Winterbanden

walterlex

Hoort erbij
20 feb 2010
27
0
0
Ik kan deze set kopen voor 850 euro: 3660733137.jpg
Steekmaat = 5X114,3
Dunlop Wintersport M3 met nog 7mm profiel in de maat 225/45/18

Passen deze velgen en banden op mijn IS 250 van 2006? Ik heb nu 17"".
Maakt 17"" of 18"" uit vb. op sneeuw?

Wat denken jullie van de prijs? Lijkt mij OK maar ik moet dan wel met Mazda-tekens rondrijden :roll:
 
Ik neem aan dat je van je leven niet met mazda tekens wilt rondrijden :lol: Tenzij je een mazda hebt natuurlijk..

Die tekentjes kan je er wel uithalen denk ik?

2e hands? 850 euro?
 
Oh ik dacht alleen de velgen 850 euro :roll:

Maar ja lijkt me verder wel redelijke prijs dan.

Zoek eerst even uit of je die gekke mazda tekentjes eruit kan halen ;) Anders ken je net zo goed alleen de banden nemen zonder velgen en dan je eigen velgen erop zette. (alleen voor de winterperiode neem ik aan)
 
Ik vind de velgen ook best wel mooi :)

Maar 850 inclusief banden is wel een goede prijs.

Het liefst wil je voor de winter een zo smal mogelijke band hebben, want hoe minder contact oppervlakte, des te meer druk per vierkante mm/cm/dm/m, dus meer grip. bij achterwielaandrijving (lexus) geldt het al helemaal dat je graag wilt dat je tractie hebt met je achterbanden. Maar ik kan je zeggen dat winterbanden met 255/40/18 achter, het aardig doen in de sneeuw :)
 
mlcoolj zei:
OFFTOPIC: waar heb je die gevonden trouwens? Die zie je niet veel...

Back on topic...

Gevonden bij een particulier die zijn oude velgen verkoopt. Zal vroeger wel een Mazda gehad hebben.
Ik zit nog te dubben of ik wel met dat Mazda-teken wil rondrijden....
 
ja, goed punt Arjan! Want volgens Jelmer was de naafgat van een lexus kleiner dan die van een mazda... check it out...
 
Mazda is groter als het goed is, lexus is heel klein 60.1, meen ik. Even een paar centreerringen gebruiken. Als je dat bijvoorbeeld bij een LS niet doet heb je bijna gegarandeerd trillingen boven de 120km/h
 
Prachtig jongens. Waar jullie allemaal aan denken! Dingen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Heb wat gesurft en Lexus IS250 heeft inderdaad 60.1 als naafdiameter, terwijl Mazda 67.1 blijkt te hebben.
Steekmaat is wel 5x114.3 voor allebei.

Bij het surfen ben ik alweer slimmer geworden. Ik heb geleerd dat er ook iets is als een ET-waarde van een velg. http://www.steekmaat.nl/etwaarde.php

De ET-waarde van Mazda en Lexus is gelijk: 50 (enkel verschillend voor de Mazda Xedos die 45 heeft; 10 percent afwijking in ET-waarden is blijkbaar aanvaardbaar).

Als ik het naafgat zou aanpassen met centreerringen, kan ik dan nog problemen krijgen met trillingen of andere problemen? Of is dit een standaardprocedure?
Als ik toch nieuwe velgen zou kopen (deze bijvoorbeeld
http://www.4velgen.com/nl/velgen-lexus- ... -250-5.htm ) wordt er dan ook met centreerringen gewerkt? Of worden die velgen met alle mogelijke naafgaten en ET-waarden gemaakt?
 
Ik heb laatst wat Ultralites voor een maat gehaald en die hebben wel centreerrringen meegeleverd, als je die nieuwe velgen wilt halen dan zou je bij die velgenboer moeten vragen of ze die ringen ook leveren (als de naafgat niet overeenkomt tenminste) en verder, als er trillingen zijn dan zou je moeten balanceren denk ik...
 
nee, alleen wielletjes die speciaal voor de klant en zijn auto zijn gemaakt hebben een naafgat op grootte, lees: kost heel veel centjes.... Ik zou het zelf overigens nooit doen. doe mij maar gewoon een gat van 78mm en vul het op met centreerringen. Dan past het altijd nog op een andere auto :!:
Anders moet je weer moeilijk gaan doen om een naafgat uit te draaien, is niet fijn :mrgreen:

ET-waarde. Je kan met een 8J velgje ook makkelijk naar de +35 gaan, valt nog ruim binnen je spatschermen. en vult weer wat mooier de wielkasten. Ga hier maar eens mee spelen:

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
 
Vriend van me is instrumentenmaker, en kan speciaal spoorverbreders op maat maken. Maar voor Lexus kan je ze wel pas klaar krijgen, van Ichiba of H%R meen ik. Wees er wel van overtuigd dat je het hub-centric type heb. Zowel op de naaf van de auto als op de velg, en die op de velg dan desnoods opvullen met centreerringen.

Hij heeft voor mijn pick up hele mooie spoorverbreders gemaakt, 41mm :llol: volledig hub centric.
 
Ik ook niet, maar de wielen onder me pick up zitten er nog steeds op. Ze rijden goed, hij kan mooie dingen maken. Alleen me wiellagers slijten wel harder

offtopic: En het was nu goedkoper dan speciale gesmede 20" velgen laten maken met de juiste ET-waardes. Ik heb minimaal 10J -20 nodig op dat ding om de achterkant goed te vullen :mrgreen:

Ik heb nu gewoon goedkope 20" Boss 338 wielen er onder zitten. Maar ik wil Rushforth's in 12J achter :worship:
 
Ligt natururlijk aan het gewicht van de auto, en dus de druk die hij per vierkante centimeter op het loopvlak uit oefent
 
245 band zou passen op een 8.5J velg, maar hou rekening mee dat je wielen dan wel kleiner zijn qua omtrek, dus je achtervelgen/banden ogen dan wat kleiner.

245 heeft wel per vierkante mm meer druk op je band, dit wil zeggen dat je net dat kleine beetje meer tractie hebt.

Maar persoonlijk gebruik ik voor mijn wintervelgen 255/40/18 dus het zelfde als origineel :) Zelf heb ik er niet heel veel problemen meegehad.. dus ik denk dat het voor jou ook wel goed moet zijn :) Want ik rij een stuk meer dan jou :)

OF je moet de mijne overnemen met banden en velgen :P dan kan ik Fsport velgen hale :D
 
Laat maar weten Alan, We zijn met z'n allen groot schalig Sewell shopper :llol:

Ik zou gewoon originele maten dan aanhouden Arjan als dat volgens ervaringen ruim voldoet, Toyota/Lexus snelheidsmeters wijken in de norm al aardig af
 
Huh? die druk begrijp ik niet helemaal, met een smallere band oefen je natuurlijk wel meer druk per vierkante mm/cm uit, maar je hebt minder rubber op de bodem, waardoor je dus minder kan overbrengen, zo heb ik het iig altijd geleerd, en daardoor heb je minder grip. Dat is toch ook de reden dat je met meer vermogen bredere banden nodig hebt, en sportwagens ook bredere banden moeten hebben?