Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

fverhoef

Nieuw hier
30 jul 2012
12
0
0
twcoolen zei:
Dit betekent vervolgens niet dat ik mij daardoor direct laat wegzetten als een automobilist die uitsluitend gebruik mag maken van de rechterbaan met een maximum snelheid van 100kmpu om zo het 'imago' van de hybride rijder met daarbij zuinige verbruik te kunnen ondersteunen.

De meeste andere CT's die ik zie, rijden op de meeste linkse baan (net als de prius trouwens). Dus ik geloof niet dat de CT nu zo'n groen imago heeft.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Na de reis naar Oostenrijk (1 op 14), nu weer terug in Nederland en 1 op 19. Auto inmiddels ook in de beurt geweest (15.000 km). Het ligt wellicht aan mij, maar het lijkt net of de motor bij het optrekken hoger in de toeren gaat en minder snel accelereert. Het kan toch niet zo zijn dat de CVT slipt. Ik ben niet technisch, maar een "normale" versnelling kan op een gegeven moment gaan slippen. Wij hebben veel bergpassen genomen, met volle bepakking en daar ging de motor al behoorlijk tekeer (logisch). Kan de CVT daar schade door oplopen (slippen)
of is dat met dit systeem onmogelijk??

Robbert-Jan
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik ben er wel voorstander van dat indien de wagen niet zuinig wordt gereden, en daar is helemaal niets mis mee!, omdan wel de 14% te laten vervallen.
Deze 14% is ingesteld voor het zuinige rijden, voor het milieu. Even de discussie daarbuiten gelaten dat dit vermeende, relatieve zuinigheid is, etc.

Maak dan de keuze. 14%, ok, maar dan begrenst op bijv. 110km/h. 20% Indien 130, en daarboven 25% bijtelling.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Ik zal bijna... nee niet bijna.... ik zeg het ook gewoon.

Back on topic :)

Draadje gaat gewoon over verbruik en het onderling vergelijken hiervan. En dus niet allerlei voor en tegens over diep het gas in "mogen" trappen en de lease bijtelling.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
  • Leuk
Waarderingen: Rigormortis

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
blue-eyes zei:
Ik ben er wel voorstander van dat indien de wagen niet zuinig wordt gereden, en daar is helemaal niets mis mee!, omdan wel de 14% te laten vervallen.
Deze 14% is ingesteld voor het zuinige rijden, voor het milieu. Even de discussie daarbuiten gelaten dat dit vermeende, relatieve zuinigheid is, etc.

Maak dan de keuze. 14%, ok, maar dan begrenst op bijv. 110km/h. 20% Indien 130, en daarboven 25% bijtelling.

Begrenzing op snelheid is levensgevaarlijk. Denk aan inhalen, uitwijkmanoeuvres en met het verkeer meerijden.

Eenvoudig systeem voor heffing is op basis van nacalculatie. Komt je werkelijk verbruik uit boven de gemiddelde norm (lees: niet de fabrieksnorm, want die zijn die re?el) met een marge van 15% daargelaten, dan val je automatisch in een hogere categorie.

Hetzelfde geldt voor de 0% bijtelling categorie. Al die Ampera's etc rijden allemaal op de generator. Qua verbruik en milieu belasting ontlopen ze een CT niet veel. Nacalculatie en indien het verbuik te hoog is naar de 14, 20 of 25 % klasse.
 

fverhoef

Nieuw hier
30 jul 2012
12
0
0
twcoolen zei:
Eenvoudig systeem voor heffing is op basis van nacalculatie. Komt je werkelijk verbruik uit boven de gemiddelde norm (lees: niet de fabrieksnorm, want die zijn die re?el) met een marge van 15% daargelaten, dan val je automatisch in een hogere categorie.

Nog niet zo eenvoudig. Iemand die dan veel kleine ritjes rijdt, wordt dan gigantisch benadeeld. Daarentegen iemand die veel lange ritten maakt over voornamelijk provinciale wegen kan zo agressief rijden als hij wilt, en nog steeds de norm halen.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
570 km gereden waarvan een 400 km autoweg.Eerst een opstopping op de snelweg, we moesten eraf rijden :12 Km op 57 minuten.Daarna wat opgejaagd en verder aan 150 KM/uur.Bij terugrijden zeer traag verkeer en stoppen gedurende 50 km.En weer tegen 150 verder.Het verbruik was 5.2 liter /100 Km.
Conclusie: normaal vlot rijden levert een zeer zuinig verbruik op, af en toe sneller geeft meer plezier en iets meer verbruik.Benzine:Total 98 Plus Excellium.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Hij kan met 95 rijden, de elektronica zorgt ervoor dat er geen pingelen ontstaat, bij een 98 moet deze minder (niet) tussenkomen wat de prestaties iets verbetert.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Elke Japanse auto slobbert 95 sap. Sommige sportauto's moeten 98 hebben. Ik tank in Frankrijk met mijn Civic 98 omdat de euro 95 met ethanol wordt gemixt. Dat zou geen probleem moeten zijn maar toch. Mijn auto is geen spat zuiniger met 98 en je merkt ook niks. Mijn geliefde LS 400 reed ik ook op 98 op vakantie maar het maakte helemaal niks uit. Ik vond de LS wel meer nemen als ik tankte bij de grote supermarkten. Dat is wel degelijk mindere benzine. Ik betaal niet voor al die luxe benzine als het niks opleverd. :D
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Op en neer geweest naar Zuid-Frankrijk en 2245 km afgelegd.
Snelheid op niet Franse autowegen 116-118 GPS kilometers, op Franse autowegen 126-128.
De teller stond dus steeds hoger dan 120 c.q. 130.
Gemiddeld verbruik 18,58 km op ??n ltr. (of 5,4 ltr per 100 km, hetgeen hetzelfde is als mijn vorige wagen, een 2,0 Jaguar diesel).
(CT200 met 15 inch banden, 2,5 bar spanning, voornamelijk in ECO-stand gebruikend.)

Per tankbeurt de gegevens (steeds m.i. nauwkeurig vol getankt):
werkelijk volgens meter
18,92 19,5
17,68 19,1
18,82 19,5
18,57 20,0 (jaja, echt waar)
Total Average zakte na de eerste tankstop van 21,4 (stand bij 1196 km) naar 20,3 per ltr en bleef daar verder op hangen hetgeen wel erg vreemd is (stand nu 3441).

Werkelijk verbruik ligt dus steeds behoorlijk lager dan het aangegeven verbruik hetgeen mij wel stoort.
Het lijkt erop dat heuvel op niet wordt goed gemaakt door heuvel af. Het lijkt mij geen prettige auto om ermee in een bergachtig traject te rijden. De CT200 maakt heuvel op vaak 4000 toeren maar soms gaat het ook rustiger.
Minder steil zou je dan zeggen in het laatste geval, maar die indruk had ik echt niet altijd.

Ik blijf van mening dat bij wat forser optrekken, de elektromotor (veel) te weinig assisteert.
In ieder geval bij mijn wagen: ik moet het gaspedaal als een ei behandelen om er een voordeel uit te halen. Niet leuk rijden. (Tijdens de drie testrijden had ik al gemerkt dat assistentie van de elektromotor verschillend was.)

Op de terugweg pal voor de autosnelweg getankt. Dan schrik je als eenmaal op de autosnelweg naar het verbuik kijkt. Pas in Lyon (na 375 km) gaf de meter een (dus foutief) verbruik op 1 op 19,0.

Verdere bevindingen zal ik later elders plaatsen.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ook ik heb gemerkt dat de motor behoorlijk in de toeren zit berg op. De electromotor assisteert dan inderdaad zelden, wat ook ik vreemd vind. Bij mij kwam een reis naar Oostenrijk en terug op 1 op 14,5. Wel 150 km/uur gereden op de snelweg en natuurlijk berg op en berg af. Terug in Nederland weer 1 op 18,5 gemiddeld. Dat vindt ik nog steeds niet echt zuinig. Het is verder een geweldige auto, maar het echte verbruik valt tegen. En inderdaad de boordcomputer geeft altijd 1 op 19,5 aan, als bij het tanken en omgerekend het verbruik 1 op 18,5 is.

Robbert-Jan
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Het blijft een leuke discussie om te volgen, het verbruik van de hybride auto. Iedereen met een nieuwe auto moet nu gewoon weten dat actueel verbruik tot 30 % hoger kan liggen. De hybride verbruikt een stuk minder maar eens gaat een CT de bergen in en ja dan moet er vermogen komen. Met een CVT zul je dan de toeren in gaan en hoppa weg mooi verbruik. Gewoon accepteren. Mijn Civic kan redelijk zuinig rijden maar slobbert ook 30 % meer dan Honda belooft of met die onzin testen in een lab. Als ik goed trap zuipt mijn Civic 1800 net zoveel als mijn ex LS400. Met mn vouwwagen naar Frankrijk deed mijn LS 400 1 op 10 bijna, de Civic met 800 kg minder gewicht, 2 keer minder motorinhoud doet met moeite 1 op 11. Dus een dikke motor heeft ook voordelen. Een CT is niks voor mij, ik kan er niets mee trekken in de vakantie. Ik denk een 1 op 18 met een benzine motor moet je blij zijn. Menig nieuwe auto zuipt gewoon meer. De huidige auto's zijn ook niet veel zuiniger dan 15 jaar terug. Ik heb 3 Fiat Croma's opgereden, 1900 TdiD, 1 op 24-25 als ik mijn best deed. Ik rij nu regelmatig met die Bluemotion bakken van das Auto en met moeite 1 op 19. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik rij niet veel met mijn auto en hou het verbruik wel bij maar het is geen obsessie. Er zijn dagen bij dat ik de binnenkant van de uitlaat effe schoonbrand. Zo hoort het ook gewoon. Het concept van de hybride klopt wel maar om zuinig te rijden moet je op eieren rijden en dat zie ik minder zitten. De meeste hybrides knallen mij nog steeds voorbij met 150 plus en worden puur voor de bijtelling gekozen. :D
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Ik heb in ??n (van de drie) CT200('s) gereden waarbij de elektromotor bij optrekken behoorlijk goed assisteerde zonder dat ik met een ei onder het gaspedaal hoefde te rijden.
Waar ligt dat dan aan, is mijn vraag?
Is er dan toch een andere (software) afstelling mogelijk?

Ik rijd de CT200 overigens priv?. (65+)
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alor zei:
Coordinator zei:
Het blijft een leuke discussie om te volgen, het verbruik van de hybride auto. Iedereen met een nieuwe auto moet nu gewoon weten dat actueel verbruik tot 30 % hoger kan liggen. De hybride verbruikt een stuk minder maar eens gaat een CT de bergen in en ja dan moet er vermogen komen. Met een CVT zul je dan de toeren in gaan en hoppa weg mooi verbruik. Gewoon accepteren. Mijn Civic kan redelijk zuinig rijden maar slobbert ook 30 % meer dan Honda belooft of met die onzin testen in een lab. Als ik goed trap zuipt mijn Civic 1800 net zoveel als mijn ex LS400. Met mn vouwwagen naar Frankrijk deed mijn LS 400 1 op 10 bijna, de Civic met 800 kg minder gewicht, 2 keer minder motorinhoud doet met moeite 1 op 11. Dus een dikke motor heeft ook voordelen. Een CT is niks voor mij, ik kan er niets mee trekken in de vakantie. Ik denk een 1 op 18 met een benzine motor moet je blij zijn. Menig nieuwe auto zuipt gewoon meer. De huidige auto's zijn ook niet veel zuiniger dan 15 jaar terug. Ik heb 3 Fiat Croma's opgereden, 1900 TdiD, 1 op 24-25 als ik mijn best deed. Ik rij nu regelmatig met die Bluemotion bakken van das Auto en met moeite 1 op 19. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik rij niet veel met mijn auto en hou het verbruik wel bij maar het is geen obsessie. Er zijn dagen bij dat ik de binnenkant van de uitlaat effe schoonbrand. Zo hoort het ook gewoon. Het concept van de hybride klopt wel maar om zuinig te rijden moet je op eieren rijden en dat zie ik minder zitten. De meeste hybrides knallen mij nog steeds voorbij met 150 plus en worden puur voor de bijtelling gekozen. :D


+1

Ik ben ook nog steeds geen geitenwollen sok tegen gekomen in een CT. :D
All about the bijtelling.


+1000
 

Lex

Nieuw hier
6 apr 2011
9
0
0
Ik zit nu op een gemiddeld verbruik van 5.0 liter/100km, met toch redelijk veel snelweg kilometers. Rij meestal 10% harder van de max. snelheid en trek vlot op. Nu 57 000 km op de teller. Wel 15 inch velgen, wat ook een groot verschil maakt.
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
5l/110km vind ik toch echt wel een zeer nette uitslag,als ik zie dat m'n IS diesel zo goed als niet onder de 7l/100km te krijgen is....

heb me een 318tds aangeschaft ben eens beniewd wat daar het verbruik van is,als vergelijk.....