Welk interieurfilter?

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Voor een goed binnenklimaat is een interieurfilter van vitaal belang. Helaas is er maar weinig objectieve informatie te vinden over de daadwerkelijke kwaliteit van de filters en een hoge prijs is geen garantie voor betere kwaliteit. Een van de weinige echte tests die ik heb kunnen vinden was deze op Youtube. Op basis daarvan had ik voor mijn GS een Mahle gekocht maar helaas lijkt voor mijn nieuwe RX Mahle / Knecht geen passend model te hebben. Heeft iemand misschien nog andere bronnen of aanbevelingen voor een bepaald merk?

Jarno
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Over cabinefilters is wel meer informatie beschikbaar - zowel voor wat betreft testresultaten zelf als wat betreft testmethoden. Zie bijvoorbeeld:


In ieder geval kun je uit dergelijke info een idee krijgen wat belangrijk is en dat verschillende filters nogal uiteenlopen wat betreft afscheidingsgraad over de tijd, effectiviteit in relatie tot de doorstroomsnelheid van de lucht etc.

Wat je er helaas niet uit leert is welk filter nu wel goed is en welk filter mogelijk minder goed - merk en type filter worden doorgaans niet genoemd. Al met al is het een tamelijk complex onderwerp omdat zowel medische aspecten ("wat is gevaarlijk en wat niet") en technische aspecten ("wat wordt doorgelaten onder welke omstandigheden") doorgaans min of meer door elkaar lopen.

Hoe veel belang je er aan moet hechten zal ook sterk van individu tot individu verschillen. Het vermijden van allerlei allergenen kan voor sommigen van zeer groot belang zijn, de sigarenroker achter het stuur zal dat allemaal niet interesseren maar zal mogelijk wel zeer tevreden zijn op minder aanslag op de binnenkant van de ruiten omdat "airborn" straatvuil door een enigszins werkend filter voor een aanmerkelijk deel wordt buiten gehouden.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Even bellen met car Toyota Nijkerkerveen. Daar bestel ik altijd de onderdelen, filters ed.
Kan je origineel krijgen of aftermarket.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Dat is dus precies wat ik bedoel. Globaal heb je twee typen filtratie: tegenhouden van (fijn)stof c.q. pollen, en neutraliseren van potentieel schadelijke chemicaliën uit o.a. uitlaatgassen. Harde gegevens over hoe goed een bepaald merk filter hierin is zijn vrijwel niet te vinden. Het youtube filmpje waar ik naar gelinked heb is een zeldzame poging om dit wel inzichtelijk te maken en ik ben benieuwd of iemand ergens nog meer van dit soort testen weet te vinden.

Jarno
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Ik probeer altijd een koolstoffilter te plaatsen, of "koolstof-plus". Geen goedkoop standaard filter. Maar nooit verder verdiept in verschillende fabrikanten.

@Romke als die sigaren roker schone ramen wilt houden moet ie niet roken in de auto :LOL: