werking "classic" automaat

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
een vraagje voor de gene die ervaring hebben met de wat oudere toyota/lexus automaten
Dit is mijn eerste echte ervaring met een automaat , soms vind ik het heerlijk , soms echt niet
wat mij is opgevallen en waar ik mij ook aan erger is dat de bak niet afremt bij zoals bij een handbak daardoor ben ik constant aan het remmen omdat als ik mijn gas loslaat
de auto gaat vrolijk verder
nu wil ik binnenkort een kleine flush doen omdat ik er ben achter gekomen dat de drain en refill niet goed gegaan is omdat ik dacht dat Dexron T-II goed was maar er moet dus echt OEM T-IV in omdat T-II niet meer leverbaar is nu weet ik dat Toyota T-IV het zelfde is als Mobil 3309 komt dat wel goed nu , kost een berg maar ja dan kan ik vanaf dan een drain en refill doen

maar nu ben ik bezorgd over de automaat , is het normaal dat de bak in D niet echt afremt op de motor en dat ik het gevoel heb dat de bak slipt met gas-geven , de toeren klimmen niet sneller dan de kilometers dus het is nog niet zoals een handbak met een versleten clutch wat ik wel ken uit ervaring

wat sommige van jullie misschien niet weten is dat de motor en bak (A340) het zelfde zijn als dat van een LS400 van het eerste type
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dat is wel typisch gedrag van de oudere automaten. Het idee dat hij slipt, dat durf ik niet direct te weerleggen. Maar dat de auto niet afremt, is meer dan normaal.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
dank je hube , dat slippen is niet erg storend en denk ook dat het zo hoort maar dat afremmen ...maar nu hoor ik van een ervaring deskundige dat het gelukkig normaal is
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
De bak zal niet afremmen, zolang je in de " juiste " versnelling rijdt, je kan natuurlijk op de motor afremmen door terug te schakelen met je automaat
Maar ja waar heb je dan een automaat voor ?
De enige keren dat ik schakel met mijn automaat is als ik in de bergen rij en terug schakelen echt nodig is, kortom remt niet direct af in D dit is normaal.

Wat het slippen betreft kan ik mij hier weinig bij voorstellen zolang de toeren gelijk klimmen met de snelheid,
misschien heeft de soort olie invloed hierop, gauw eruit en de juiste olie erin
 

tuut

Actief
1 mei 2010
115
3
0
Ik rijd in een GS uit 1998, automaat uiteraard. Echt afremmen doet mijn auto ook niet, wanneer ik het gas loslaat.

Dat slippen herken ik niet, wel rijd ik haast dagelijks een steile helling op (parkeergarage) en daar mis ik de feeling met het gaspedaal. (misschien is dat slip?)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
bedankt voor alle reacties en het stelt mij gerust om te weten dat dit dus normaal is , ik had een leen Lexus IS250 en was dit nl heel anders maar weet nu dat dit normaal is voor de wat oudere bakken
met het uitrijden van parkeergarages heb ik geen probleem , dan slipt ie niet overmatig

vraagje aan Henny
hoe schakel je terug met een automaat ? L2 of zo ?
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Gas los, overdrive uitschakelen, dat is dan 1 versnelling lager, je kan dan gewoon van 3 naar 2 schakelen,
als het toerental dat toelaat, even mee experimenteren
L schakelt enkel bij een hele lage snelheid en vanuit stilstand in
Eigenlijk kan je "gewoon" schakelen met een automaat maar of dat de bedoeling is ?;)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
dat ga ik uitproberen , klinkt als een goede oplossing bedankt Henny :D
en misschien ben ik iets te voorzichtig maar je kunt zeker schakelen met L-2-D ?
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Je kan zeker schakelen met L-2-D en de overdrive knop
het is zelfs geen probleem als je de overdrive vergeet , dan ga je wel direct van 4 naar 2

L zal je niet of nauwelijks gebruiken dan moet je snelheid wel zo laag zijn.

Je kan om te testen in zijn 2 wegrijden en kijken hoeveel snelheid je in deze versnelling kan maken voordat je echt een versnelling hoger zou moeten, weet je direct vanaf welke snelheid je terug zou kunnen schakelen

Maar nogmaals het is een AUTOMAAT gebruik de snelheid die je opgebouwd heb,
speel wat meer met je gaspedaal en rem zou weinig mogelijk
 
Laatst bewerkt: