Welk merk remschijven kiezen?

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Ik heb onlangs Brembo schijven en blokken onder m'n IS 1st gen gezet. Erg goede ervaring mee. Ik zou eens op ebay.de kijken, daar zijn verassend veel gunstig geprijsde maar goede setjes te koop.
 
Hierbij een interessant artikel over de mythe van de kromme remschijven. Wel in het Engels.

In het artikel word gesproken over garnet paper, dit is schuurpapier met als abrassief materiaal het mineraal granaat, rood van kleur.

Kort samengevat gaat het artikel over afzetting op de remschijven, met een niet gelijke laagopbouw, en wisselende wrijvingsweerstand.
Deze laag is afkomstig van de remblokken, die op hun beurt samengesteld zijn uit een bindmiddel en weer een mineraal , waar weer veel keuze in is. Opschuren van de remschijf met dit type schuurpapier, verwijdert de laag en is het euvel weer verholpen.

Ik heb verder gezocht op warped rotors i.c.m. garnet paper, en het schijnt een beproefde methode te zijn. Is altijd de moeite waard om te proberen lijkt mij.

http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths
 
ik heb stoptech remschijven, vind ze gelijk aan de OEM schijven en het voordeel is dat de binnenzijde ook gecoat is waardoor er minder snel roestvorming ontstaat. .
 
Uiteindelijk zijn er (voordat de 2 stoptech berichten zijn geplaatst) Bosch remschijven icm Nipparts blokken gemonteerd.

Lexus is weer trilling vrij en remt uitstekend :)
 
Maar ja, in jouw geval waren de remklauwen ook einde latijn, dus dat heeft de (voorgaande) schijven en blokken ook niet veel goed gedaan.
 
aah ok als je remklauw vast zat dan is de kans groot dat deze de schijven krom zijn getrokken door je klauw.
 
Kennelijk mag ik de naam niet noemen maar ik ben gegaan voor de topper onder de toppers. Heel, heel nauwkeurig en vooral ziekenhuis-achtig schoon werken. Remmen voor het leven, heel zeker weten.
 
Aanvulling...

Na de vervanging van de schijven begon het trillen bij remmen vanaf ca 110 km.
Schijven waren nieuw, dus die verdenk je in eerste instantie niet :(

Alles schoongemaakt, en aan de auto(!) afgedraaid.
Loste enkel 2000 km e.e.a. op, maar toen begon het weer.
Dan denk je aan ophanging e.d.

Toevallig was er een andere klant, ander merk auto ??k met Bosch schijven, met hetzelfde euvel.

Die schijven zijn door de leverancier van deauto af afgedraaid.

Dus ook bij mij dezelfde actie, schijven eraf en daar afgedraaid, 's middags opnieuw gemonteerd.
Je zit nog met een "phantoom" gevoel, maar het lijkt waarempel oplgelost!

Dus ook bij Bosch is het zelfs mogelijk een inferieure partij in de handel te vinden :(

Nu andere velgen erop, kijken hoe dit zich houd.
Autobahn lonkt.

Bernard, welke had jij nou gemonteerd?
 
Het doet misschien niet zo ter zake maar met mijn vorige IS200 had ik het fenomeen dat links voor tijdens het rijden zo nu en dan vrij heftig ging trillen. Maar niet tijdens remmen. Dat begon langzamerhand erger te worden en het voorwiel bleek ook nogal warm te worden. De oorzaak was een vastzittende remklauw. Toen die weer gangbaar gemaakt was, was het trillen helemaal weg.
Toch vreemd eigenlijk, want de schijf was gewoon helemaal vlak en egaal.