Zelf olie vervangen GS300 2006 - welke benodigdheden olie en oliefilter?

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

knakworstsap

Nieuw hier
22 jun 2025
6
7
3
Hallo,

Ik ben van plan een deel van het onderhoud zelf te gaan doen voor de Lexus GS300 uit 2006. Hij heeft nu 210.000 gelopen en vooral omdat ik 15k eigenljik teveel vindt als interval en liever dit elke 7500 - 10k doe, wil ik een deel zelf gaan doen. Ik heb niet het idee dat hij veel olie gebruikt, zoals je leest op amerikaanse forums.

Ik lees op internet echter verschillende dingen en hoop dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen uit ervaring.

= Ik lees op forums dat voor het vervangen / loshalen van het oliefilter bij de Lexus het best een speciaal stuk gereedschap nodig is, namelijk zo'n ding: https://www.cbsracingshop.com/en/09228-06502-wrenchoil-filter-2. Klopt dit?
= Rond deze kilometerstand verwisselt met soms de viscositeit van de olie naar 0W40 of 5W-40 is dat handig? Ik merk zoals gezegd nog niet echt een olieverbruik.
= Klopt het dat qua olie moet het voldoen aan de dexos1 / ILSAC GF-6 specificaties(?). Ik vind behoud van de motor erg belangrijk en garage heet er nu universele olie op heeft gegooid en hoor de ketting wat tikken, maar niet extreem. Ik wil dat niet laten verergeren.

Ik zat dus zelf te denken aan:
Shell Helix Ultra Professional HX8 AG 5W30
Castrol Magnatec 5W30 DX
Kroon Oil Xedoz FE 5W30

Welke is het meest geschikt, of denk ik hierin te moeilijk?

= Wat voor soort oliefilter ben ik nodig? Op winparts, autodoc, etc kom ik een opschroeffilter tegen, maar zoek ik op VIN via cbsracingshop.com is kom ik op een los filter: https://www.cbsracingshop.com/en/04152-31080-element-kit-oil-2. Van cbsracingshop verwacht ik dat zij het bij het rechte eind hebben, omdat ik daarop VIN zoek. Ik denk dat ik verder nog een carterplugpakking 90080-43037 nodig heb en verwacht dat de o-ringen al bij de kit zitten... Welk merk/type raden jullie aan?

Thanks!

Hallo,

Ik ben van plan een deel van het onderhoud zelf te gaan doen voor de Lexus GS300 uit 2006. Hij heeft nu 210.000 gelopen en vooral omdat ik 15k eigenljik teveel vindt als interval en liever dit elke 7500 - 10k doe, wil ik een deel zelf gaan doen. Ik heb niet het idee dat hij veel olie gebruikt, zoals je leest op amerikaanse forums.
Ik zou me niet laten leiden door Amerikaanse ervaringen. Olieverbruik is in Europa bij mijn weten geen thema - mogelijk omdat de gebruikte oliekwaliteit in Europa flink hoger ligt dan in de USA gebruikelijk. De door Lexus geadviseerde verversingstermijn is flink korter dan bij andere merken. Het lijkt me daarom niet nodig om die termijn nog korter te kiezen.
= Rond deze kilometerstand verwisselt met soms de viscositeit van de olie naar 0W40 of 5W-40 is dat handig? Ik merk zoals gezegd nog niet echt een olieverbruik.
Nee. Als er geen overmatig olieverbruik is, is er geen reden om een andere viscositeit te kiezen. De viscositeitskeuze berust op de te verwachten omgevingstemperatuur. De fabrikant geeft dat aan - en beide genoemde viscositeiten zijn in West Europa toegestaan. Maar dunner gaat ook prima en zou waarschijnlijk een betere bescherming tegen koude start slijtage bieden. De voorkeur bij Lexus/Toyota is overigens al heel lang voor een SAE 0W-20....
= Klopt het dat qua olie moet het voldoen aan de dexos1 / ILSAC GF-6 specificaties(?). Ik vind behoud van de motor erg belangrijk en garage heet er nu universele olie op heeft gegooid en hoor de ketting wat tikken, maar niet extreem. Ik wil dat niet laten verergeren.
Voor deze auto is dat een vereiste dat enkele oliegeneraties beter is dan hetgeen oorspronkelijk werd aanbevolen. Het gebruik van een betere kwaliteit kan geen kwaad, maar de betere kwaliteit zal niet al reeds opgetreden slijtage te niet doen.
Ik zat dus zelf te denken aan:
Shell Helix Ultra Professional HX8 AG 5W30
Castrol Magnatec 5W30 DX
Kroon Oil Xedoz FE 5W30

Welke is het meest geschikt, of denk ik hierin te moeilijk?
Alle genoemde producten voldoen aan de eisen van de hiervoor genoemde specificaties en zullen dus prima bruikbaar zijn. Ze voldoen allemaal aan hoge eisen. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal even goed zijn. Een specificatie moet je zien als een uitgebreid examen dat de olie moet ondergaan - als je voldoende hoog scoort is het goed. Niet alle producten die aan een bepaalde specificatie voldoen zijn dus allemaal even goed - de een kan in bepaalde tests iets beter scoren dan een andere. Dat merk je niet meteen, maar als je de motor na 300.000 km demonteert zie je wel verschillen.

Op basis van tijdens mijn beroepsverleden opgedane ervaringen heb ik een voorkeur voor het eerst genoemde product. Die ervaring is inmiddels van geruime tijd geleden, en de huidige situatie zou kunnen verschillen.