Witte rook bij hard accelereren IS250

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik ben een erg rustige rijder maar af en toe geef ik de auto de sporen.
Het valt me op dat de uitlaatgassen doordringen tot in het interieur bij hard optrekken met raam of schuifdak een klein beetje open. Ook zie ik mijn spiegel dat de auto witte "condens"rook uitstoot bij de linker uitlaat. Als ik hem stationair laat lopen na belasting blijft de linker uitlaat condens rook geven. De rechter komt niets uit. Het ruikt eerder naar katalysator dan naar koelvloeistof. En de auto gebruikt geen druppel olie en loopt super verder.
Zou dit ontstaan omdat ik normaliter amper boven de 2000rpm uitkom en veel kleine stukjes rijdt?
Dat er bijvoorbeeld water achterblijft in de uitlaat die verdampt als de motor echt goed heet wordt of heb ik mogelijk een ander probleem?
Koelvloeistof staat trouwens gewoon aan peil en geen sludge aan de dop waar je olie vult.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De uitlaat van linker- en rechter cilinderbank van de Lexus wordt middenonder de auto gecombineerd en vlak voor de einddempers weer gespiltst. Wanneer de linker uitlaat condens uitstoot en de rechter uitlaat niet, dan vermoed ik dat er zich condenswater verzameld heeft in de linker einddemper. Een flink eindje toeren lost dát probleem (letterlijk) weer op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno en Bassj

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Dikke pijpen, lage flow. Bij lage toeren wordt de einddemper niet zo warm, zeker met dit weer niet. Water condenseert dan in de einddemper, het wordt letterlijk een plasje. Geef je een keer flink gas dan spuit het water er uit als een fijne nevel. De mijne doet dat ook, links en rechts overigens. Beetje gênant, het ziet er vreemd uit maar na enkele seconden is de pijp droog geblazen en zie je niets meer.

Jij had toch een generatie 2 IS 250? Geen generatie 3?
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Dikke pijpen, lage flow. Bij lage toeren wordt de einddemper niet zo warm, zeker met dit weer niet. Water condenseert dan in de einddemper, het wordt letterlijk een plasje. Geef je een keer flink gas dan spuit het water er uit als een fijne nevel. De mijne doet dat ook, links en rechts overigens. Beetje gênant, het ziet er vreemd uit maar na enkele seconden is de pijp droog geblazen en zie je niets meer.

Jij had toch een generatie 2 IS 250? Geen generatie 3?
Het duurt bij mijn auto vrij lang voordat het over is met de nevel en de witte rook blijft aan 1 zijde bij stationair draaien. Na een minuut of 5 nog steeds. Toen heb ik de auto uit gezet.
En je hebt gelijk ik heb een gen 2 maar zie dat ik per ongeluk het bericht in het verkeerde topic heb geplaatst.
De bril niet op gehad:)
Kan het verplaatst worden naar het gen 2 topic???
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
De witte rook die je ziet is condens. Wanneer de uitlaatgassen voldoende afkoelen zal een deel van het bij het verbrandingsproces ontstane water bij lagere omgevingstemperatuur condenseren - in de uitlaat of net daarna in de vorm van zichtbare waterdamp. Dat het bij de ene uitlaatpijp wel en bij de andere niet gebeurt is vreemd. Dat geeft aan dat de uitlaatgastemperatuur in de ene pijp kouder is dan de andere. Dat zou eigenlijk niet moeten voorkomen.

Bij moderne auto's is het zo dat direct na het begin van de verbranding bewust de ideale benzine/lucht verhouding tijdelijk enigszins wordt aangepast om ook zo snel mogelijk de katalysatoren op temperatuur te krijgen. Wanneer dat niet goed werkt, zou er aan een kant mogelijk witte rook kunnen ontstaan en de andere niet. De oorzaak daarvoor kan gelegen zijn in het niet meer perfect werken van een van de twee lambdasondes of de op basis daarvan tijdelijke aanpassing van de brandstofinspuiting. Wellicht is het mogelijk de stekkers van linker en rechter lambdasensor eenvoudig te verwisselen om na te gaan of dan de witte rook opeens na een koude start uit de andere uitlaatpijp komt? Ook kun je eventueel proberen tijdelijk de linker en rechter sensor van plaats te verwisselen - waarbij je moet voorkomen de sensors zelf met je "vette vingers" aan te raken.

Uiteraard zou een goed uitgeruste garage ook in staat moeten zijn een eventueel verschil in uitlaatgastemperatuur en - samenstelling te meten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
De witte rook die je ziet is condens. Wanneer de uitlaatgassen voldoende afkoelen zal een deel van het bij het verbrandingsproces ontstane water bij lagere omgevingstemperatuur condenseren - in de uitlaat of net daarna in de vorm van zichtbare waterdamp. Dat het bij de ene uitlaatpijp wel en bij de andere niet gebeurt is vreemd. Dat geeft aan dat de uitlaatgastemperatuur in de ene pijp kouder is dan de andere. Dat zou eigenlijk niet moeten voorkomen.
Of er zit een gaatje (lek) in de demper waardoor het condenswater er gewoon uit kan stromen.
Vanmiddag nog eens gekeken en bij de huidige temperatuur van zo'n 18 graden zag ik geen witte rook toen ik ff plankgas reed.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik zal binnenkort eens de dorpsgarage bezoeken.
Is van een vriend en kan ik meteen eens de onderzijde inspecteren.
Heb vandaag ook een "knoepend" geluid waargenomen bij het draaien van het stuur tijdens stilstand met lopende motor.
Hoop niet dat het stuurhuis de boosdoener is...
Heb het opgenomen maar kan blijkbaar geen mp4 filmpje plaatsen... duidelijk hoorbaar.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Of er zit een gaatje (lek) in de demper waardoor het condenswater er gewoon uit kan stromen.
Vanmiddag nog eens gekeken en bij de huidige temperatuur van zo'n 18 graden zag ik geen witte rook toen ik ff plankgas reed.
Vroeger koos Citroen bij de luchtgekoelde tweecilinders (2CV, Ami6, Dyane, Mehari) af fabriek voor die oplossing. Er zat af fabriek een klein gaatje van 3 mm aan de onderkant op het laagste punt in de uitlaat, bedoeld om snel wegroesten van de uitlaat te voorkomen. Ik heb nooit de indruk gehad dat het veel hielp, na een jaar vielen er meestal ook op andere plaatsen gaten in de uitlaat. Ik denk dat het nu niet meer zou mogen - bij de APK moet de uitlaat over de volledige lengte gasdicht zijn bij mijn weten.

Bij plankgas zul je witte rook niet snel zien - de uitlaatgastemperatuur loopt dan snel zodanig hoog op dat ook na verlaten van de uitlaat het dauwpunt niet snel zal worden bereikt, ook al omdat door menging met de buitenlucht de waterconcentratie terug loopt..
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Vroeger koos Citroen bij de luchtgekoelde tweecilinders (2CV, Ami6, Dyane, Mehari) af fabriek voor die oplossing. Er zat af fabriek een klein gaatje van 3 mm aan de onderkant op het laagste punt in de uitlaat, bedoeld om snel wegroesten van de uitlaat te voorkomen. Ik heb nooit de indruk gehad dat het veel hielp, na een jaar vielen er meestal ook op andere plaatsen gaten in de uitlaat. Ik denk dat het nu niet meer zou mogen - bij de APK moet de uitlaat over de volledige lengte gasdicht zijn bij mijn weten.
Maar heb je de plaats van het uitlaatgat van een Mercedes CLA/A/"welk type dan ook" 250e wel eens gezien? De uitlaatrook komt ongeveer midden onder de auto eruit, daar is de uitgang van de uitlaat, nog voor de achteras omdat achterin het hybridesysteem zit en die daar niet langs kan. Ik heb me er onlangs heel erg over verbaasd dat dat systeem een typegoedkeuring heeft gekregen toen ik achter een spiksplinternieuwe Mercedes CLA 250e reed en ik ook condensdampen van voor de achteras zag komen.

Zie onderstaande afbeelding:
mercedes-a-klasse-pveh.jpg