Welke banden op originele velgen?

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Hallo allemaal, ik kreeg net een bericht van de garage dat mijn auto klaar was (tussenbeurt 135.000 km), er waren geen problemen (natuurlijk niet :worship: ) enkel de achterbanden waren wat kaal aan het worden.

Nu ga ik dus binnenkort 2 nieuwe banden aanschaffen, alleen weet ik niet welke.

Er zijn vele b merken die banden aanbieden voor tussen de ?55,- en ?80,- echter weet ik niet of deze veel te wensen overlaten wat betreft de slijtage of confort? anders ga ik gewoon voor een A merk.

Verder vind ik banden met een V profiel wel mooi, maar blijkbaar maken de grote merken deze niet (of ik kom ze niet tegen).

Heeft iemand tips?

Nieuwe banden zitten eronder. Rijdt weer helemaal top! Overigens besteld bij bandenconcurrent.nl. Eerste keer dat ik zoiets probeer en is prima bevallen. Zondag besteld en betaald en dinsdag afgeleverd bij een garage hier om de hoek. Scheelt ook behoorlijk op de prijzen van Profile Tyrecenter. Ik was uiteindelijk incl. montage 250 euro kwijt voor Vredestein ULCENTXL 215-45-17

Joep zei:
Banden zijn waarschijnlijk behept met het fenomeen ' cuppen ' dat wil zeggen dat het profiel van de band happen heeft gekregen.
Let ook op de uitlijning van de banden, als het cuppen is, kan het daardoor komen.

Uitlijnen is trouwens dan ook wel verstandig zeker? Anders kan ik zo weer een band gaan vervangen..

Bij mij bleek 1 band scheef afgesleten. Heb toen alles laten uitlijnen (70 piek). Uitlijnen zou ik niet op besparen. Je hoeft het maar 1 x te doen en alles staat weer strak afgesteld. Rijdt en voelt ook veel plezieriger.

Eigenlijk hoor je gewoon 1x in de paar jaar even langs te gaan, door slijtage of een stoeprandje kan de afstelling iets vergaan. Vaak is het niet zo erg dat het buiten de toleranties komt te staan maar we willen perfectie toch ;)

gr. koen

Vandaag 2 Dunlop Sport Maxx TT 215/45/ZR17 91Y besteld voor achter. De Potenza's die er op zitten hebben hun beste tijd gehad. Lang getwijfeld voor winterbanden of niet. Toch maar niet gedaan. Ik verwacht aankomende winter puur minder te rijden en enigzins fingers crossed of de Dunlop's het bij de lagere temperaturen goed uithouden.

De dunlops doen het in de sneeuw iets beter dan de bridgestones, maar verre van wat een winterband qua grip biedt.

Tja, ook op Dunlops heb ik leuke slippartijen gehad in mijn is200 in minder dan 1cm sneeuw. Niets verslaat een wintersetje. Maar ben het er wel mee eens dat de Dunlops de beste keuze zijn op de IS200.

Heb nu ook nog de bridgestones (zomerbanden) onder mijn IS zitten. Ben er niet echt over te spreken. Veel lawaai, relatief weinig grip.

Hube:

De slechtste winterband verslaat nog de beste zomerband op sneeuw :) logisch natuurlijk...

Maar wat jij op je IS hebt zitten zijn geen High performance Zomerbanden... Turanza zijn meer all seasons. ( die heb jij dacht ik uit mijn hoofd)

Wanneer je de Bridgestones RE50A vs Dunlop Sportmax GT/TT gaat vergelijken, dan komen ze aardig in de buurt! De 1 is op bepaalde gebieden net iets beter dan de andere en vice versa.

Voor de beste allround band > Michelin PS3

Ze zijn nagenoeg net zo stil als de Dunlops
Ze zijn comfortabelere dan Winterbanden
Ze presteren op droog vergelijkbaar als de RE50a en Sportmax
Op nat presteert deze beter dan hierboven aangegeven
Ze hebben minder last van cuppen en hoogte slag
Ze nemen naarmate de band meer slijt qua geluidsvolume veel minder toe tov de andere banden

Nadeel: Ze slijten wel iets sneller....en zijn 5-10% duurder.

Mocht je puur voor prestaties gaan dan zou de michelin supersport die sander heeft adviseren.

Ik ben nog erg huiverig na mijn laatste Michelin ervaring (vervangen binnen 30.000km) Waar de Dunlops mij 60.000km mee gingen. Vandaar dat ik even aankijk hoeveel km's jij met dat setje doet. Voorlopig blijf ik nog even bij mijn leest.

De turanza is inderdaad een regenband. http://www.bridgestone.nl/banden/person ... wagen/tour Wat in Nederland wel een slimme zet is. Maar ik vind ze niet erg goed.

Aangezien nu de winter steeds dichter bij komt, en ik in het heerlijk brugge ben gestationeerd. heb ik besloten om maar mijn banden te vervangen voor winter banden, deze komen natuurlijk gewoon op mijn orginele lexus velgen. Nu ben ik natuurlijk een leek wat banden betreft, dus wat raden jullie mij aan?

Dunlop wintersport 3d/4d of de michelin alpin3/4 vind ik een goede band voor de lexus.

Hube: ja ze slijten wel iets harder, maar eerlijk gezegd weet ik nu niet eens meer hoeveel km ik ermee heb gemaakt o_O ik moet dan even opzoeken wanneer ik de banden heb gehaald en deze terug rekenen... maar sowieso heb ik er nu meer dan 30.000km mee gereden.

na navraag en onderzoek kwam bij mij de dunlop wintersport 3d of 4d naar voren. De 4d heb ik ondertussen ( al een poosje terug) besteld en gaan er volgende week onder. Ik zou alleen niet te lang wachten met de aanschaf, zodra het weer omslaat ontstaat vaak een run op winterbanden........

boudi zei:
...Op mijn originele 17' rims heb ik nu 215 breedte. Nu is mijn vraag, kan ik hier ook bredere banden op zetten? Bv 225 of 235? Of is dit niet aan te raden...

Hierop is nog geen antwoord gegeven en ik heb dezelfde vraag
:)

j2jedi zei:
boudi zei:
...Op mijn originele 17' rims heb ik nu 215 breedte. Nu is mijn vraag, kan ik hier ook bredere banden op zetten? Bv 225 of 235? Of is dit niet aan te raden...

Hierop is nog geen antwoord gegeven en ik heb dezelfde vraag
:)

Ja dat kan!! ik heb inmiddels winterbanden onder mijn wagen liggen 225 breed, mijn zomer setjes is 215 breed.

225 breed was tevens het advies van de banden dokter!!