Zijn hier IS250 rijders van de 3e generatie? Wat zijn jullie ervaringen?

Maximus_1976

Nieuw hier
21 feb 2012
19
16
3
Ik overweeg momenteel om een IS250 van de 3e generatie uit Duitsland te halen? Ik rijd momenteel een IS220d van de 2e generatie en heel even heb ik ook een 250 van de 2e generatie in bezit gehad (ik heb zoooo ontzettend veel spijt dat ik die verkocht heb).

Ik ben heel erg nieuwsgierig hoe de IS250 van de 3e generatie zich verhoudt tot die van de 2e generatie? De IS300h komt mij wat bedaagder over, wellicht dat de 6 cilinder uitvoering dat wat kan compenseren. Daarnaast kan er natuurlijk niks op tegen het geluid van de V6.

Dus eigenlijk is mijn vraag, is het de moeite waard om een V6 van de 3e gen uit Duitsland te halen. Heeft ie meerwaarde tenopzichte van de IS300h? Of kan ik beter uitkijken naar een IS250 van de 2e generatie? Ik ben heel nieusgierig naar jullie ervaringen!
 

Maximus_1976

Nieuw hier
21 feb 2012
19
16
3
Maareh, wat let je om gewoon een IS250 van de tweede generatie te kopen? Als je die met spijt achteraf verkocht hebt, dan koop je toch gewoon een 2nd gen IS? Ik zie nu maar liefst drie (3!) Executives te koop staan op Gaspedaal.nl. Een heeft zelfs de zeldzame PCS optie (adaptieve cruise control). Uiteenlopende prijzen en km-standen dus er zal vast wel iets van je gading tussen zitten.
Het is ook helemaal niet uitgesloten dat er weer een IS250 van de 2e gen komt. het model vind ik nog steeds erg mooi, al ben ik wel een beetje 'picky' met een opvolger van mijn vorige. Ik wil er wel op vooruit gaan (en dat valt niet mee). Mijn vorige was full option en had zelfs een standkachel en de zeldzame PCS. Daarnaast heeft een model van na 2008 de voorkeur ivm beter stuur gevoel.
 

Maximus_1976

Nieuw hier
21 feb 2012
19
16
3
Ik kan me de aantrekkingskracht van een IS 250 goed voorstellen. De hybride techniek is prachtig technisch vernuft maar de beleving is compleet anders. De hybride is wat afstandelijker en klinkt minder mooi. Ik denk dat je in de V6 (met 6-traps automaat) meer snelheidsbeleving zult hebben en natuurlijk een mooier geluid.

Hoewel veel mensen erg te spreken zijn over de hybride aandrijflijnen van Toyota/Lexus is het niet voor niets dat Lexus nu is gekomen met een NX 500h die juist geen e-cvt heeft om de groep kopers aan te spreken die geen e-cvt willen.

Het beste advies is om ze gewoon eens te proefrijden. Rij de IS 300h ook zeker in de Sport stand want dan reageert het gaspedaal een heel stuk scherper.


Helaas ie de nummering vooral marketing want volgende specificaties is de IS 250 nét ietsje sneller dan de IS 300h op de 0-100.
IS 250: 8,1s / 225km/h
IS 300h: 8,3s / 200km/h


De 3e generatie IS 250 is wel nieuw geleverd in Duitsland. Zie de Duitse prijslijst: https://www.auto-preisliste.de/down...marken/file/29447-2013-05-preisliste-lexus-is. Zo te zien wel maar vrij kort want op de Duitse prijslijst van 2015 komt ie niet meer voor, dan heb je alleen nog de 200t en 300h.


Hoe bevalt de IS 300h jou na die mooie GS 300 en GS 250? Rij je liever een benzine V6 of een hybride viercilinder?
Ik heb overigens geen principiele bezwaren tegen een CVT. Het is meer, zoals ik in bovenstaande reacties teruglees, het verschil in karakter en rijbeleving. Wat ook meespeelt is dat V6'en en V8'en langzaam uit het straatbeeld aan het verdwijnen zijn en dit nog een van de laatste kansen om lekker ouderwets rond te rijden. De nummering zoals hierboven aangegeven is wss idd marketing gedreven. Verwacht dat niemand dat verschil zal opvallen. Het is meer hoe de prestatie worden neergezet. Een snelle gaspedaal response suggereert wss meer snelheid, maar hoeft niet in de getallen terug te komen.

Ik hoop binnenkort in de verwachtte IS250 gen3 bij v Enckevort te kunnen proefrijden en ik zoek nog een goede IS300h kandidaat voor een proefrit, dan kan ik een goed vergelijk tussen deze versies maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
@R3D de IS bevalt me uitstekend. Weggedrag is heel smooth. Tuurlijk, als je de V6 lekker intrapt heb je een heerlijk geluid.
Maar als ik nu naar de benzinemeter kijk is dat wel een heel verschil. Ik ga niet meer terug naar de V6.
De RX die ik had met cvt jankte meer. Bij de Is vind ik dat wel meevallen. Al met al zeer tevreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Toch vind ik dat er een wezenlijk verschil is tussen het stofzuigergeluid wat de Prius maakt als je die op zijn flikker geeft en het geluid wat mijn IS300h maakt als ik hetzelfde doe; die Prius schreeuwt het uit en de IS300h begint genoeglijk te blazen vanuit die 2.5L en 223pk's. En nee, dat is geen vergelijk met de 6 cilinders, hybride of niet.
Overigens zijn de hybrides niet direct wakker als je die vanuit stilstand de sporen geeft, er zit echt wel een momentje in dat je denkt van hallo, we gaan!! Maar dan gaat 'ie ook wel ;) :)
Lastige vergelijking en ook hier weer heeft het veel met persoonlijke beleving te maken.

En oh ja, ik ben verzot op de rust in de IS300h als ik onderweg ben, ik zeg het elke weer :love:
Dat niet direct wakker zijn herken ik ook in de is250. Die komt ook traag op gang en reageert laat op gasgeven. Kan ook zijn omdat ik echt een rustige rijder ben. Ik trap eigenlijk nooit en weet eigenlijk niet of de automaat zich daaraan aanpast..
De rust is inderdaad heerlijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Ik heb overigens begrepen dat de laatste generatie IS in veel landen waaronder de VS niet meer leverbaar is als hybride. Vind ik best wel een deceptie. Hier overigens helemaal niet leverbaar zoals bekend, dus dat scheelt weer afwegingen.

Sterker nog: die wordt helemaal niet meer als hybride gemaakt, anders was er nog een kans geweest dat 'ie wel nog in Europa was geleverd. Ze hebben echt 100% ingezet op de sportieve sedan voor de markt in de VS, daar zit men nog niet op hybrides te wachten. Ik vind het echt zonde, want het is echt een prachtige auto, die tenminste eens wat tegenwicht zou kunnen bieden voor Mercedes en BMW. Als sedan levert Lexus in Europa alleen nog de ES, maar daar kan ik niet enthousiast van worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O en Arbitrator

Maximus_1976

Nieuw hier
21 feb 2012
19
16
3
Van Enckevort uit Velddriel krijgt binnenkort een IS250 3e generatie binnen. Je kan eens met hem contact opnemen.
Dit was een hele goede tip! Dit is em namelijk geworden 💪🏼
 

Bijlagen

  • 20231013_163944.JPG
    20231013_163944.JPG
    2,7 MB · Weergaven: 57

Maximus_1976

Nieuw hier
21 feb 2012
19
16
3
Super tof, gefeliciteerd! En echt uniek want van die generatie zijn ze bijna allemaal een 300h.

Ik had ook wel graag de IS 350 hier gezien, maar die is echt helemaal niet in Europa geleverd.
Dankje! Ik ben er superblij mee, geen moment spijt gehad en met deze aanwinst kan ik mijn 2e gen IS ook weer een beetje vergeten....

De laatste keer dat ik in de RDW database zocht, stonden er maar 4stuks van de 3e gen IS250 in Nederland geregistreerd. Klinkt wel leuk om te stellen dat de kwart van alle 3e gen IS250 op mijn oprit staan 😎
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D