Welke rijverhouding rijden jullie? Benzine vs electrisch

Jan v S

Hoort erbij
10 aug 2025
64
89
18
Ik was benieuwd; hoeveel km rijden jullie op 1 volle tank benzine? Het hangt natuurlijk af van het rijgedrag en dan m.n. ook van de lengte van de ritten.
Hier heb ik nu ± 5 maanden en ± 7.000 ervaring met mijn RX en ik moet iedere ± 2.300 km tanken. Ik ben daar best positief over, eigenlijk. Wat wel opvalt is dat ik dan ± 45 ltr kan tanken terwijl ik lees dat er 55 ltr in de tank zou moeten kunnen, maar dat terzijde.
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Gr. Jan

Je hebt dit in het RX topic gepost maar ik rijd in een NX met dezelfde aandrijving dus ik neem aan dat ik ook mag antwoorden :)

2300km haal ik bij lange na niet. Normaal rijd ik doordeweek alleen korte ritjes dus kan ik die allemaal electrisch doen, maar in het weekend zijn er nogal eens langere ritten die ik niet in zijn geheel electrisch kan doen dus dan gaat de rest op benzine. Als ik dan 200km rijd is er max 60-70 electrisch en min 130 op benzine. Dan zit ik na een week of 4 op 5-600km benzine en 300km electrisch. In de winter uiteraard wat minder electrisch dan in de zomer,
Maar dat zegt niet veel, ga ik een weekendje niet op pad dan rijd ik meer electrisch maar voor een vakantie naar de Amalfi kust komt er 4000km op benzine bij.

Dus ik denk dat het heel persoonlijk is voor iedereen en dat het zelfs voor 1 persoon nog heel erg kan wisselen.
Met de huidige benzineprijzen rij ik liever electrisch natuurlijk, maar ik laad mijn accu alleen op als hij praktisch helemaal leeg is. Dus niet bij 50-60% al weer bijladen, om de accu een beetje te sparen (al denk ik niet dat ik de auto nog in mijn bezit heb als dat een issue zou worden).

Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Niet alleen de lengte van de rit speelt een rol, uiteraard ook je rijstijl (vlot en snel optrekken of rustig rijgedrag) en het soort rit. Wanneer je veel in de stad gaat rijden en dus veelal aan lage snelheid rijdt en regelmatig moet afremmen zal de hybride batterij veel regenereren waardoor je benzineverbruik laag zal zijn. Wanneer je echter de autosnelweg gebruikt zal je afstand in EV modus beperkter zijn en bijgevolg je benzineverbruik hoger liggen.
Leg je langere afstanden af dan zit je elektrisch goed voor de eerste 70 km (in de zomer) maar de rest van je rit zal meestal grootendeels op benzine zijn. Leg je meestal kortere ritten af dan zal je het grootste gedeelte daarvan elektrisch kunnen rijden en bijgevolg weinig moeten tanken als je regelmatig je wagen oplaadt.
Zelf heb ik sedert 10/04/25 tot vandaag 11000km afgelegd en 250 liter benzine verbruikt wat dus neerkomt op 2,27 l/100km. Stroomverbruik over deze periode is 1675 kWh
Deze gegevens zijn voor de NX