Welke koelvloeistof?

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer en ongeveer elke site geeft wel weer een andere aanbeveling, maar wat is nu de juiste koelvloeistof voor een 2e generatie IS?

Ik heb wel eens eerder de originele Toyota koelvloeistof gekocht, maar die is duur en lastig te krijgen via internet. Maar aangezien Toyota volgens mij geen koelvloeistoffabrikant is, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon een ander merk is waarop dan een Toyota label geplakt is, maar welke, dat heb ik nog nooit ergens kunnen vinden.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Ik heb wel eens eerder de originele Toyota koelvloeistof gekocht, maar die is duur en lastig te krijgen via internet. Maar aangezien Toyota volgens mij geen koelvloeistoffabrikant is, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon een ander merk is waarop dan een Toyota label geplakt is, maar welke, dat heb ik nog nooit ergens kunnen vinden.
Koelvloeistof is een tamelijk ondoorzichtige materie. Er zijn geen zinnige standaardtests die de vereiste kwaliteit nauwkeurig en eenduidig vastleggen. Dat is ook wel begrijpelijk: hoe een koelvloeistof reageert in een motor met uiteenlopende materialen rijdend onder verschillende omstandigheden is moeilijk, zo niet onmogelijk, praktisch te meten.

In principe bestaat koelvloeistof uit water, een vriespuntverlager en additieven die corrosie van de diverse in een motorkoelsysteem voorhanden zijnde metalen tegen corrosie beschermt. Het water dient aan bepaalde vereisten te voldoen (zoals bijvoorbeeld hardheid, chloorgehalte, pH). Als vriespuntverlager wordt monoethyleenglycol (1,2-ethaandiol) gebruikt. In de EU wordt bovendien een "taste deterrent" toegevoegd. Dat geeft koelvloeistof een bijzonder onaangename bittere smaak, waardoor abusievelijk inslikken wordt voorkomen omdat het bij opname door de mond meteen wordt uitgespuugd.

Het verschil tussen de verschillende koelvloeistoffen zit in de concentratie van de vriespuntverlager ("tot welke lage temperatuur blijft het bruikbaar") en vooral in het type anticorrosie additief. Traditioneel werden anorganische additieven gebruikt. Die zorgden ervoor dat alle motordelen die er mee in contact kwamen werden afgedekt met een beschermingslaagje om corrosie te voorkomen. Dat gebeurde overal in de motor en niet slechts op corrosiegevolige plaatsen. Ook de binnenkant van slangen werd door dergelijke stoffen afgedekt, waardoor de beschermingsduur beperkt was (tot ca. 2 jaar). Meestal hadden dergelijke koelvloeistoffen een geelgroene kleur in verse toestand.

Sinds een jaar of 20 wordt meestal koelvloeistof gebruikt met additieven op basis van organische samenstelling. Dat heeft als voordeel dat corrosiebescherming pas actief wordt wanneer ergens corrosie begint te ontstaan - op dat moment wordt de plaats van aantasting door de additieven afgedekt om de corrosie te stoppen. Het voordeel is dat de koelvloeistof alleen actief beschermt tegen corrosie op plaatsen waar dat echt nodig is en dus niet het gehele inwendige oppervlak met een afdeklaagje wordt besmeurd. Dergelijke koelvloeistof gaat veel langer mee dan "klassieke" producten (tot wel 6 jaar), omdat de verbruikssnelheid veel lager is.

Alle autofabrikanten gebruiken inmiddels deze "OAT" ("organic additive technology") koelvloeistoffen. Ze verschillen onderling wel - met name Japanse fabrikanten hebben vaak hun speciale wensen qua gewenste additieven. Of dat allemaal nodig is, is moeilijk na te gaan voor de buitenstaander. Dat Toyota, Mazda en Honda er zo precies mee zijn, zal waarschijnlijk niet alleen commerciele redenen hebben.

Inmiddels zijn op tankstations ook "universele koelvloeistoffen" te koop - geschikt voor iedere auto, ongeacht de leeftijd. Of die even goed zijn, is onbekend. Waarschijnlijk bieden ze wel voldoende lang bescherming om bij gebruikers geen klachten te laten ontstaan.

Menging van verschillende koelvloeistoftypen is af te raden. Afgezien van het feit dat er meestal een "smerige" kleur ontstaat, valt niet uit te sluiten dat de verschillende additieven elkaars werking verstoren.

Voor meer informatie over koelvloeistof, zie:


Het verhaal is niet helemaal up to date en richt zich sterk op de situatie in de VS, maar geeft toch behoorlijk wat achtergrondinformatie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Koelvloeistof is een tamelijk ondoorzichtige materie. Er zijn geen zinnige standaardtests die de vereiste kwaliteit nauwkeurig en eenduidig vastleggen. Dat is ook wel begrijpelijk: hoe een koelvloeistof reageert in een motor met uiteenlopende materialen rijdend onder verschillende omstandigheden is moeilijk, zo niet onmogelijk, praktisch te meten.

In principe bestaat koelvloeistof uit water, een vriespuntverlager en additieven die corrosie van de diverse in een motorkoelsysteem voorhanden zijnde metalen tegen corrosie beschermt. Het water dient aan bepaalde vereisten te voldoen (zoals bijvoorbeeld hardheid, chloorgehalte, pH). Als vriespuntverlager wordt monoethyleenglycol (1,2-ethaandiol) gebruikt. In de EU wordt bovendien een "taste deterrent" toegevoegd. Dat geeft koelvloeistof een bijzonder onaangename bittere smaak, waardoor abusievelijk inslikken wordt voorkomen omdat het bij opname door de mond meteen wordt uitgespuugd.

Het verschil tussen de verschillende koelvloeistoffen zit in de concentratie van de vriespuntverlager ("tot welke lage temperatuur blijft het bruikbaar") en vooral in het type anticorrosie additief. Traditioneel werden anorganische additieven gebruikt. Die zorgden ervoor dat alle motordelen die er mee in contact kwamen werden afgedekt met een beschermingslaagje om corrosie te voorkomen. Dat gebeurde overal in de motor en niet slechts op corrosiegevolige plaatsen. Ook de binnenkant van slangen werd door dergelijke stoffen afgedekt, waardoor de beschermingsduur beperkt was (tot ca. 2 jaar). Meestal hadden dergelijke koelvloeistoffen een geelgroene kleur in verse toestand.

Sinds een jaar of 20 wordt meestal koelvloeistof gebruikt met additieven op basis van organische samenstelling. Dat heeft als voordeel dat corrosiebescherming pas actief wordt wanneer ergens corrosie begint te ontstaan - op dat moment wordt de plaats van aantasting door de additieven afgedekt om de corrosie te stoppen. Het voordeel is dat de koelvloeistof alleen actief beschermt tegen corrosie op plaatsen waar dat echt nodig is en dus niet het gehele inwendige oppervlak met een afdeklaagje wordt besmeurd. Dergelijke koelvloeistof gaat veel langer mee dan "klassieke" producten (tot wel 6 jaar), omdat de verbruikssnelheid veel lager is.

Alle autofabrikanten gebruiken inmiddels deze "OAT" ("organic additive technology") koelvloeistoffen. Ze verschillen onderling wel - met name Japanse fabrikanten hebben vaak hun speciale wensen qua gewenste additieven. Of dat allemaal nodig is, is moeilijk na te gaan voor de buitenstaander. Dat Toyota, Mazda en Honda er zo precies mee zijn, zal waarschijnlijk niet alleen commerciele redenen hebben.

Inmiddels zijn op tankstations ook "universele koelvloeistoffen" te koop - geschikt voor iedere auto, ongeacht de leeftijd. Of die even goed zijn, is onbekend. Waarschijnlijk bieden ze wel voldoende lang bescherming om bij gebruikers geen klachten te laten ontstaan.

Menging van verschillende koelvloeistoftypen is af te raden. Afgezien van het feit dat er meestal een "smerige" kleur ontstaat, valt niet uit te sluiten dat de verschillende additieven elkaars werking verstoren.

Voor meer informatie over koelvloeistof, zie:


Het verhaal is niet helemaal up to date en richt zich sterk op de situatie in de VS, maar geeft toch behoorlijk wat achtergrondinformatie.


Is dit een ChatGPT response of schud je dit zo uit je mouw?
;)

Maar goed, dus het maakt eigenlijk helemaal niet zoveel uit zeg je?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Is dit een ChatGPT response of schud je dit zo uit je mouw?
;)

Maar goed, dus het maakt eigenlijk helemaal niet zoveel uit zeg je?
Nee, het was een korte samenvatting van wat ik zo over het onderwerp weet....

Het maakt wel degelijk uit wat je er in stopt - het probleem is dat je als gebruiker niet goed kunt inschatten of een koelvloeistof kwalitatief goed is of minder goed. Daar kom je pas achter als je jaren verder bent en bijvoorbeeld een door corrosie aangetaste lekkende radiator moet vervangen....

Er zijn geen objectieve kwaliteitseisen vastgelegd in internationaal geaccepteerde specificaties zoals we die bijvoorbeeld wel kennen voor zaken als motorolie of remvloeistof. Er is bij mijn weten ook maar een enkel bedrijf dat serieus onderzoek doet op het gebied van koelvloeistof in nauwe samenwerking met autofabrikanten (BASF). Het enige vermoeden dat een product goed is voor een bepaalde motor is dus de opgave van de autofabrikant.

En ja, "het maakt niet zoveel uit". Beschermen tegen bevriezen doen ze allemaal goed - de mate waarin hangt samen met de concentratie van 1,2-ethaandiol en die blijkt meestal uit de tekst op de verpakking. Hoe lang er echter sprake is van voldoende corrosiebescherming (wat veel belangrijker is dan de vorstbescherming) blijft helaas (kort of langdurig) afwachten.

Als je enkel naar de initiele kosten van vervanging kijkt, kun je overwegen zelf een mengsel van leidingwater en keukenzout aan te maken en dat te gebruiken. Daarmee kun je een vorstbescherming tot -27 C bereiken - meestal meer dan genoeg. Natuurlijk geeft dat op relatief korte tijd allerlei corrosieproblemen, maar het is wel goedkoop en als je de auto toch binnen een jaar weg doet zal hij dat bij jou nog wel overleven :cool:
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Nee, het was een korte samenvatting van wat ik zo over het onderwerp weet....

Het maakt wel degelijk uit wat je er in stopt - het probleem is dat je als gebruiker niet goed kunt inschatten of een koelvloeistof kwalitatief goed is of minder goed. Daar kom je pas achter als je jaren verder bent en bijvoorbeeld een door corrosie aangetaste lekkende radiator moet vervangen....

Er zijn geen objectieve kwaliteitseisen vastgelegd in internationaal geaccepteerde specificaties zoals we die bijvoorbeeld wel kennen voor zaken als motorolie of remvloeistof. Er is bij mijn weten ook maar een enkel bedrijf dat serieus onderzoek doet op het gebied van koelvloeistof in nauwe samenwerking met autofabrikanten (BASF). Het enige vermoeden dat een product goed is voor een bepaalde motor is dus de opgave van de autofabrikant.

En ja, "het maakt niet zoveel uit". Beschermen tegen bevriezen doen ze allemaal goed - de mate waarin hangt samen met de concentratie van 1,2-ethaandiol en die blijkt meestal uit de tekst op de verpakking. Hoe lang er echter sprake is van voldoende corrosiebescherming (wat veel belangrijker is dan de vorstbescherming) blijft helaas (kort of langdurig) afwachten.

Als je enkel naar de initiele kosten van vervanging kijkt, kun je overwegen zelf een mengsel van leidingwater en keukenzout aan te maken en dat te gebruiken. Daarmee kun je een vorstbescherming tot -27 C bereiken - meestal meer dan genoeg. Natuurlijk geeft dat op relatief korte tijd allerlei corrosieproblemen, maar het is wel goedkoop en als je de auto toch binnen een jaar weg doet zal hij dat bij jou nog wel overleven :cool:

Dat laatste was ik niet van plan. Maar heb je dan nog een aanbeveling hiervoor wat bijvoorbeeld een goed merk is? Ik zie prijzen die variëren van 8 euro per 5 liter tot 50 euro voor diezelfde hoeveelheid.

En nog steeds geeft ongeveer elke site een andere aanbeveling, dus eigenlijk ben ik nog niets wijzer.
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Dat laatste was ik niet van plan. Maar heb je dan nog een aanbeveling hiervoor wat bijvoorbeeld een goed merk is? Ik zie prijzen die variëren van 8 euro per 5 liter tot 50 euro voor diezelfde hoeveelheid.
Als je de prijs van de Toyota koelvloeistof bezwaarlijk vindt, zou je BASF Glysantin G30 koelvloeistof kunnen nemen. Dat is een vrij universeel toepasbare moderne koelvloeistof met ongeveer dezelfde kleur als de roze Toyoyta koelvloeistof. Het produkt wordt aanbevolen voor alle Lexus auto's vanaf 1994.
En nog steeds geeft ongeveer elke site een andere aanbeveling, dus eigenlijk ben ik nog niets wijzer.
Dat is precies het probleem - het is een jungle waarin zowel goede als matige produkten worden aangeboden. Eigenlijk is BASF de enige fabrikant die vrij uitgebreide informatie geeft. En veel van hun produkten worden door andere aanbieders onder eigen naam verkocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Als je de prijs van de Toyota koelvloeistof bezwaarlijk vindt, zou je BASF Glysantin G30 koelvloeistof kunnen nemen. Dat is een vrij universeel toepasbare moderne koelvloeistof met ongeveer dezelfde kleur als de roze Toyoyta koelvloeistof. Het produkt wordt aanbevolen voor alle Lexus auto's vanaf 1994.

Dat is precies het probleem - het is een jungle waarin zowel goede als matige produkten worden aangeboden. Eigenlijk is BASF de enige fabrikant die vrij uitgebreide informatie geeft. En veel van hun produkten worden door andere aanbieders onder eigen naam verkocht.
Ja, ik dacht inderdaad altijd dat het de rode zou moeten zijn. Maar als ik dan bijvoorbeeld op de site van Kroon zelf een Lexus IS250 invoer, krijg ik bijvoorbeeld de volgende als aanbeveling:
En die is weer groen-blauw... Terwijl de onderdelenwebsites me eerder de rode/roze variant van Kroon aanbevelen.

Ik snap nu wat je zegt van de jungle, ik had nooit gedacht dat dit zo'n lastig onderwerp was en dat er eigenlijk zo weinig inhoudelijks over te vinden is.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Oh is best duur inderdaad die originele koelvloeistof.. Maar goed ja, als je twijfelt, wellicht is dat dan het beste. Het is ook weer niet dat je het ieder jaar hoeft te wisselen.

Mij staat in ieder geval bij dat Aziatische merken P-OAT koelvloeistoffen gebruiken. Dus in dat geval zou die Kroon wellicht wel een optie zijn.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Oh is best duur inderdaad die originele koelvloeistof.. Maar goed ja, als je twijfelt, wellicht is dat dan het beste. Het is ook weer niet dat je het ieder jaar hoeft te wisselen.

Mij staat in ieder geval bij dat Aziatische merken P-OAT koelvloeistoffen gebruiken. Dus in dat geval zou die Kroon wellicht wel een optie zijn.
Niet alleen duur, maar ook nergens (meer) online verkrijgbaar. Maar heb twee 5 liter verpakkingen nodig als ik alles wil vervangen, dat tikt toch aan. Ik wil gewoon goed spul, maar meer betalen dan nodig vind ik ook onzin.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Ik snap niet dat dit onduidelijk is. Ik zou altijd de door de dealer voorgeschreven middelen gebruiken. Als je dan een claim hebt dan kunnen ze niet de "verkeerde" vloeistof de schuld geven.
Ook heeft Toyota / Lexus koelvloeistof die heel duidelijk roze kleurt op de plek van lekkage. Ik heb dat zelf gelukkig een keer kunnen ontdekken bij de bekende kwaal van de waterpomp van mijn vorige IS-F, waardoor vervolg schade kon worden voorkomen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik snap niet dat dit onduidelijk is. Ik zou altijd de door de dealer voorgeschreven middelen gebruiken. Als je dan een claim hebt dan kunnen ze niet de "verkeerde" vloeistof de schuld geven.
Ook heeft Toyota / Lexus koelvloeistof die heel duidelijk roze kleurt op de plek van lekkage. Ik heb dat zelf gelukkig een keer kunnen ontdekken bij de bekende kwaal van de waterpomp van mijn vorige IS-F, waardoor vervolg schade kon worden voorkomen.
Maar nog steeds vraag ik me dan af waar Toyota/Lexus z'n koelvloeistof vandaan haalt. Voor bijna alle onderdelen in de motor is dit vrij duidelijk terug te vinden, maar de koelvloeistof is blijkbaar een of andere zwarte magie als ik de vaagheid hierom moet geloven.

En dat roze is gewoon de kleur van de koelvloeistof, daar zijn dus ook 'tig verschillende merken en varianten van in de markt te vinden. Dat is niet iets Toyota/Lexus eigen en de kleur zegt dus eigenlijk nog niet veel.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
En dat roze is gewoon de kleur van de koelvloeistof, daar zijn dus ook 'tig verschillende merken en varianten van in de markt te vinden. Dat is niet iets Toyota/Lexus eigen en de kleur zegt dus eigenlijk nog niet veel.
Die roze kleur zie je alleen als je een lekkage hebt, er is dan een soort korstig schuim te zien. Heel duidelijk om een lekkage op te sporen. Ik weet niet of Toyota hier uniek in is. Naar ik meen wel.
Waar Toyota de koelvloeistof vandaan haalt ga je niet vinden.