2019
177
53
28
Herken ik niet. Helemaal niet zelfs. Nooit last van zijwind en ook niet van sporen. Ook op plensnat wegdek en bij plotseling slecht oppervlak. Bochten sturen heel makkelijk en vertrouwd. Stond eerst op 17 inch met de standaard bandenmaat (voor Good Year, achter Dunlop dus niet ideaal). Nu op 18 inch 235 en nog iets en daarmee een hogere band dan normaal. Michelin Alpin winterbanden (heel goeie, maar dus ook niet ideaal). Ga binnenkort eindelijk de officiële maat zomerbanden er op zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrHappy

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Bedankt voor jullie reacties.

Bandenspanning is rondom 2.4 bar.
Banden slijten zeer gelijkmatig. Bij het wisselen zei de bandenboer nog dat het zeer regelmatig versleten was. Dus uitlijning is wel goed.
Maar, ik zal de bandenspanning voor met 0,1 a 0,2 bar verhogen.
Kijken hoe het dan gaat. Banden voor zijn wat betreft profiel nog goed, ongeveer 4 mm. Merk Bridgestone. Niet de beste, ik weet het.
Worden tzt vervagen door de Pirelli's.
 
13 jun 2019
177
53
28
Bedoel je dat je eerst met Bridgestones reed (welke trouwens, zomer banden?) en nu achter Pirelli all seasons hebt en voor nog de oude Bridgestones? Kan natuurlijk met een ongelukkige banden set te maken hebben. Maar zoals ik al aangaf, bij mij was/is dat ook niet ideaal. Benieuwd hoe het gaat als je voor en achter gelijk hebt.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Nu op winterbanden aan het rijden. Rijgedrag is enorm anders (minder gevoelig voor spoorvorming) met de 215 bandjes ipv 235 en 255. Ik verwacht dus dat de bandenmaat bij de IS300H veel doet.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Veel, of misschien wel alle auto's zijn gevoelig voor spoorvoring met brede banden. Ik heb het zelf ook met 2 auto's.
 

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Afgelopen maand heb ik de voorbanden vervangen voor de Pirelli All weather banden.
Wat een verschil, stiller en een beter weggedrag. Niet meer zoeken op de snelweg, bij spoorvorming. De achterbanden, welke er nu bijna twee jaar en 40.000 km opzitten gaan nog een tijdje mee. Al met al, een blijvertje deze Pirelli's.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Marcel_IS300H

Nieuw hier
5 sep 2021
14
13
3
Hallo Henk O,
Een goede keuze. Op mij IS 300H heb ik voor de tweede keer een set All Season banden van Pirelli laten monteren. Beide sets zijn van het type Cinturato All Season SF2. Op de vooras ligt de maat 224/40-R18-92Y en op de achteras ligt de maat 255/35-R18-94Y. Met het eerste set heb 80000 kilometers mee gereden. Ben zeer tevreden met deze banden. Groetjes Marcel.
 

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Bedankt voor jullie reacties.

Bandenspanning is rondom 2.4 bar.
Banden slijten zeer gelijkmatig. Bij het wisselen zei de bandenboer nog dat het zeer regelmatig versleten was. Dus uitlijning is wel goed.
Maar, ik zal de bandenspanning voor met 0,1 a 0,2 bar verhogen.
Kijken hoe het dan gaat. Banden voor zijn wat betreft profiel nog goed, ongeveer 4 mm. Merk Bridgestone. Niet de beste, ik weet het.
Worden tzt vervagen door de Pirelli's.
I
Afgelopen maand heb ik de voorbanden vervangen voor de Pirelli All weather banden.
Wat een verschil, stiller en een beter weggedrag. Niet meer zoeken op de snelweg, bij spoorvorming. De achterbanden, welke er nu bijna twee jaar en 40.000 km opzitten gaan nog een tijdje mee. Al met al, een blijvertje deze Pirelli's.
Pirelli is top. Ik vind de Michelins ook erg goed. Zowel de zomer als all weather banden.