Welke Motorolie?

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dit jaar dient m'n IS200 een grote beurt te krijgen. Voor een groot gedeelte wil ik dit zelf doen ( vervangen van Olie, oliefilter, bougies, diffolie, koelvloeistof) en de wat ingewikkeldere klussen laat ik ?f door de Lexus Dealer of de 'Lexus'-gespecialiseerde garage bij mij in de buurt.

Ik vroeg me af of jullie de motorolie en oliefilter ook zelf vervangen en welke producten jullie hiervoor gebruiken. Wat betreft olie is er nogal wat keuze. 10w30 wordt in de gebruikshandleiding aangeraden. Ik las dat de Lexus Dealers voornamelijk Castrol Magnatec gebruiken. Wat is jullie opinie?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik heb er belangstelling voor, dus als je in tijd zin hebt kan je het altijd posten. Ik geef het wel een plek bij tips en tricks ergens :rulez:
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
OK heb je een PM gestuurd dan zien we het wel ergens verschijnen. Edit: viewtopic.php?f=63&t=4712
Komt van Lexus Canada meen ik en aangezien NL daar nog steeds 200 keer in past is het echt niet alleen voor Alberta met vaak -30 ; grootsteden als Montreal en Toronto zitten zomers met hogere gemiddeldes als ons kikkerlandje !
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Ja daar heb je best gelijk in. Vond het gewoon een fraai en overzichtelijk plaatje. Ach en dat zijn nog maar de gradings. Op clublexus kom je niet onder de 20 pagina's met de castrol mannen die de mobil 1 mannen (en vrouwen sorry) aanvallen en vice versa. Plus nog 10 dozijn andere merken die tot 0.0001% brandstofbesparing leiden.... :)
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
In het kader van motorolie, of eigenlijk het motorolie waarschuwingslampje op het dashboard, een vraag. Sinds maart van dit jaar heb ik Castrol Edge 5w30 FST Longlife in m'n IS200 gestopt. Auto liep (en loopt eigenlijk nog steeds prima). Eind deze zomer kreeg ik last van het gasklephuis wat onder de gasklep besmeurd was met koolstof/residu. Na een flinke schoonmaak liep deze weer als een zonnetje. Echter, kort daarna merkte ik dat een kleine hick-up bij het starten. Ook gaat even kort (max 2 sec.) het motorolie waarschuwingslampje aan. Deze hick-up/stuttering is voornamelijk als de motor koud is. Ik vroeg mij af of dit te relateren is aan de gebruikte olie, evt. een defect-rakende oliepomp of toch het gasklephuis wat ik schoon gemaakt heb. Na de schoonmaak heeft de auto zowel lange als korte stukken gereden. Wellicht hebben jullie idee?n waar dit door kan komen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lastig te zeggen dit... Op basis van dit valt er nog niet veel uit op te maken qua bron.

De olie viscositeit zou met deze temperaturen geen probleem mogen vormen, dat kun je zo goed als zeker uitsluiten. Verder heb je ook je oliefilter vervangen toch? Niveau olie goed? Je zou idd kunnen denken aan het gasklephuis (idle control motor) die wellicht (kortstondig) wat traag reageert. Misschien ook checken wat je toerental is kort na moment van starten. Overigens komt het wel voor dat na reiniging gasklephuis de ICM 'verstopt' raakt, maar dan zou je denkelijk meer (en langer) problemen ondervinden met RPM, starten en stationair.

Aangezien je verder geen codes krijgt (bijvoorbeeld ontstekingsproblemen) en het oliedruk lampje direct weer uit gaat, lijkt een defecte oliepomp/oliedruksensor e.d. niet van toepassing, hooguit korte A/F verstoring en daarmee tijdelijk onvoldoende toeren (en oliedruk).

The light may occasionally flicker when the engine is idling or
it may come on briefly after a hard stop. There is no cause for
concern if it then goes out when the engine is accelerated
slightly.

Eventueel gooi je er een keer een 'cleaner' bij je brandstof en laat je de motor eens lekker brullen op de snelweg :thumbsup:
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank GPS! Oliefilter is inderdaad vervangen, olie niveau is goed (misschien iets te veel voor het mooie). Zonet nog even gecheckt, het lampje gaat even aan wanneer het stationair toerental iets te laag is (rond de 500/600) en springt even later op richting de 1500. Dan is het lampje weer uit. Zoals je aangeeft, er is geen foutcode registratie en lijkt het er op dat het geen kwaad kan. Ben misschien wat te gefixeerd op lampjes en rare gedragingen van de motor nadat ik het gasklephuis heb schoongemaakt (waar ik enige twijfel had of ik dit wel correct heb gedaan). Verder loopt ie als een zonnetje, dus wat dat betreft hoef ik misschien niet veel te vrezen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als het koud is komen veel motoren wat moeilijker op gang, net zoals wij (ik) soms uit bed stappen :p

Zou het echt de motor/servo zijn van de vlinder, dan krijg je meestal zoiets als foutcode: P0505

The idle speed is controlled by the Electronic Throttle Control System (ETCS).The ETCS is composed of the throttle motor, which operates the throttle valve, and the throttle position sensor, which detects the opening angle of the throttle valve.The Engine Control Module controls the throttle motor to provide the proper throttle valve opening angle to obtain the target idle speed.

Je kunt nog proberen een beetje WD40 op de asjes van de vlinder te spuiten (met mate uiteraard). Misschien is dat iets stroef door de kou. Eventueel zou je TPS gecalibreerd moeten worden.
 

Liberman

Nieuw hier
8 mrt 2017
12
0
0
Het is een oude topic, maar denk nog steeds actueel voor de nieuwe Lexusbezitters onder ons. Ik moet van mij IS220D motorolie en filter vervangen. Bij verschillende dealers, namelijk Lowman kreeg ik een prijs van €?270 incl. een jaarpaas voor vervangend vervoer. Voor de zelfde handeling vraagt Lexus Sittard €?100 zonder vervangend vervoerpasje. Ik heb lidmaatschap van ANWB, en heb geen behoefte van wegensleep etc, maar hoe kan zon groot prijsverschil van ene naar andere dealer zijn? Lexus Sittard vraagt die prijs voor 6 liter Shall motorolie 5W-30, plus filter en de werktijd. Heeft iemand een motorolie laten vervangen door Lexus Sittard en is dat een goede olie voor de motor? Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt: