Wellicht binnenkort SC200 eigenaar?

Colombiaan

Nieuw hier
3 mrt 2014
13
0
0
Hallo Lexusliefhebbers!

Ik heb me vorige week aangemeld op het forum en dacht laat ik zo beleefd zijn om me even voor te stellen.
Mijn eerste 2 auto's waren (echte) Mini's, daarna heb ik nog een hele korte tijd Fiatje Cinquecento Sporting gereden en rij op dit moment een Mercedes 280CE uit 1978.
Met het huidige oldtimerbeleid wordt dat wel redelijk aan de prijs alleen al aan wegenbelasting dus toen ging ik op zoek naar iets anders.
Waarbij ik meteen wel aan achterwielaangedreven auto's dacht. Eerst toch aan Duits gedacht (met name BMW 320) en toen zag ik een Lexus IS200 voorbijrijden.
Een (voor het grote volk) minder voor de hand liggende keuze maar dat maakt het voor mij juist interessant! Toen ik de Sportcross zag was ik helemaal verkocht!

Mijn zoektocht had mij tot afgelopen weekend eigenlijk al teruggebracht tot 2 auto's. Via een Lexus dealer had ik van de ene auto een compleet beeld van de onderhoudshistorie en de andere mist eigenlijk het beeld na 2009. Die laatste stond in Utrecht en daar ben ik afgelopen zaterdag naar wezen kijken.
De verkoper weigerde na flink aandringen om mij de auto voor een proefrit mee te geven. We hadden al eerder telefonisch contact gehad en hij "schrok" toen hij het van de onderhoudshistorie hoorde. Zijn verhaal was: "Lexus dealers doen niet aan onderhoudsboekjes dus daarom zit ie er niet bij maar je kan het complete overzicht bij de dealer opvragen" Toen ik hem vertelde dat dit incorrect was gaf hij aan dit te willen uitzoeken en mij dmv rekeningen te achterhalen het complete plaatje kon geven. Toen ik afgelopen zaterdag aanwezig was had hij weer geprobeerd de garage die de auto had ingeruild te bellen en als het meezit zou ik vandaag antwoord krijgen. Hij wilde de auto niet voor een proefrit meegeven omdat hij eerst de hele geschiedenis wilde geven omdat ik hem bij een niet kloppende geschiedenis toch niet zou kopen. Ik moest hem op zijn woord geloven: "Hij rijdt als een nieuwe dat kan ik je verzekeren"
Dit en het feit dat ik het creme leren interieur toch wat minder vond dan dat het op de foto's leek heeft mij doen besluiten niet verder met de auto te gaan.
Dus eigenlijk is er nog maar 1 auto over, de auto in Hapert. Een SC die bij een handelaar staat die ook nog een paar honderd euro voor mijn huidige auto over heeft(dit zijn lastig te vinden op het moment). Deze auto heeft wel al een langere tijd stilgestaan bij de lexus dealer en heeft hij heeft deze nu sinds december of zo in bezit. Van deze auto heb ik wel de onderhoudsgeschiedenis. De auto heeft 214.000 km gereden heeft geen leren interieur maar stof en daardoor ook geen elektrisch verstelbare stoelen en stoelverwarming.
De auto heeft nu een vraagprijs van 5950 euro en heeft zelfs voor 7950 te koop gestaan zag ik op een oud printje wat nog in de auto lag. Heb hier al eerder wel een proefrit in gemaakt en alhoewel een veelgehoorde opmerking is dat ze niet echt snel zijn vond ik het toch wel erg fijn sturen!
Ik wil a.s. vrijdag of zaterdag een aankoopkeuring bij de lokale lexus dealer of een onafhankelijk keurstation gaan doen. Maar kunnen jullie mij misschien nog wat meer informatie geven mbt de prijs? Wat is nou redelijk voor zo'n auto? Ik zat zelf toch wel richting de 4500 te kijken eigenlijk. Aangezien de distributieriem in 2016 weer moet (7 jaar of 150.000 km toch) en door het stilstaan de remmen ook wat roestaanslag hebben (geluid achter bij sturen).

Het is een heel verhaal geworden en mss wel in een totaal verkeerd topic.... hopelijk kunnen jullie me wel iets verder op weg helpen!
 
Welkom op het forum Colombiaan!

Ik vind de beoogde auto enigszins stevig aan de prijs. Als je hier op LF Marketplace kijkt, zie je een gelijkwaardige SC staan (met een kleine schade) en voor stuk minder (zelfs als je de schade meeneemt). Daarbij ook wat minder km's.

Remmen die je hoort tijdens het rijden (kunnen) wijzen op vastgeroeste zuigers of slidepins. Mogelijk simpel op te lossen met onderhoud of een revisiekit, maar dat kan ook prijzig worden als het tegenzit. Op een bedrag van zo'n 6000 euro moet dat in orde zijn. Voor die prijs mag je overigens ook full options en leer verwachten. Ik zag al een paar SC's (zelfs IS300SC's) rond de 5000 a 6000 met leder en behoorlijk minder km's. Nu hoeven meer km's niet altijd een issue te zijn, maar tis maar om een idee te geven.

Het gaat uiteraard ook om het totale plaatje van de auto, hoe ziet de bekleding eruit, lak, steenslag, onderhoud, wat moet er nog aan gebeuren, etc. Aankoopkeuring is dus wel belangrijk, hetgeen ook kan betekenen dat je stevig onderhandelingsmateriaal krijgt wanneer manco's of aandachtspunten worden gevonden. Een beetje keurstation zal ook kunnen aangeven of de prijs re?el is t.a.v. het aangebodene.

Ik zou er zeker nog wat vergelijkend warenonderzoek op los laten, voordat je hierin een beslissing neemt. En uiteraard de meningen van de overige forumleden.
smirk.png
 
Bedankt voor je reactie GPS-10! Met inruil mocht ik de auto trouwens op dit moment voor 5250 meenemen. Overigens heb ik ook liever geen automaat. Dat maakt de keuze nog wel iets beperkter heb ik het idee...
 
Laatst bewerkt:
Om in aanmerking te nemen; met trekhaak zie ik. Hoewel handig, kan dat ook betekenen dat er flink mee is gesleurd (met extra belasting / slijtage bak en etc).
 
Die in Hapert ben ik ook gaan kijken, laten staan !, heeft veel plamuur en is gewoon een sloper, remmen zijn op.
Ik betaalde voor mijn sx van eind 2005 en 55.000 echte km en echte als nieuw 10.000 met 4 nieuwe winterbanden.
Alle papieren en onderhoudhistorie erbij.
Ik weet het, erg veel geld, maar dan heb ik ook wat ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ja het is diegene aan de ventweg inderdaad! Dat is mss de reden waarom die zo lang al te koop staat...
 
Ik ben blij dat ik me op het forum heb aangemeld, Thanks sot! Heb je onlangs een sx (ik ben kennelijk een leek met mijn sc) gekocht? @sot Wanneer ben je bij de auto in Hapert wezen kijken? En plamuur? Op welke plekken? Op roestplekken of duidt het op schade? Het zijn punten waar ik bij een volgende auto beter op kan letten natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:
Staan niet alleen negatieve verhalen en het is ook wel een vrij oud topic... mss confronteer ik hem nog wel even met de bevindingen.
 
Die auto had ik wel zien staan maar hij viel tot nu toe af omdat ie wel een stukje duurder is dan dat ik wilde uitgeven eigenlijk. Ik had in mijn hoofd dat ik rond de 5000 wel een mooie SC zou moeten kunnen vinden. Het is het onderzoeken waard natuurlijk. Thanks voor het meedenken!
 
@Sander1987 6500 is ook de handelsprijs. Met APK, beurt en 6 maanden garantie kost de auto 7500!! Dat vind ik persoonlijk wel heel veel geld. Kan iemand anders bepalen of het een redelijke prijs is? Want dan moet ik mss mijn budget omhoog schroeven. Of bepalen dan een goede SX voor rond de 5000 niet haalbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum, en zo zie je toch dat je weer veel baat bij kunt hebben als anderen mee denken, voor dat je wat koopt, maar succes bij de zoektocht en de beslissing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Colombiaan
Met APK, beurt en 6 maanden garantie kost de auto 7500!!
Je kunt waarschijnlijk met scherp onderhandelen (en/of inruil oude auto) flink wat van die 6500 afdingen. De auto zal minder in trek zijn dan bijvoorbeeld een BMW, ik noem maar wat.

Advies is wel om, vooraf aankoop, een kleine som te spenderen aan een goed technisch onderzoek/keuring van de auto. Dat geeft ook wat meer zekerheid m.b.t. de techniek en staat ervan. Je zou dan kunnen besluiten niet die garantie te nemen. Met deze km stand is het overigens niet erg waarschijnlijk dat je grote problematiek zult tegenkomen, mits e.e.a. een beetje onderhouden is. Zou er al iets (groots) aan de hand zijn, dan komt dat echt wel naar voren in een aankoopkeuring.

Verder zal de algehele staat en met name persoonlijke smaak ook een rol spelen bij wat je ervoor wilt neertellen, denk aan kleur, uitvoering, km stand, etc. Moeilijk te zeggen wat dan een re?le prijs is. Je kunt in principe alleen maar vergelijken met gelijkwaardige modellen en de som der totalen delen om een globale indruk te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Colombiaan
@GPS-10

Daar heb je een punt, wat is jouw advies voor die aankoopkeuring? Bij een Lexus dealer, speciaal keurstation of een willekeurige garage? Een ANWB keuring kost 242 euro en dat vind ik best een hoop geld (Dekra keuring is vergelijkbaar volgens mij). Terwijl een garage vaak voor 50 tot 100 euro ook een goed beeld van de auto kan geven naar mijn idee.
Dat laatste vind ik vrij lastig aangezien zeker van de SX niet zo heel veel exemplaren staan. De auto in Zaandam lijkt op het eerste gezicht goed in mijn plaatje te passen (behalve de prijs dan nog natuurlijk).
 
Ik vind dat (tegenwoordig) moeilijk te zeggen. Normaal gesproken zou ik adviseren de dealer te contacten, aangezien daar specifieke kennis en ervaring betreffende bekende manco's of aandachtspunten aanwezig moet zijn. Er zijn diverse generieke vakgarages die daar volstrekt niet voor onder doen. Punt is ook (gebaseerd op ervaringen van diverse forumleden, incluis mezelf) dat de ene dealer de andere niet is...

Misschien is het niet onverstandig om wat meer partijen te contacten en vooral je voelsprieten uit te steken. Vraag vooral waarop precies wordt gecontroleerd en hoe e.e.a. te werk gaat. Je merkt dan doorgaans snel genoeg of men kennis van zaken heeft, servicegericht is, etc. Liefst spreek je direct met de monteur zelf.

Na een keuring ontvang je een uitgebreide lijst met punten waarop is gecontroleerd alsmede aanbevelingen. Er zijn idd nogal wat verschillen in de tarieven die men ervoor vraagt, dus het loont dit te onderzoeken en met name wat men ervoor uitvoert. ANWB onderzoek is enorm gedetailleerd, dus dat kan zich lonen in tijd. Ik denk wel dat met dit type auto (en betrouwbare techniek) een dergelijk prijzig onderzoek enigszins overkill is. Uiteraard is dat slechts een persoonlijke mening. Afgezien van onderzoek, hoe gedegen ook, kun je risico's nooit uitsluiten, enkel verminderen. Dat gezegd, een Lexus kent geen ongewone, extraordinaire of buitenzinnige techniek, dus elke goede vakman zou hier een redelijke bevinding in kunnen geven.

Een verkoper zal vrij snel doorhebben als je ge?nteresseerd bent, maar niet tegen elke prijs. Dat geeft wat ruimte om te onderhandelen over de prijs. Verliezen doe je altijd
smirk.png


Ter overweging; calculeer eventueel ook preventief onderhoud in na aanschaf. Dat wil zeggen dat je de motorolie, remvloeistof, differentieel- en de transmissie olie ververst. Dat is misschien beter dan een 'beurt' tijdens aflevering, waarbij je mogelijk geen idee hebt wat ze doen of erin gooien (even pessimistisch gezien).

Happy hunting gewenst
smiley.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Colombiaan
Hoi, ik heb die in hapert in november bekeken, roest overal, gewoon slecht, maar zoek rustig verder en geef evt een beetje meer uit voor een betere deal.
Kijk ook eens naar een 300cx, en ga eens langs in dongen bij [h=1]Van Kakerken Auto's[/h] Vierbundersweg 125
5104 PK Dongen
Eerlijke gast en kan en zal je er veel over kunnen vertellen, als je je eerlijk opsteld.
Ik had achteraf toch een 300SX moeten kopen ;-) zoals hij al zei.
meer power en een lekkere automaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Colombiaan