Zuinig rijden met de CT200h

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Het klinkt inderdaad wat tegenstrijdig, maar met een hybride rij je echt zuiniger als je wat forser optrekt. (bij mij is hervatten van CC overigens verre van volgas)
Het zogeheten pulse and glide principe.
Ik denk dat je hier twee zaken met elkaar verwart. Bij "pulse and glide" laat je na het bereiken van de gewenste snelheid de auto min of meer uitrollen totdat de snelheid zodanig is gedaald dat je tot verkeershindernis wordt om dan weer de originele snelheid te bereiken. Dat werkt vooral goed bij lichtere auto's als de Prius, waarmee je op geschikt terrein betrekkelijk lang zonder enig verbruik kunt doorrollen. Bij grotere en zwaardere auto's als bijvoorbeeld een GS gaat dat veel moeilijker: zowel de luchtweerstand is daar veel groter als ook de hoeveelheid energie die je nodig hebt om zo'n "zware bak" weer te versnellen.

Dat wat forser optrekken uiteindelijk een lager brandstofverbruik kan opleveren dan rijden als een "oud wijf" heeft een andere reden. Als je fors optrekt zal dat gedurende korte tijd een aanzienlijk hoger brandstofverbruik opleveren. Trek je wat langzamer op dan zal het tijdelijk wat hogere brandstofverbruik lager zijn, maar de tijd die je nodig hebt om weer de oorspronkelijke snelheid te bereiken zal langer zijn, waardoor uiteindelijk het verbruik dat nodig is om het gewenste snelheidsverschil te bereiken hoger kan uitvallen. De truc is om tijdens het versnellen de motor te "dwingen" vermogen te leveren bij een zodanig toerental dat het specifieke brandstofverbruik (g/kWh) zo laag mogelijk is - ofwel accelereren in het gunstigste deel van het zogenaamde "eidiagram" - zie : https://www.mvwautotechniek.nl/brandstofverbruik/

Met name een CVT maakt dat mogelijk, omdat daar niet slechts een beperkt aantal overbrengingsverhoudingen maar een in theorie oneindig aantal overbrengingsverhoudingen beschikbaar is, waardoor de motor door geschikte electronica kan worden "gedwongen" het meest gunstige punt zo goed mogelijk te benaderen.

Het is dus niet het hybride gebeuren dat efficient accelereren mogelijk maakt, maar de juiste aansturing van de versnellingsbak.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
(bij mij is hervatten van CC overigens verre van volgas)
Bij mijn GS300h 2014 ook, afremmen omdat je flink inloopt op voorganger die ook op links zit, van cc af, snelheid daalt, weg weer vrij, cc aan en gaat soepel naar ingestelde snelheid.
Bij mijn IS250 was dat wel heel anders. Zelfde principe totdat de cc weer werd geactiveerd, dan dacht de auto ff na om vervolgens 1 of 2 versnellingen terug te gaan en dan als een raket naar de ingestelde snelheid te gaan.