Werking Hill Hold functie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Adje
  • Startdatum Startdatum

Adje

Hoort erbij
25 apr 2024
46
35
18
Ik rij al een tijdje met plezier in mijn RX F-Sport uit 2012. Ik zit echter nog altijd met een vraag hoe nu precies de Hill Hold functie nu werkt. Mijn auto rolt gewoon naar beneden wanneer ik niet op de rem blijft drukken.
 
Als de hold functie aanstaat zou de wagen bij een volledige stop na circa een seconde de hold functie moeten activeren. Gaat "hold" dan branden op je dashboard?
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Misschien een domme vraag, maar heb je de brake hold functie wel geactiveerd?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240918-083342.png
    Screenshot_20240918-083342.png
    526,6 KB · Weergaven: 106
Ik moet dus een knopje hebben in mijn dashboard. Dat heb ik niet. Dus dan heb ik geen hill hold, toch?
 
Welke functie bedoel je nu precies? De Hold functie die bv bij een stoplicht de rem ingedrukt houdt zodat je niet de hele tijd je voet op de rem hoeft te houden? Of de hill assist die ervoor zorgt dat je niet achteruit rijdt op het moment dat jij op een heuveltje weg wilt rijden en de rem loslaat.
 
Ik moet dus een knopje hebben in mijn dashboard. Dat heb ik niet. Dus dan heb ik geen hill hold, toch?
Bij mijn weten is dit standaard naar 100% zeker weet ik dat niet. Welk type RX heb je precies? Bouwjaar 2012 toch?

Bij mijn NX zit dit knopje bij de versnellingspook van de automaat. Volgens de beschrijving van de RX zou die daar ook moeten zitten, zie de eerdere printscreen die ik erbij gedaan had bij de eerdere post.

Bijgaand nog 3 fioto's, 1 van het knopje, 1 van een geactiveerde brake hold functie (groen lampje) en 1 de.brake hold die actief is (oranje)
 

Bijlagen

  • PXL_20240918_205545636.jpg
    PXL_20240918_205545636.jpg
    1.019 KB · Weergaven: 72
  • PXL_20240918_205555706.jpg
    PXL_20240918_205555706.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 81
  • PXL_20240918_205535991.jpg
    PXL_20240918_205535991.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 80
Mijn auto is uit 2012. Het is een F-Sport. In de advertentie werd melding gemaakt van hill hold. Ik dacht dus dat op een heuvel dan de auto niet achteruit zou gaan rijden. Dat doet die van mij dus wel. Ik heb niet foto 3 dus. Ik zal mijn dasboard goed moeten bestuderen of ik het groende lampje kan zien van hold en het oranje lampje. Bij starten zijn deze mij nog niet opgevallen.
 
s uit 2012. Het is een F-Sport.
Bij Lexus had ik gezocht naar de handleiding uit 2012. Kennelijk heeft Lexus die niet meer en kreeg ik een handleiding van een nieuwer model voorgeschoteld. Dat had ik niet in de gaten maar ik was getriggerd omdat je aangaf dat knopje niet te zien. Inmiddels de juiste handleiding gevonden.

Jouw model heeft geen brake hold assist maar een functie met de naam hill start assist control. Kennelijk werkt dit door krachtig op het rempedaal te trappen. Zie de printscreens uit de handleiding.

Zover ik kan zien is het niet een optionele functie wat zou inhouden dat het ook bij jou aanwezig moet zijn.

Ik ben benieuwd of je er zo uitkomt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240919-054734.png
    Screenshot_20240919-054734.png
    514,7 KB · Weergaven: 97
  • Screenshot_20240919-054703.png
    Screenshot_20240919-054703.png
    549,9 KB · Weergaven: 98
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Sam_IS300h
Dank voor de info. Ik heb dit volgens de beschrijving geprobeerd. Het werkt! Werkt inderdaad zoals beschreven maar 2 seconden. Echt er iets aan hebben heb je volgens mij niet. Ik zie de meerwaarde hiervan nu even niet in. Maar onwijs bedank voor de info.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Het systeem is meer - zoals de naam al aangeeft - voor assistentie bij vertrek. Dus niet zo zeer voor het comfort bij iedere stilstand.

Stel je staat op een steile helling, voor het rode verkeerslicht en deze wordt groen, dan trap je even de rem volledig in en dan heb je even 2s de tijd om verantwoord van het rempedaal naar het gaspedaal te gaan met je voet. Hij blijft even geremd staan en tegen de tijd dat de rem loskomt, heb jij al voldoende gas kunnen geven, om vooruit te rijden. Met een losse auto en automaat in Nederland in veel gevallen eigenlijk nutteloos, immers door de kruipneiging, gaat de auto zelden aan de rol naar achteren. Echter zijn er her en der wel wat stevige hellingen en buiten Nederland uiteraard al helemaal. Met een aanhanger of caravan achter de auto, heb je helemaal baat bij zo'n systeem.