Wintercapabilities van een IS

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Van RWD wagens wordt vaak gezegd dat ze niks waard zijn eens het flink begint te winteren. Er zijn zelfs kwasten die pertinent geen RWD willen "want zij gaan elk jaar ski?n !" .

Bij deze even een demonstratie van wat je met een IS300 kan.

M'n wagen was onbeladen (koffer helemaal leeg), de hellingshoek bedroeg een goeie 20% en de ondergrond was ijs en aangereden sneeuw... De bestelwagen wat verderop stond mooi op sneeuwkettingen.

:)



Merk, de wagen helemaal bovenaan geparkeerd was een RX350... zonder winterbanden :loll:
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Dat gezegd zijnde, ik gebruik onderstaande banden.

Het zijn eigenlijk een stelletje "afgeschreven" Nokia Hakkapeliitta 4's (met 110 tungsten spijkers van 1.2mm). Ik heb ze enkele winters in Finland gebruikt op m'n Impreza STi en later op m'n Evo 9. Voor ginds zijn ze "versleten", maar om hier in onze landen door de sneeuw mee te rijden of om regelmatig eens naar Isola 2000 te gaan ski?n in het weekend, werken ze perfect :)


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Spikes zijn bij ons verboden.
Bij mijn IS ging alles goed behalve in twee gevallen:
een voorganger blokkeert op een helling en gaat dwars staan, bij het terug
vertrekken is het geen makkie (automaat) doordraaien
bij wat meer sneeuw zweeft de wagen op zijn bodem en de traktie wordt merkbaar minder
Onze holle wegen met stuifsneeuw worden door de stad mooi met "rust" gelaten.Zelfs 4X4 blijven er weg.
Photo3006.jpg
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
In Frankrijk zijn spijkers nog toegelaten tussen 11 November en het laatste weekend van Maart. Je moet je wel aan 90km/u beperking houden (wat wel een erg oubollige regel is want met de moderne spijkerbanden mag je rustig 180 rijden zonder dat er spijkers in het rond vliegen).

Met opgehoopte sneeuw, kan je natuurlijk geen kant uit. Kennen ze in Nederland dan geen sneeuwruimers? In Finland woon ik superafgelegen in een bosweg met twee huizen, maar zelfs daar komt de sneeuwruimer twee keer per dag langs.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
ik woon heel afgelegen in Belgi? men sluit vaak de weg gewoon af voor enkele wegen.En op sommige plaatsen kan zelfs de sneeuwruimer het vergeten.
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ik ben ook Belg (jawel) en ik begrijp u best. ;)

Het grappige is dat ze in deze West-Europese landen er maar niet in slagen buiten het plaatje te denken. Men komt steeds aandraven dat men "voor die enkele dagen sneeuw geen sneeuwruimers kan kopen", idem op Zaventem.

Dacht je dat de Finnen zomaar full spec sneeuwruimers zitten te kopen? :loll:

Wanneer het sneeuwt, geven ze de locale aannemer of boer gewoon 50 Euro om met zijn bulldozer of tractor aan de slag te gaan. Er zijn ook heel wat eigenaars van pick-up trucks bvb aan wie men gewoon een "schop" geeft die ze vooraan aan hun pick-up kunnen koppelen wanneer het sneeuwt.

Dit soort capaciteit is een stuk flexibeler en vergt een minimum aan investering. Zeker in landen waar de sneeuwval zo onzeker is als Belgi? of Nederland, kunnen daar een punt aan zuigen.

Maar ja, dan kan je geen aanbesteding uitschrijven en bruine envelopes incaseren...
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
PRobeer dat maar eens met zomerbanden :p hahahaha dan was je kenteken heel goed zichtbaar op het moment dat je bleef hangen :p
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Ik wil hier graag nog even op reageren omdat ik in het verleden altijd ook op zomerbanden met mijn ae86 in elk weer reed. De IS heeft mij verbaasd. Het "Snow" knopje die duidelijk het gas en de reactie van het gas geven met de motor dempt werkt briljant.

Heb mijn best moeten doen om de auto dwars te krijgen en echt vervelend te doen. De auto staat op zomerbanden dus ik zou zeggen. Goeie veilige auto.
 

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
Ik stond toch mooi achterstevoren op een setje winterslofjes bij 4mm sneeuw... Zal wel geholpen hebben dat mij dat knopje naast snow ook wel leuk leek... :p