Winterbanden op 15 inch?

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
Aangezien ik volgende week ook trotse bezitter wordt van een Lexus IS200, maar de "horrorwinter" al zie aankomen, ben ik al zo hier en daar rond aan het kijken voor winterbanden, aangezien die er niet bij zitten.

Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om 15 inch velgen onder de IS te zetten. Als ik Google op 15 inch Lexus IS, vind ik geen enkele relevante informatie wat dit betreft. Maar ik zou toch zeggen dat het zou moeten kunnen?

Via de Tyre calculator op http://www.megaflix.nl/test/test2.html kom ik erachter dat je bij 15" moet gaan voor de bandenmaat 195/65/15. Nu zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer. Kan dit? Bij de meeste velgen/bandensites kom je bij de IS uit op minimaal 16". En indien het kan, welke breedte en ET-waarde is bij 15" mogelijk?

Wie kan me hier uitsluitsel over geven? 15" is toch een stuk goedkoper dan 16" en als het toch alleen voor de winter is... Misschien handig ook om eens ergens een tabelletje te maken van deze gegevens?

En dan vroeg ik me ook nog af: ik had ergens gevonden dat je met banden met snelheidsindex H mag rijden, als je maar een sticker op je dashboard plakt met de mededeling dat je niet harder dan 210km/h mag rijden... Klopt dat? Vind het eigenlijk wel hilarisch, zo'n sticker.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het is kennelijk geen populaire maat voor de IS.

Op E-bay staat een setje met deze maten:
15", Offset: 40, 6.5J, dat zou je kunnen gebruiken om relevante velgen te zoeken.

Je mag winterbanden monteren met een lagere snelheidsindex dan de maximale snelheid van de auto. In sommige landen (volgens mij niet in NL) is het dan verplicht om de 'bestuurder' middels een sticker hierover te informeren.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
IS heeft alleen goedkeuringen voor 16 en 17"
en zelfs met winterbanden bleef het een horror voor mij, daarom een CT genomen.En dat snow toetsje dient ook voor niet veel hoor.
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
tri zei:
IS heeft alleen goedkeuringen voor 16 en 17"
en zelfs met winterbanden bleef het een horror voor mij, daarom een CT genomen.En dat snow toetsje dient ook voor niet veel hoor.

ik had geen problemen nochtans, continental winterbanden en gaan met de banaan en er lag 30 cm sneeuw in onze zoutloze straat
16" is idd minimum, nu scheelt t zelfs niet veel met de schijven
 

magila

Hoort erbij
10 sep 2011
70
0
0
heb 15" geprobeert en past idd niet ivm de schijven (neem aan dat ze hetzelfde zijn op een IS als op een altezza).
16" is minimum.

ik heb toen velgen met banden voor een toyota corolla verso gehaald.
past perfect.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
magila zei:
heb 15" geprobeert en past idd niet ivm de schijven (neem aan dat ze hetzelfde zijn op een IS als op een altezza).
16" is minimum.

ik heb toen velgen met banden voor een toyota corolla verso gehaald.
past perfect.

Ja, ik draai die gewoon bij m'n vader van de auto, die heeft een Corolla Verso ;)


Maar inderdaad, stom dat ik daar niet aan gedacht heb, de remmen... Inderdaad, duidelijk, dan maar op zoek naar 16". Merk wel dat ze er tweedehands ook een hoog bedrag nog voor durven te vragen. Daar heb je in veel gevallen vaak bijna een compleet nieuwe wielset voor.

Dan nog wel een vraag: welke ET-waarde is mogelijk voor 16 inch? Ik zag laatst bijvoorbeeld ergens velgen met een ET van 51, volgens mij past dat niet of wel?
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Metalfreak zei:
magila zei:
Merk wel dat ze er tweedehands ook een hoog bedrag nog voor durven te vragen. Daar heb je in veel gevallen vaak bijna een compleet nieuwe wielset voor.


Draai het om.

Dit biedt perspectief indien je straks je winter set weer gaat verkopen.

Net als met een Apple GSM, je betaalt absurt veel, 200 euro meer dan een concurrent maar 2ehands krijg je die 200 euro gewoon weer terug :)
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
blue-eyes zei:
Metalfreak zei:
magila zei:
Merk wel dat ze er tweedehands ook een hoog bedrag nog voor durven te vragen. Daar heb je in veel gevallen vaak bijna een compleet nieuwe wielset voor.


Draai het om.

Dit biedt perspectief indien je straks je winter set weer gaat verkopen.

Ja, klopt ook wel, het probleem is alleen dat door de aankoop van de auto plus nog een behandeling bij de kaakchirurg mijn budget van deze maand wel een beetje krap begint te worden... ;)
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
Via Marktplaats inmiddels inderdaad een set 16 inch stalen velgen + winterbanden geregeld van de Corolla Verso. Geen gedoe dus met moeilijke maten, gewoon zo makkelijk mogelijk.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Kijk dat is beter ja, IS200 specifieke velgen vind je niet snel terwijl er zat velgen van andere auto?s op passen. Jij ben binnenkort dus ook winterklaar :rulez:
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
KWP zei:
Kijk dat is beter ja, IS200 specifieke velgen vind je niet snel terwijl er zat velgen van andere auto?s op passen. Jij ben binnenkort dus ook winterklaar :rulez:

Yep, plus vandaag op de Motorshow Essen nog een bijpassend setje wieldoppen gekocht, dus laat maar komen die winter! ;)