Windgeruis

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Mijn 450h 2012 vertoont al vanaf 80km/u windgeruis aan de bovenkant van het bestuurders portier. Vanaf 120km/u vind ik het echt storend worden. De raamrubbers lijken goed aan te sluiten. Zelfs wat zuurvrije vaseline op de rubbers baat niet. Een garagehouder vertelde dat wat windgeruis bij veel 450h ''s voorkomt. Op dit forum heb ik dat niet bevestigd gezien. Wat zou ik nog kunnen proberen?
Volgens mij had ik er bij de aanschaf vorig jaar nog geen hinder van, maar is het langzaam geëvolueerd.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Ik heb dezelfde ervaring gehad. Als je je hoofd naar links bewoog, werd het geluid een stuk sterker. Uiteindelijk bleek dat bij een nauwkeurige inspectie het raamrubber aan de linkerkant deels min of meer vervormd was, waardoor het extra geluid ontstond. Uitvinden waardoor het geluid ontstond heeft enige tijd geduurd - pas na minutieze inspectie van het raamrubber links en vergelijken met dat bij de rechterdeur viel er een klein verschil op. Het onder garantie vervangen van het rubber heeft het probleem vervolgens definitief verholpen. Het was een zeer kleine afwijking, ik kan me voorstellen dat bij het klaarmaken voor de verkoop het de monteur niet is opgevallen en mij bij een proefrit ook niet.

Het zag er uit of een klein stuk van ca. 1 cm van het raamrubber bij openen en weer sluiten van het raam ooit een klein deel van het rubber is dubbel gevouwen waardoor de ruit daarna bij sluiten niet meer volledig in de sponning verdween, maar min of meer bloot lag.

Mijn advies: bekijk een en ander nauwkeurig en zie of het er zowel links als rechts exact hetzelfde uit ziet. Ik heb er enkele weken over gedaan voordat me het minieme verschil uiteindelijk opviel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Goede tip!
Heb het idee ook dat ik ruis hoor.
Aan de andere kant, de auto is erg stil….
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb inderdaad een paar jaar geleden vastgesteld dat het raamrubber over een lengte van één, twee centimeter klem zat en dat het raam daardoor niet goed meer sloot.
Heb het zelf weten te fixen destijds, door het weer in vorm te wrijven..
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Ik heb inderdaad een paar jaar geleden vastgesteld dat het raamrubber over een lengte van één, twee centimeter klem zat en dat het raam daardoor niet goed meer sloot.
Heb het zelf weten te fixen destijds, door het weer in vorm te wrijven..
Waarschijnlijk was je er dan op tijd bij. Ik heb het ook geprobeerd, maar er was niets meer mee aan te vangen - kennelijk had het al te lang klem gezeten om weer de oorspronkelijke vorm teruug te krijgen.
 

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Ik zal er ook eens meer tijd aan besteden. Blijkbaar kan het om bijna onzichtbare vervorming gaan.
 

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Het geruis komt vanaf de bovenkant van het raam, waar het aansluit tegen een naadje van de kunsstofrand van het portier. De portierrand waartegen het raam sluit is niet van rubber, maar dus van kunsstof. Ca 10 cm uit de achterste hoek zit een naadje. Hier lijkt een hoekstuk gelijmd aan de horizontale rand. Daar is de aansluiting dus niet perfect en zuigt valse lucht aan. Gladschuren is misschien een optie.