Welke banden doen het goed (IS300H)

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Ik heb momenteel Bridgestone banden op mijn IS300H F-sport. Voor ligt ER33 en achter T005. Op zich heel lekker rollende banden in de zin dat ze nul trillingen geven.
Echter maken ze wel erg veel bandengeluid op de snelweg. De auto is verder erg stil, dan valt het natuurlijk op. Maar de banden zijn wel erg luid vind ik. Heb even een geluidsmeting gedaan, en bij 100 staat de meter op 65dB. Dat is best veel. Op wat ruiger asfalt soms nog hoger dan dat.

De banden zijn niet gecupt, het is echt normaal afrolgeluid. Ik rijd overigens met de standaard F-sport velgen, en daarbij behorende banden (245/35/18 - 225/40/18).
Ik snap best dat bredere banden meer geluid maken, maar vind het toch wat storend in zo'n stille auto.

Iemand ervaring met deze banden en wat is een alternatief? Sommige banden doen het heel goed onder bepaalde merken. Bridgestone heeft op mij nooit eerder indruk kunnen maken, er zijn vast betere alternatieven. Zit aan Goodyear eagle assymetric 6 of Fulda Sport control 2 te denken. Die moeten beiden erg stil zijn.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met de meest ideale band voor de IS 300h F-Sport. Ik heb sinds twee weken ook een IS 300h F-Sport en het is altijd goed om te horen welke combinatie tussen auto en band ideaal is.

Ik rijd overigens met de standaard F-sport velgen, en daarbij behorende banden (245/35/18 - 225/40/18).
Dat zou 255/35 R18 en 225/40 R18 moeten zijn volgens mij. Zijn je achterbanden wellicht te smal?

Iemand ervaring met deze banden en wat is een alternatief? Sommige banden doen het heel goed onder bepaalde merken. Bridgestone heeft op mij nooit eerder indruk kunnen maken, er zijn vast betere alternatieven. Zit aan Goodyear eagle assymetric 6 of Fulda Sport control 2 te denken. Die moeten beiden erg stil zijn.
Ik had ook ER33 (achter) en T005 (voor) en heb de hele boel laten vervangen door Bridgestone Weather Control A005 Evo. Een all-season band want ik moet ook in de sneeuw uit de voeten kunnen. Zal over een tijdje laten weten hoe ze bevallen.

De bandentests laten alleen external noise zien bij voorbijrijden dus ik vraag me af hoe representatief dat is voor geluid in de auto. Als ik een zomerband zou kiezen zou het waarschijnlijk ook de Goodyear Eagle F1 Assymetric 6 worden vanwege de goede prestaties en nette prijs. De Fulda Sport Control 2 komt qua remmen en handling op droog en nat als één van de slechtste banden uit de test dus die zou ik lekker laten staan. Michelin Pilot Sport 4/5 scoren ook vaak heel goed.

Tyrereviews heeft een prachtig overzicht van autobandentests: https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Summer/
Deze test van een vergelijkbare maat met een vergelijkbare auto geeft ook goede resultaten voor de Hankook Ventus s1 evo 3.
In een recentere test maar een kleinere maat en andere auto scoort de Goodyear weer erg goed.
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
245 was inderdaad foutje, zit 255 onder aan de achterkant.

Heb je km’s gemaakt met de er33/t005? Ben namelijk benieuwd of je ook het excessieve banden geluid hebt waargenomen.

Uiteraard ook benieuwd wat je op lange termijn van de nieuwe banden vindt.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Heb je km’s gemaakt met de er33/t005? Ben namelijk benieuwd of je ook het excessieve banden geluid hebt waargenomen.
Slechts een paar honderd kilometer en heb ze daarbij niet als lawaaiig ervaren.

Uiteraard ook benieuwd wat je op lange termijn van de nieuwe banden vindt.
De Weather Control A005 Evo lijkt iets luidruchtiger maar dat kan ook komen omdat ik er vooral mee op nat wegdek heb gereden - dat is altijd wat rumoeriger. Ze zijn overigens wel heel fijn in de regen: in diepe plassen voel ik de auto niet trekken aan het stuur en blijft ie mooi stabiel.
 

Marcel_IS300H

Nieuw hier
5 sep 2021
14
13
3
Hallo forum leden edje en R3D,
Ik heb op mijn IS300H Pirelli banden van het type Cinturato All Season SF2 liggen. Op de vooras ligt de bandenmaat 225/40-R18 en op de achteras 255/35-R18. Het is een stille band, heeft goede grip op natte en drogen wegen, ben zeer tevreden met deze banden. Heb hier al 48022 km mee gereden. Voorste banden hebben nog 5,5 mm profiel en de achterste 5,3 mm. Het meeste van deze kilometers zijn gereden op de autosnelweg.
Groetjes Marcel.
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Dat klinkt goed. Heb nog niet eerder van deze band gehoord van een gebruiker zelf, dus goede info. Kun je iets zeggen over het verbruik Marcel? Ik rijd met dezelfde bandenmaat, maar dan Bridgestone zomerbanden en heb echt veel moeite om aan de goede kant van 1:15 te blijven.
 

Marcel_IS300H

Nieuw hier
5 sep 2021
14
13
3
Hallo edje,
Ik rij de afstand Heerlen <> Eindhoven met de Cruise controle op 120 km. In de stad rij ik ook graag door. Deze type band heeft geen velgbeschermer. Als ik de banden moet vervangen dan komt op de vooras de breedte 235 mm.
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Dat is beduidend zuiniger dan de mijne. Ik rijd veel in de randstad met de cc op 105, en dan niet zuiniger dan 1:15. Ik denk echt dat het de banden zijn. Mijn auto is nog vrij nieuw (2018) met nog geen 90K op de teller.
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Ben benieuwd wat het verbruik doet met andere banden erom. Aangezien achter net nieuw is zal dat nog wel even duren.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Ik denk eerlijk gezegd dat het grootste deel van het verbruik is toe te schrijven aan de rechtervoet en dat de banden daar een iets mindere rol in spelen. Ook telt natuurlijk een stadsrit zwaarder dan een snelwegrit. Ik haal ook een jaargemiddelde van 1:16,.. zelfde auto, Michelin Crossclimate+ eronder. Wel voor en achter zelfe maat banden....
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
816
113
Als je banden zoekt zou ik niet hier informeren, hier zijn "we" niet objectief.
Mijn advies is een bandenvergelijkings site te raadplegen waar banden allemaal onder vergelijkbare omstandigheden getest worden.
Zo maak ik ook mijn keuze.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Banden zijn ook een persoonlijk dingetje, de een gaat voor michelin, de ander voor bridgestone of pirelli,fulda conti enz. Conti wordt naarmate die meer km gerolt heeft ook lawaaiiger De tests meten decibel bij een nieuwe band, Als ze er al een behoorlijk aantal kilometers onder liggen gaat die vlieger niet meer op. Weet zo niet hoe ze het afrolgeluid(decibel) meten maar zoals je noemt, 65DB valt dan toch mee. Bij de bandenboer op internet staat bij elke band de DB erbij en ligt meestal rond de 70/72 DB.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik heb op mijn IS300H Pirelli banden van het type Cinturato All Season SF2 liggen. Op de vooras ligt de bandenmaat 225/40-R18 en op de achteras 255/35-R18. Het is een stille band, heeft goede grip op natte en drogen wegen, ben zeer tevreden met deze banden. Heb hier al 48022 km mee gereden. Voorste banden hebben nog 5,5 mm profiel en de achterste 5,3 mm. Het meeste van deze kilometers zijn gereden op de autosnelweg.
Bijna 50.000km en nog zoveel profiel, dat klinkt goed! Welke banden had je hiervoor? Uit de tests van Tyre Reviews en Auto Bild scoort ie vooral op nat wegdek niet zo goed als andere all-season banden. https://www.tyrereviews.com/Tyre/Pirelli/Cinturato-All-Season-SF2.htm

Als ik de banden moet vervangen dan komt op de vooras de breedte 235 mm.
Waarom ben je van plan op de vooras breder te kiezen?
 

Marcel_IS300H

Nieuw hier
5 sep 2021
14
13
3
Hallo R3D,
Voor deze All Season band reed ik met de zomerbanden van Dunlop (Sport Maxx RT2). Op het informatie blad bij deze banden staat de geluidindicatie 68dB bij de breedte 225 en 69 dB bij breedte 255. De All Season heeft de indicatie van 70dB bij breedte 225 en 71 dB bij breedte 255. Toch ondervind ik zelf dat de All Season banden stiller zijn. Bij de breedte 225 vind ik dat de rand van de velg erg uitsteekt. Daarom wil ik deze vervangen door breedte 235.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Het afrolgeluid van banden wordt buiten gemeten, dus de voorbijrijdende auto met een bepaalde snelheid op een bepaalde band, en die dB's worden weergegeven bij de kenmerken van een band. Binnen in de auto hoor je daar geen ruk van, en zeker als het maar over 1 2 of 3 dB gaat.....dus ik zou me daar niet te zeer blind op staren.....Verder is stil of luid 100% subjectieve beleving ;)
 
13 jun 2019
177
53
28
Gekozen voor Dunlop Sportmaxx RT2 vanwege het geluid. Zelfde velg en maat als TS. Zijn inderdaad heel stil. Ook kwa wegligging en waterafvoer en trilling geen klachten. Verbruik nu ca 6,1 op de meter overdag 110 op de teller. Wel beetje te veel korte ritten tegenwoordig. Slijtage weet ik nog niet. Heb welk mindere ervaringen met Michelin kwa cuppen.