Werkt mijn alarm wel?

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Stomme vraag misschien, maar ik vraag me soms af of het alarm in mijn IS300h wel werkt.

Ik heb mijn IS nu bijna 1,5 jaar en nog geen enkele keer heb ik ook maar een piepje van het alarm gehoord.
Wat ik gewend ben van autoalarmen is dat die toch met enige regelmaat onterecht afgaan. Enkele jaren terug had ik een IS220d waarbij het alarm te pas en onpas afging. Als die geparkeerd stond en er reed een bus langs ging die af. Zelfs tijdens het rijden ging dat alarm een keer af :LOL:.
Vaak hoor je bij het vergrendelen van de auto een kort piepje, ten teken dat het alarm actief is, maar dat hoor ik ook niet.
Er is wel dat rode lampje dat enkele seconden na het vergrendelen gaat knipperen, en er is dat knopje in de dak-console om het alarm uit te zetten, en dat uitschakelen wordt dan ook gemeld in het dashboard, dus het zou allemaal wel moeten werken.
Maar ja... om nou een ruitje in te slaan, om zekerheid te hebben dat het alarm naar behoren werkt, dat is ook weer nogal wat...
 

Morene

Hoort erbij
22 jul 2023
30
51
18
Wat anderen zeggen over keyless entry uitzetten is ook een optie, een dealer kan dat voor je regelen. Ik heb zelf geen ervaring met een Bear Lock, heb het wel een keer gezien in een Audi RS5. Maar die eigenaar had die auto en dat systeem nog niet zo lang. Vooralsnog was ie er wel strikt en trouw in met gebruiken van de Bear Lock. We hebben zelf nog een VW Polo van het model dat regelmatig gestolen worden. Daarvoor hebben we zo’n groot lelijk stuurslot gekocht. Dat gebruiken we al een jaar of 4 strikt en trouw. Het is een automatisme geworden om dat ding te gebruiken. Een voordeel van zo’n lelijk, onhandig ding is dat ie goed zichtbaar is als je er casual voorbij loopt. Ik weet niet of je een Bear Lock makkelijk van buitenaf kunt zien. Misschien is een ruitje dan al ingetikt of andere schade toegebracht voordat ze zien dat er een Bear Lock op zit.

Maar als je besluit niet met een Bear Lock of een groot lelijk stuurslot te gaan beveiligen, zorg dan dat je trouw doet wat je verzekering vraagt; dus zorg voor het juiste alarmsysteem, zorg voor de periodieke hercertificering van dat alarmsysteem (meestal willen ze een SCM certificaat) en check de voorwaarden heel goed op kleine lettertjes. Misschien heb je een nieuwwaarde regeling erbij zitten voor 3 jaar na aanschaf, check dat soort dingen. Onze buren hadden pas een prachtige, jong gebruikte Mercedes E-klasse gekocht en hadden de juiste verzekering (gelukkig). Een paar maanden later is die auto van hun eigen oprit gestolen. Aan alle voorwaarden van de verzekering hadden ze voldaan, ze kregen na een wachtperiode het volledige aankoopbedrag uitgekeerd. En zelfs iets meer omdat de occasionmarkt in het algemeen in prijs gestegen was.
Er is hier geen sprake van iets wat van de verzekering moet, het is enkel voor mezelf, maar dank voor de reactie :)
 

Morene

Hoort erbij
22 jul 2023
30
51
18
Mijn ES300h uit 2020 beschikt over keyless entry, alarm en zgn "supervergrendeling", alles standaard af fabriek.
Die supervergrendeling voorkomt dat bij een ingeslagen ruit de auto van binnenuit kan worden geopend, en wordt bij mijn auto geactiveerd door na het afsluiten binnen 5 seconden nogmaals te sluiten.
Keyless entry is handig, maar ik ben me bewust van het bijkomende diefstalgevaar. Als ik thuiskom en ik heb de auto die dag niet meer nodig, zet ik de sleutel uit (2x "open" indrukken terwijl je "close" ingedrukt houdt). Bovendien leg ik deze in een metalen bakje. Misschien dubbel op, maar mij zullen ze niet hebben.
Als je een metalen bakje gebruikt om het sleutelsignaal tegen te houden, test dit dan uit door met de sleutel in het bakje naast de auto te gaan staan. Mijn ervaring is dat sommige bakjes (afhankelijk van de metaallegering) onvoldoende afschermen.
Het alarm werkt prima, al is het wel af en toe onbedoeld afgegaan. Hieronder enkele ervaringen:
- Insecten in de auto. Ik ben helaas al 3 keer 's nachts uit bed moeten stappen (waarvan 2x in één nacht) omdat Lex buiten stond te toeteren. Auto van buiten geïnspecteerd, niets te zien. De volgende ochtend zag ik bij het openen dat er een vlieg uit de auto vloog... Als je zo'n vals alarm vermoedt, kun je met een drukknop boven de voorruit de interieur- en hellinghoek sensor uitschakelen. Op een geschikt moment kun je dan de auto uitkammen, op zoek naar de boosdoener...
- Hand door raamopening. Als je (al dan niet bewust) een raam van de auto open laat staan bij het afsluiten, en iemand steekt zijn hand naar binnen, dan activeert dit het alarm.
- Interieurverwarming. Ik gebruik bij koude winterdagen een DEFA interieurkacheltje om de auto te ontdooien en voor te verwarmen. De warme luchtstroom in de zuto zorgt ervoor dat het alarm afgaat. Dit kan worden voorkomen door de interieursensoren met de hierboven genoemde knop uit te schakelen.
Ik heb zo het idee dat jij een zwaardere alarmklasse hebt dan ik; ik heb het dat knopje ook wel in m'n auto zitten bij m'n binnenverlichting, maar ik heb geen idee hoe ik kan weten of 'ie aan of uit is. Daarbij betwijfel ik of ik een hellinghoeksensor heb, deze UX heeft een alarmklasse 1 beveiliging, dus je kunt deze 'gewoon' optillen zonder dat het alarm afgaat. Die supervergrendeling ga ik eens uitproberen, dat zou helemaal fantastisch zijn; dankjewel voor alle info!
 
2 okt 2021
198
121
43
Ik heb zo het idee dat jij een zwaardere alarmklasse hebt dan ik; ik heb het dat knopje ook wel in m'n auto zitten bij m'n binnenverlichting, maar ik heb geen idee hoe ik kan weten of 'ie aan of uit is. Daarbij betwijfel ik of ik een hellinghoeksensor heb, deze UX heeft een alarmklasse 1 beveiliging, dus je kunt deze 'gewoon' optillen zonder dat het alarm afgaat. Die supervergrendeling ga ik eens uitproberen, dat zou helemaal fantastisch zijn; dankjewel voor alle info!
Dat knopje heb ik ook op mijn NX. Wanneer ik het uitschakel verschijnt er een melding op het dashboard. Aan het knopje zelf kan je niet uitmaken of het in of uitgeschakeld is.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
559
1
354
63
De "supervergrendeling" heet formeel "double lock system", zo staat het op de stickers op de ramen van mijn NX, van die kleine stickertjes onderin de hoeken van de ramen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
790
113
Dat knopje heb ik ook op mijn NX. Wanneer ik het uitschakel verschijnt er een melding op het dashboard. Aan het knopje zelf kan je niet uitmaken of het in of uitgeschakeld is.
Als je de auto uit hebt gezet en je drukt op het knopje zie je dit in je dashboard:


Theft sensor turned off.jpg
 

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
45
39
18
Lekker op vakantie in Italië. Op de camping langs een stoffige weg geparkeerd, dus even afspoelen met een tuinslang voor we gaan rijden. Vrouw en kinderen in de auto en tijdens het afspoelen gaat ie op slot, gaat ineens het alarm af. Die doet het dus!
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Morene en Lexus4me

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Blijkbaar waren ze hier in de buurt op zoek naar het type auto dat wij hier voor de deur hebben staan, aangezien er vanaf een uur of 10 in de avond verschillende malen alarm werd geslagen door de auto.
Dat duurde tot een uur of vier in de nacht en daarna hebben ze het maar opgegeven.

Wij bewaren onze ´sleutels´ in een metalen doosje en daar komt geen signaal doorheen. De Toyota CHR van mijn schoonzus is overigens wel op die manier gestolen, en die was midden in de nacht binnen een minuut weg.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
De "supervergrendeling" heet formeel "double lock system", zo staat het op de stickers op de ramen van mijn NX, van die kleine stickertjes onderin de hoeken van de ramen.
Bij mij zit de "double lock" ook op de IS (staat op het raam), maar ik ging er altijd vanuit dat die standaard werd geactiveerd. Maar je moet dus echt 2 maal op de lock button drukken om die te activeren, anders is de deur op "normale" wijze gesloten en kan die dus via een ingeslagen raampje geopend worden?