Zacht zingend/fluitend geluid rechts achter

quattrootje

Actief
4 mrt 2025
146
157
43
We zijn een weekend in Duitsland aan het toeren. Echt heerlijk met de IS door het glooiende landschap heen sturen :D

Nou viel het ons op dat, op zowel de snelweg als binnenwegen, er soms een zacht fluitend/zingend geluid van achter komt. Lijkt van het wiel rechts te komen.

Op een P langs de snelweg even de 4 velgen gevoeld. Voor waren ze alles behalve warm, links achter warm en rechtsachter ietsje warmer (maar zeker niet heet).
Weer terug op de snelweg een uur lang niks gehoord.
De volgende dag op binnenwegen soms wel en dan weer een tijd niet.
Het is snelheidsonafhankelijk.

Ik weet dat een versleten wielager eerder bromt dan fluit.
Slechte remklauw/geleidepennen die soms wel en soms niet net aanloopt?

Straks in NL laat ik het wel even checken maar ben gewoon benieuwd wat ik kan verwachten.
Gelukkig heb ik nog 5 maanden garantie op de auto.

Niet de ventilator hybride accu ,achter rooster linksonder van de achterbank (geen bagage ervoor zetten)?
Bij mijn vorige IS hoorde achterinzitters ook duidelijk, dat het geen normale wagen was, maar vaak elektrisch :)
mvg,

Niet de ventilator hybride accu ,achter rooster linksonder van de achterbank (geen bagage ervoor zetten)?
Bij mijn vorige IS hoorde achterinzitters ook duidelijk, dat het geen normale wagen was, maar vaak elektrisch :)
mvg,
Die kans acht ik klein maar dank voor het meedenken (y)

Toevoeging: als we op de snelweg een vrachtwagen inhaalden werd het geluid even wat harder. Als in: het weerkaatste tegen die vrachtwagen. Dan is het geluid dus buiten de auto hoorbaar.
Plus het feit dat de velg iets warmer was dan de rest.

Ik zet mijn kaarten op de remklauw (ik zoek dus een bevestiging :cool:).

Uitlijning? bandenspanning?
als oorzaak van gecupte band(en) welke bij bepaalde snelheden in combinatie met soort wegdek een zingend/fluitend veroorzaken.

Uitlijning? bandenspanning?
als oorzaak van gecupte band(en) welke bij bepaalde snelheden in combinatie met soort wegdek een zingend/fluitend veroorzaken.
Maar dan zou de velg niet beduidend warmer worden dan links lijkt me.

De all season banden zijn wel nogal aanwezig. Kon zo snel geen dot-code vinden dus weet niet hoe oud ze zijn.

Morgen op de terugweg weer even in de gaten houden.

Eerste waar ik aan denk is een remklauw die niet helemaal gangbaar is. Als je de parkeerrem (handrem is een voetrem) niet gebruikt kan het spul vast gaan zitten.

• Leuk
Waarderingen: snorlax
Op de weg terug uit Duitsland kwam het geluid soms weer terug. Apart wel dat het tijdens het rijden (dus zonder te remmen) soms een tijd weg was om dan opeens zonder reden er weer te zijn.
Op een parkeerplaats even de velgen gevoeld. Alleen rechtsachter was wat warm, de rest was bijna koud.

Het moet een slepende remklauw zijn, daar ben ik nu van overtuigd. Blijft raar dat het maar soms optreedt.
Morgen de verkopende toko even bellen en zien wat ze willen doen.

Vandaag even teruggereden naar het autobedrijf. 'Helaas' op de heenweg geen rare geluiden gehoord.
Eerst samen een kort ritje gemaakt met wat subtiele remacties maar ook toen bleef het stil. Zal je net zien.

Afijn, auto op de brug, wiel eraf en de remklauw losgehaald. Alles prima gangbaar, zowel de geleidepennen als de zuiger zelf. De beschermplaat achter de remschijf was niet heel recht meer dus die aangepast. Mogelijk liep die soms net ietsje aan.
Verder werd alles schoongeborsteld en bekeken maar meer kon ie er niet van maken.
Op de terugweg ook geen rare geluiden gehoord dus we gaan het in de gaten houden.

Verder relaxte gast die duidelijk de tijd nam en vertelde wat ie zag. En ik moest het vooral laten weten als het geluid weer terugkwam.
Wordt hopelijk niet vervolgd...

Nou, het duurde 2 weken maar het geluid was afgelopen zaterdag weer terug.
Viel ons op dat het pas bij een wat langere rit is eer het begint. Korte stukjes tot nu toe niet.

Even gestopt op een parkeerplaats (dus even geremd) en de rest van de rit niks meer gehoord.
Ik heb er een kort filmpje van maar die kan ik hier niet uploaden.

Schoot me nog een theorie te binnen:
Met de 'parkeerrem voor hellingen', dus het kleine pedaal links, kan je de achterremmen aantrekken/vastzetten (als ik het goed begrepen heb).
Gaat dat fysiek, dus met een kabel? Zo klinkt en voelt het althans wel.
Kan het zijn dat daar iets te strak afgesteld staat oid zodat de achterremmen (of alleen 1 kant) altijd iets (teveel) aangetrokken zijn?
Is daar iets te stellen?

Die parkeerrem zijn aparte remschoenen binnenin de naaf.
Een trommelrem constructie.
Dus die bedienen niet de remklauwen.
Zie nummer 9 op afbeelding, binnenin nummer 1

Bijlagen

• IMG_3359.jpeg
    IMG_3359.jpeg
    119,7 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: quattrootje
Wat niet betekent dat de parkeerrem niet aanloopt.

Het zou zomaar eens kunnen, je kunt de parkeerrem zowel aan de pedaalzijde als de remschoenzijde stellen. Is inderdaad met een staalkabel.
Maar persoonlijk zou ik de auto toch nog maar eens bij de verkoper zetten, met het verzoek dit na te lopen. Aan je eerdere bericht te zien, zijn eigenlijk enkel de klauwen bekeken door verkoper.

Ik ga eerst zelf even een paar keer die parkeerrem gebruiken, wellicht is ie nauwelijks gebruikt en loopt ie wat stroef en moet ie even 'gangbaar' gemaakt worden.
Is het daarna nog dan mag de verkoper het uitzoeken en fiksen.
(verkoper zit een uur rijden bij me vandaan dus het liefst rij ik niet tig keer heen en weer).

Ga de verkoper sowieso even op de hoogte brengen en horen wat hij voorstelt.

Dank allen weer voor het meedenken (y)

Achterwiel ronddraaien (als ie opgekrikt is) lijkt me lastig als ie op de parkeerrem staat. Of moet je daarvoor dat klepje boven de P-stand loshalen en 'm daar ontgrendelen?

Anyway: de 16e komt er een nieuwe remklauw op. Gewoon om de most likely suspect te vervangen. De verkoper wil dit gewoon oplossen en snapt ook wel dat ik niet tig keer heen en weer blijf rijden (heeft ie goed geraden ja).
De parkeerrem is mogelijk toch niet echt waarschijnlijk omdat het geluid weer weg is nadat we de normale voetrem hebben gebruikt om de auto te stoppen (na ruim een half uur op de snelweg gereden te hebben). Dan wordt de parkeerrem niet gebruikt. Maar ok, bij het vervangen van de remklauw bekijken we die parkeerrem ook gelijk.
Best lastig dat het niet zomaar reproduceerbaar is. Áls het gebeurt is het na een wat langere snelwegrit (minimaal een half uur), nooit op N-wegen of in de bebouwde kom. Er zal iets warm worden, uitzetten en ergens tegenaan lopen. En omdat er op die velg altijd meer remstof zit moet het de normale rem zijn (en niet de remschoen van de parkeerrem want die zit binnenin).

Ergens is het wel een 'interessant' raadsel. We gaan zien of het na de 16e opgelost is.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me