Winterbanden

walterlex

Hoort erbij
20 feb 2010
27
0
0
Ik kan deze set kopen voor 850 euro: 3660733137.jpg
Steekmaat = 5X114,3
Dunlop Wintersport M3 met nog 7mm profiel in de maat 225/45/18

Passen deze velgen en banden op mijn IS 250 van 2006? Ik heb nu 17"".
Maakt 17"" of 18"" uit vb. op sneeuw?

Wat denken jullie van de prijs? Lijkt mij OK maar ik moet dan wel met Mazda-tekens rondrijden :roll:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Relexus je hebt gelijk wanneer er sprake is van een NIET GLAD ondergrond.

Bij sneeuw is er sprake van een totaal ander theorie. Bij een glad wegdek wil je juist meer druk hebben om zo je maximale tractie te kunnen realiseren.
 

relexus

Hoort erbij
4 okt 2010
76
0
0
Ja ik zat een beetje fout, heb het ook nog is opgezocht, voor nat en glad weer kan je beter smallere banden hebben, aquaplanning komt bij smalle banden pas later (wel logisch ook) en meer druk op gladheid zou idd meer grip moeten geven... thnx alan voor de correctie. Ik kijk bij winterbanden trouwens meestal iets meer naar wat het doet met veel natheid, omdat je daar in ned vaker last van hebt. Als het glad is strooien ze je toch bijna dood met zout :|
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
[discussie opstomen modus]
Toch ben ik het niet helemaal eens met de theorie :) Wanneer je een compacte sneeuwlaag hebt (zeer glad dus) en gewicht niet zo heel veel meer uitmaakt, zal een bredere band je wat beter kunnnen voortploegen t.o.v. een smallere band omdat deze meer oppervlakte heeft die de weg raakt.
[/discussie opstomen modus]

Maar ff serieus, de winterbanden zijn een echte uitkomst. Of je nou 255 of 245 koopt, je zult er veel plezier van hebben wanneer de wegen wit worden. Hou er wel rekening mee dat je altijd van die "idioten" hebt die op zomerbandjes dicht achterop je rijden. Dus zelfs wanneer jij stil staat, glijdt hij nog ff lekker de achterkant binnen. Niets is beter dan heel erg veel afstand in dit soort situaties. En als je zo'n klever hebt, hou nog meer afstand van je voorganger.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Voor die dikke sneeuwlaag kan je weer beter een dikke band hebben met soortgelijk profiel. Kijk maar naar die terreinwagens in IJsland, Zak je er ook niet zo snel in weg :llol: :llol:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Klopt deels ook wel wat hube zegt hoor :) , maar goed zo kunnen we doorblijven gaan :)

Met de standaard 18inch maat heb ik er niet zoveel last van gehad :) alleen bij hoog sneeuw had ik last van het insnijden van de sneeuw.