Xenon verlichting IS250 bj.2009

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Ik heb een vraag:

Mijn IS is voorzien van originele xenon verlichting. Ik vind de lichtopbrengst best teleurstellend.
Onlangs heb ik de koplampen opnieuw af laten stellen maar het valt me op dat het licht kort voor de auto het wegdek raakt en niet ver schijnt. De koplampen staan goed en de ballasten zijn in orde. Er zit AFS op de auto en dat werkt ook gewoon. De koplampglazen zijn nog kraakhelder. Ik heb een Volvo v40 van 2001 met xenon gehad en dat was vele malen beter.
Herkent iemand dit?
 
Laatst bewerkt:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Yup. Over het algemeen lijkt de APK-correcte afstelling van de Xenonverlichting van een Lexus in een teleurstellend lichtbeeld te resulteren. Ik stel zelf de verlichting van mijn wagen (GS450h) na de APK-keuring in. Daarbij schroef ik de verlichting wat hoger totdat het lichtbeeld acceptabel is. Ik let daarbij ook op de mate waarin de verlichting verblindend is voor tegenliggers. Ik merk dat de verlichting nog heel wat hoger kan worden afgesteld voordat dat het geval is.

Maar ja, APK-regels .....
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Yup. Over het algemeen lijkt de APK-correcte afstelling van de Xenonverlichting van een Lexus in een teleurstellend lichtbeeld te resulteren. Ik stel zelf de verlichting van mijn wagen (GS450h) na de APK-keuring in. Daarbij schroef ik de verlichting wat hoger totdat het lichtbeeld acceptabel is. Ik let daarbij ook op de mate waarin de verlichting verblindend is voor tegenliggers. Ik merk dat de verlichting nog heel wat hoger kan worden afgesteld voordat dat het geval is.

Maar ja, APK-regels .....

En hoe bepaal je de hoogte dan?
Gok je dat of heb je daar een trucje voor?
Ik heb er ook aan zitten denken om op gevoel de lampen wat omhoog te stellen maar durf het niet zo goed aan. Ben bang dat er allerlei mensen gaan knipperen die ik niet ken????
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Hier vind je een algemene handleiding tbv insteling van de verlichting. https://www.doityourself.com/stry/how-to-adjust-your-xenon-headlights

Zelf heb ik op een stil weggetje op ongeveer 50m een wit tuinstoeltje in de berm geplaatst. Dat is de plek waar wmb de cut-off van het lichtbeeld moet komen. Mbv de hoogte-verstelschroef van het dimlicht vervolgens de hoogte ingesteld totdat deze afstand behaald werd.

Kijk goed wat en waar de hoogte-verstelknop is van de IS250.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
En hoe bepaal je de hoogte dan?
Gok je dat of heb je daar een trucje voor?
Ik heb er ook aan zitten denken om op gevoel de lampen wat omhoog te stellen maar durf het niet zo goed aan. Ben bang dat er allerlei mensen gaan knipperen die ik niet ken????

Gewoon op stand 0 zetten en lampen op een muur laten schijnen. Markeer met stift of krijt op de muur waar je brandpunt/lichtgrens is. Draai daarna de koplampverstelknop in de auto naar 5. En bekijk wat het verschil is.

Verstel nu de koplamp met een stelschroef o.i.d. tot de lampen weer op het zelfde punt zitten als bij stand 0

Onthoud het aantal slagen dat je versteld hebt, en ga nu rijden in het donker.

Test tijdens het rijden stand 4, 3, 2, 1 en 0 en kijk wel licht beeld jij en je tegenliggers acceptabel vinden.

Onthoud deze stand.

Rij weer naar huis.

Markeer op de muur weer je brandpunt/lichtgrens in de onthouden stand.

Zet de schakelaar op 0

Verstel de lampen met de stelschroef weer naar beneden tot je weer op het brandpunt/de lichtgrens zit

En voila. Ze staan zo hoog mogelijk, zonder last voor de tegenliggers, en in geval van zware lading achterin, kun je altijd naar beneden afstellen.

Of als je toch nog teveel flitsende tegenliggers hebt, zet je hem tijdelijk op 1 en herhaal je de laatste stappen.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Gewoon op stand 0 zetten en lampen op een muur laten schijnen. Markeer met stift of krijt op de muur waar je brandpunt/lichtgrens is. Draai daarna de koplampverstelknop in de auto naar 5. En bekijk wat het verschil is.

Verstel nu de koplamp met een stelschroef o.i.d. tot de lampen weer op het zelfde punt zitten als bij stand 0

Onthoud het aantal slagen dat je versteld hebt, en ga nu rijden in het donker.

Test tijdens het rijden stand 4, 3, 2, 1 en 0 en kijk wel licht beeld jij en je tegenliggers acceptabel vinden.

Onthoud deze stand.

Rij weer naar huis.

Markeer op de muur weer je brandpunt/lichtgrens in de onthouden stand.

Zet de schakelaar op 0

Verstel de lampen met de stelschroef weer naar beneden tot je weer op het brandpunt/de lichtgrens zit

En voila. Ze staan zo hoog mogelijk, zonder last voor de tegenliggers, en in geval van zware lading achterin, kun je altijd naar beneden afstellen.

Of als je toch nog teveel flitsende tegenliggers hebt, zet je hem tijdelijk op 1 en herhaal je de laatste stappen.

Ik kan mijn koplampen niet verstellen met een knop in de auto. Bij af-fabriek xenon gaat dit automatisch middels ballast die in de koplamp zit.
Op de koplampen zelf zit wel een een stelschroef.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Hier vind je een algemene handleiding tbv insteling van de verlichting. https://www.doityourself.com/stry/how-to-adjust-your-xenon-headlights

Zelf heb ik op een stil weggetje op ongeveer 50m een wit tuinstoeltje in de berm geplaatst. Dat is de plek waar wmb de cut-off van het lichtbeeld moet komen. Mbv de hoogte-verstelschroef van het dimlicht vervolgens de hoogte ingesteld totdat deze afstand behaald werd.

Kijk goed wat en waar de hoogte-verstelknop is van de IS250.

Dat is de moeite waard om eens te gaan proberen.
Bedankt voor de tip!
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik kan mijn koplampen niet verstellen met een knop in de auto. Bij af-fabriek xenon gaat dit automatisch middels ballast die in de koplamp zit.
Op de koplampen zelf zit wel een een stelschroef.

Verdorie, alle moeite voor niks:p
Voor degenen met halogeen dan.. werkt prima
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj