Wielen van achteren naar voren om cuppen te voorkomen en tpms....

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Beste mensen,

Binnenkort ga ik de remmerij aanpakken, rondom nieuwe schijven en blokken, alles schoon en gangbaar, kan het weer ff mee.

Ik wil meteen de achterwielen naar voren zetten om cuppen te voorkomen, heb begrepen dat dat uiteindelijk het meest effectief is. De Michelin Cross Climates zitten er nu dik 10k onder dus ik denk dat het moment wel goed is.
Vraag me alleen af of dit consequenties heeft voor de tpms sensoren, gaat de computer stressen of maakt het niet uit waar de wielen zitten?

Hoor het graag

Grts. Rob 😃
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Het ergste dat kan gebeuren is dat je het inleesknopje onder het dashboard moet indrukken en de wagen een paar minuten moet laten inleren, toch? :)
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Verwissel ze altijd als ik van winterbanden naar zomerbanden ga en weer terug van positie. Nog nooit een melding gehad van de TPMS sensoren (behalve dat bij mijn winterbanden het lampje altijd brand omdat dit setje niet van sensoren is voorzien).
 

mark75

Nieuw hier
13 okt 2012
21
4
3
@RvD bij mij heeft de vorige eigenaar een pipe bomb (drukvat) gemaakt waar de sensoren inzitten.
deze ligt bij het reservewiel. ze hebben dan wel geen functie maar er brandt dan geen lampje op het dashbord.
 
  • Leuk
Waarderingen: RvD

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Verwisselen om cuppen tegen te gaan? Dat ga je op die manier niet tegen. Je vertraagt het alleen maar, waardoor het lijkt dat ze minder cuppen.
Banden horen niet te cuppen. Ik heb nooit last van cuppen en wissel ze ook nooit (V<->A). Kan ik ook niet maken, want 255 (IS) of 275 (GS) op de vooras is een behoorlijk beroerd idee...:cool:

Als je last hebt van cuppende banden, dan speelt meestal één van de volgende oorzaken (in volgorde):

* het karakter van de band past niet bij je rijstijl, soort auto, gewicht van de auto of soort gebruik van de auto. Kortom: verkeerde bandenkeuze!
* je uitlijning deugt niet
* je bandenspanning deugt niet
* combinatie van bovenstaande

V.w.b. het eerste punt: Cuppen komt voornamelijk voor bij banden met een relatief (te) zacht compound. Zo zacht, dat de profielnoppen onder bepaalde omstandigheden (voorbeeld: veelal stevig accelereren) teveel vervorming toestaan waardoor het contactvlak met het wegdek gaat 'naijlen' t.o.v. de oorspronkelijke, onbelaste (statische) positie. Sterk overdreven: de band t.h.v. de velgrand/wang is 'net iets verder vooruit' dan de nop die contact heeft met het wegdek. Gevolg daarvan is dat het (in draairichting gezien) voorste deel van een profielnop het zwaarder te verduren krijgt dan het deel van de nop dat volgt, dus slijt ook het voorste deel harder dan de rest en krijg je van die typische 'zaagtandnoppen'. De keuze voor een wat stabielere band (is meestal ook iets stugger, dus vaak ook iets minder comfortabel, al is dat geen wet) ligt dan voor de hand. Wil je niet naar een andere band toe? Check dan eens of ze een versie van jouw band hebben met een hogere LoadIndex.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno en Henri27

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Ik heb nog geen last van cuppende banden, de IS staat op Michelin Cross Climates+, voor en achter zelfde maat. Idee was om met wisselen cuppen te voorkomen, ik heb dat van een bandenboer alsook gelezen op ANWB.nl, waarmee ik niet wil zeggen dat dat dan meteen ook zo is.
Ik let goed op bandenspanning, 1x per maand, en ik rij doorgaans rustig. Als het niet nodig is dan gaan ze gewoon terug waar ze zaten maar als "baat het niet dan schaadt het niet" hier op gaat dan worden ze gewisseld.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Afblijven,als ze al gecupt zijn en je ziet het niet krijg je rolgeluiden. Ct/prius en auris zijn er vooral zeer gevoelig aan. Ik denk dat je daar bij een RWD veel minder snel problemen mee gaat ondervinden dan met een FWD.
 

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Wat bedoelen jullie met " inlees knopje" ?
Wat doet dat ding en wanneer moet ik die gebruiken.?
En, waar zit dat knopje?
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Zit op de plaat boven de pedalen. Is voor je bandendruk in te stellen of tussen zomer/winter set. Niet elke ct heeft tpms!
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Zit op de plaat boven de pedalen. Is voor je bandendruk in te stellen of tussen zomer/winter set. Niet elke ct heeft tpms!
Dat moogt ge me ook eens wat duidelijker uitleggen.
Mijn CrossClimates+ zijn dusdanig gecupt dat het lijkt alsof alle wiellagers verroest zijn.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Dat moogt ge me ook eens wat duidelijker uitleggen.
Mijn CrossClimates+ zijn dusdanig gecupt dat het lijkt alsof alle wiellagers verroest zijn.
Geen idee hoe dit komt,zie het ook vooral bij hybride. 1e gen auris,CT en prius 2 heeft er enorm problemen mee. Altijd achter. Dus volgens mijn mening hebben deze achter verkeerde veer/schokdemper combinatie fabrieks af. Eender welk merk band heeft het. De 15” zo goed als niet,zijn vooral de 17”. Dus te zacht gedempt?🤷🏾‍♀️
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28

Bijlagen

  • 67D69CF4-1D3A-4C06-9734-98337CA2A76D.jpeg
    67D69CF4-1D3A-4C06-9734-98337CA2A76D.jpeg
    372,3 KB · Weergaven: 59