zucht nu dit weer

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
zoals de titel, zucht
nu zijn men 2 katalysatoren verbrand, merkte verleden week al een ander geluid op en vandaag trok hij voor geen meter meer op, hij reed nog max 120 kpu.
direct naar lexus garage gereden en ze stelden 2 verbrande katalysatoren vast, snap er niets van, ik rijd redelijk rustig.
kostprijs 1600 euro per stuk, dus 3200 euro alleen onderdelen :X :(
2de opinie was ze gewoon leeghalen, heb ik nog al eens gedaan bij een saab van '92, hopelijk gaat hij door de keuring (apk) geraken volgend jaar.
om 15 u vandaag kan ik hem ophalen :(
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
ze zijn er mee bezig bij de lexus garage, e hebben t nog gedaan zeiden ze.
gaat er wel een lampje branden op t dashboard.
strax weet ik meer
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Je kunt eens proberen om er een sport-cat tussen te maken.
Deze kosten ~?100 p/st
Daar zit geen keramisch materiaal in maar fijn mazig gaas die dus ook niet zo snel verbrand.
Ff google'en voor adresjes
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
en ze stelden 2 verbrande katalysatoren vast, snap er niets van, ik rijd redelijk rustig.

Daar ligt het vaak niet aan, hard rijden kan juist goed zijn voor de kat. Meestal is er iets anders aan de hand, b.v. met de ontsteking, verhoudingen A/F, defecte sensor, lekkage, etc, waardoor b.v. olie of benzine in je kat komt en verstopt of verbrand.

Ze moeten in ieder geval een aannemelijke oorzaak vinden, voordat je een nieuwe kat plaatst o.i.d.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
twee boosdoeners: de minste loodhoudende benzine killt hem en bepaalde oliesoorten die bij ondichte ventielen kunnen verbranden
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Gewoon de prekats weghalen, hebben voor de keuring niet heel veel zin (wel altijd je auto voor de keuring even goed warm rijden).
Ik haalde ze er standaard uit en monteerde i.p.v. de standaard 300 cell hoofdkat een 100 cell en kwam nog fluitend door de keuring.
Overigens zijn er een paar zaken waar de pre kats niet tegen kunnen en dat is extreem lang met hoge snelheid rijden en een zeer arm lopende motor (vaak is euro 95 al meer dan reden zat).
Bij een auto op gas of met compressor verpulveren de prekats in no time.
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
ben terug en 200 euro armer, 2 katalysatoren leeg laten halen, eerst geen lampje van "check engine" maar nadat ik de motor eens goed heb warmgereden een lampje, geen probleem volgens garage.
merk echt wel dat hij sneller is geworden, maar t geluid is iets scherper nu :(
misschien heb ik te veel 95 ron getankt en t ritje op de autobahn op terugreis van de nurnbergring zal de kats wel de nek hebben omgedraait. :mrgreen:
kost me nu wel geen 3200 euro, want dan ging hij weg, zou bijna de helft aan zen waarde kosten anders.
ben momenteel tevreden en als ik 100 cell cats vind koop ik ze dadelijk, lampje stoort me nu al :X
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Er zijn electronische kastjes die je aan je lambda signaal kan koppelen waardoor de ECU niet weet dat de kat defect/weg is. Moet je maar eens googlen. Het gaat om de sensor na de kat dus dan is het de Oxygen/O2 sensor.

Google ff: O2 sensor converter.
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
thx voor info e.d
heb nog een klein jaar voor de volgende keuring, ga waarschijnlijk een 2de hans katalysator kopen of eens rondkijken voor niet oem materiaal, ben een mierenneuker en dat lampje krijg ik niet uit men zicht en geluid trekt op niets meer, te blikkerig en te luid.
ik houd jullie op de hoogte :hi:
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
een katalysator verbrand niet echt maar slijt weg na een bepaalde duur.Met alle elektronica kan je niet zonder meer er zonder rijden.De CPU kan verkeerde beslissingen erdoor nemen met alle gevolgen van dien.
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
heb dit bij jullie landgenoot show off gevonden, iemand ervaring met dit pijpje?
zou werken op honda en subaru heb ik op diverse fora gelezen
dan zou t lampje van check engine toch uit zijn, of moet je dat wissen via ecu?
de laatste lambda sensor moet hierop geschroeft worden en zorgt ervoor dat de lambda sensor mindr uitlaatgassen krijgt en dus betere waardes
 

Bijlagen

  • 16cd1d0bf84e54ccd13c5836c9bcb5d0.jpg
    16cd1d0bf84e54ccd13c5836c9bcb5d0.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 52

prinssen

Actief
22 mei 2011
145
0
0
Lexus is300 zei:
heb dit bij jullie landgenoot show off gevonden, iemand ervaring met dit pijpje?
zou werken op honda en subaru heb ik op diverse fora gelezen
dan zou t lampje van check engine toch uit zijn, of moet je dat wissen via ecu?
de laatste lambda sensor moet hierop geschroeft worden en zorgt ervoor dat de lambda sensor mindr uitlaatgassen krijgt en dus betere waardes

Waarom dan geen o2-simulator?
Lijkt me minder gekluns dan dit..

Ik heb het trucje eerder gehoord/gezien, geen idee of het echt werkt..
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
GPS-10 zei:
CEL, geen probleem volgens garage.

Voor mijn info, is het niet zo dat de ECU (afhankelijk van type storing) nu in 'limp' mode schakelt? Of is deze storing daar niet serieus genoeg voor?

ECU krijg waardes door waarmee hij de verbranding aanpast, waarschijnlijk loopt de motor nu te rijk, maar zou ook zo maar te arm zijn... Wel boven de 2500Rpm natuurlijk. Daar onder is ie in closed loop.. :D
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
heb juist gevonden dat de precats alleen maar werken bij koude motor en verder nuteloos zijn, dus ik ga zo een co dingske bestellen seik denk wel dat ik er 2 nodig heb, heb 2 lambda sensors voor de precats en 2 erna, dus wss moet er op elke lambda sensor die achter de cat komt ??n.juist?voor de keuring geen probleem, dan is er de hoofdcat die er nog is voor tijdens bedrijfstemperatuur
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
hallo,
ik heb via het web een leverancier gevonden voor metalen katalysatoren, iemand ervaring hiermee, deze verbrokkelen, smelten namelijk niet, ik ga enkel de hoofdkat kopen of eventueel een apparte kat voor er zelf tussen te lassen, kostprijs 99 euro