Welke benzine Euro 98 (E5) of Euro 95 (E10)

Karel-Jan

Nieuw hier
16 sep 2018
20
16
3
Ik heb het me eigenlijk nooit eerder afgevraagd, met mijn vorige Lexus RX45h Tech uit 2010 tankte ik altijd Euro 95 (E10).

Nu rijdt ik in een Lexus RX450h President uit 2016 en tank nog steeds Euro 95 (E10), echter ik lees dat Euro 98 (E5) ook kan en mogelijk wat voordelen heeft?
(dat de hoge compressie volgens de Atkinson-cyclus beter werkt met een hoger octaan gehalte?)
(mogelijk rijdt de auto ook iets zuiniger op Euro 98, wat het prijsverschil deels compenseert?)

Graag advies en ervaringen van andere RX450h rijders.

Euro 95 in Nederland is niet dezelfde Euro 95 zoals vroeg, of als in Duitsland.

In Nederland zit er 10% bio-ethanol in. Goed voor het milieu, slechtere verbranding voor je auto (vervuilend). In Duitsland niemand ze onze ''euro 95'' overigens ''E10'' brandstof.

De verbranding bij Euro 98 is beter. Sommige autos zijn daar heel gevoelig voor, zoals moderne BMW's. In theorie zou je er iets verder op kunnen rijen en is het minder vervuilend voor je motor.

Ik rijd zelf altijd ''om en om'', een tip die ik ooit van een monteur kreeg.

• Leuk
Waarderingen: Karel-Jan
Ik merk met de CT200h een verschil. Met E5 rijdt de auto een stuk soepeler. Vooral in de wintermaanden merkbaar. Motor draait rustiger en voelt beter aan. Misschien tussen de oren. Maar rijdt al ruim 120k probleemloos op E5. Rond de 1op19/20. Met E10 merkbaar minder zuinig.

Daarbij altijd vlak voor een onderhoud altijd flesje reiniger erin

Euro 95 in Nederland is niet dezelfde Euro 95 zoals vroeg, of als in Duitsland.

In Nederland zit er 10% bio-ethanol in. Goed voor het milieu, slechtere verbranding voor je auto (vervuilend). In Duitsland niemand ze onze ''euro 95'' overigens ''E10'' brandstof.

De verbranding bij Euro 98 is beter. Sommige autos zijn daar heel gevoelig voor, zoals moderne BMW's. In theorie zou je er iets verder op kunnen rijen en is het minder vervuilend voor je motor.

Ik rijd zelf altijd ''om en om'', een tip die ik ooit van een monteur kreeg.
Dank voor deze reactie, ik heb nu het idee opgevat om half-om-half te rijden, door steeds een halve tank aan te vullen om-en-om (Euro 98 met 0% ethanol.; en Euro 95), op deze wijze heb ik na een aantal tankbeurten een mix met octaangehalte van tussen 96 en 97, en 2,5% ethanol). Uiteindelijk iets meer brandstofkosten, maar dat wordt deels goedgemaakt door iets meer efficiëntie en het idee dat het beter is voor de Lexus.

• Leuk
Waarderingen: MadderUX250h