Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
PeterA zei:
Robbert zei:
Heeft iemand dezelfde ervaring of is dit een mankement aan mijn CT?

Ik ben op 29 december teruggereden vanuit Oostenrijk. 17 inch (215/45) winterbanden (spanning op 2,3 bar), 2 personen met bagage, temperatuur ca. 5 graden, snelheid veelal tussen 130 en 160 km/u, regelmatig 150 km/u op de cruise control, alsmede enkele kortere trajecten tussen 100 en 120 km/u. Bij deze rit lag mijn berekende gemiddelde verbruik rond 1 op 15,8 (kan er een paar tienden langs zitten). Ik had slechter verwacht.

Verder wil ik even zegen dat het rijden met de CT op de Oostenrijkse bergweggetjes me 100% is bevallen. Een steil klimmetje gaat relatief soepel, vooral in de sportstand. Ik gaf een kennis met een 2 l. diesel het nakijken. Ook het remmen op de motor in stand "B" werkt perfect, en het stuurgedrag in de bochten vind ik persoonlijk een genot. :rulez:


Datzelfde heb ik gedaan met een verbruik van 1 op 14. Weet niet waar het aan ligt, maar ik vind het slecht!!

Robbert-Jan
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
1 op 13 met een 5 pitter van 170 of 1 op 14 met een civic op het lange eind, sorry maar dat doe ik toch echt wel beter met een 3.5l 6 pitter met 296pk....hoezo geen vooruitgang, rijd nog een bmw 318tds (sorry jongens)van 2000 dat ding rijd met veel moeite 1 op 14 en gaat voor geen meter vooruit.....terwijl ik met de gs op hetzelfde traject 1op 11/12 haal en nog plezier beleef aan het rijden :D
Nog een leuke corvette c5 gehad,maar een ietsie pietsie sneller dan de gs,maar wel 1op 6
Of nog en pleziertje,toyota mr2 van '96 van 176pk,tof wagentje maar reed op hetzelde traject 1 op 9....
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Datzelfde heb ik gedaan met een verbruik van 1 op 14. Weet niet waar het aan ligt, maar ik vind het slecht!!

Met de huidige temperaturen rijd ik weer makkelijk zuiniger dan 1 op 22. Een paar factoren die naar mijn idee van invloed zijn:

* Bandenspanning - ik rijd altijd met 0,5 Bar meer druk dan voorgeschreven. Bijkomend voordeel: meer veiligheid.
* Snelheid - vooral niet te veel knoeren op de snelweg. Laatst was ik te vroeg voor een afspraak en heb ik 150km lang tussen de vrachtwagens voortgehobbeld. Klassiek muziekje erbij, een beetje het leven overdenken, heel zen. Makkelijk 1 op 24 gereden, ook al was het koud weer. Overigens doe ik met 130-150km/h en twee man aan boord op de Autobahn nog steeds gemiddeld 1 op 15 a 16 - tot m'n eigen verbazing.
* Zo min mogelijk korte ritjes - de CT heeft met koude motor een hoog verbruik, net als elke andere auto. Hij is pas echt warm na een km of 15.
* Laat het hybride systeem zelf z'n werk doen - streef niet naar zo veel mogelijk elektrisch rijden, want die elektriciteit moet ergens vandaan komen. Het is vooral de Atkinson-motor die zuinig is, de elektromotoren zijn alleen voor extra power en het afvlakken van pieken en dalen. Hypermilers streven er daarom juist naar om zo min mogelijk elektrisch te rijden.
* Ga niet met koude motor voor een stoplicht staan. Als het hybride systeem koud is, en de verbrandingsmotor is eenmaal aangeslagen, dan blijft-ie lopen totdat er voldoende warmte is gecre?erd om de interieurverwarming te laten werken. Dat kost verschrikkelijk veel brandstof, vooral als je met draaiende motor stilstaat. Voor de echte fanatiekelingen: schakel het verwarmingssysteem uit als je met koude motor stilstaat - dan stopt de motor vaak al snel.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Kijk, dat heb ik allemaal al geprobeerd. Allerlei soorten rijstijlen, enz. Maar ik kom nooit verder dan 1 op 18 en dan vaak zelfs nog 1 op 17. Ikzal er mee moeten leren leven, want ik krijg het niet voor elkaar.

Robbert-Jan
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Het verbruik van een hybride is een heel pak hoger dan de fabrikant beweert :(
Heb mijn Lexus CT al een tijdje geleden verkocht. Werd gek van het gejank van die CVT als ik de autobaan op reed, moest op eieren rijden om een laag verbruik te halen en die auto gaf mij helemaal geen rijplezier omdat hij niet echt paste bij mijn rijstijl. Na een testrit dacht ik wel dat ik eraan zou wennen, niet dus ... :roll:
Nu rijd ik terug met een 2l diesel die maar 0,5 l. op 100 km. meer verbruikt bij een normale rijstijl, een enorm koppel heeft in lage toeren, maar me vooral terug rijplezier bezorgt. Daarom een kleine vraag aan de andere beziiters van een Lexus CT op dit forum, zijn jullie tevreden over deze auto en zouden jullie als volgende auto terug een hybride aanschaffen ???
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
snekuem zei:
Het verbruik van een hybride is een heel pak hoger dan de fabrikant beweert

Dit geldt niet specifiek voor hybrides, maar b.v. ook voor een VW met een 1,2 liter turbomotortje, en nog heel veel meer auto's. Een fabrikant ontwerpt een auto en scoort daarmee goed bij een bepaalde genormeerde verbruikstest. Kleine kans dat wij als berijder exact rijden zoals die verbruikstest voorschrijft... Ik haal ook niet het opgegeven verbruik (1:24 of iets dergelijks?).
De CT moet het in elk geval hebben van een gecombineerd traject (stad/binnenweg/autoweg), en is niet speciaal ontworpen om continu op de Italiaanse autostrada te rijden... Ik haal op woon-werkverkeer met deze samenstelling van wegen met gemak 1:18, en ben daar heel tevreden mee, verder geniet ik vooral van deze auto.
Ik kan me wel indenken dat bij relatief veel autosnelwegverkeer en vlotte rijstijl een 2 l. turbo diesel beter bij je past. Je zult dan ook het opgegeven verbruik wat beter benaderen dan met de CT. Ik reed echter hiervoor zo'n 2 l. turbo diesel, maar zou m'n CT daar niet meer voor willen ruilen...
 

NanMac

Hoort erbij
3 mei 2011
35
0
0
Wij rijden bijna altijd op ecomodus maar toch verbruik wat boven de norm die werkgever heeft vastgesteld namelijk
5.89 liter/ 100 km.

Wij zitten op 6.18 liter/ 100 km.
Rijstijl lekker met de flow dus op teller ongeveer 10 km harder anders vliegen andere weggebruikers je om de oren. 4 keer naar Duitsland geweest 150 en korte stukjes 170 op de autobaan.

17 inch velgen. Adaptieve cruisecontrol met name de cruisecontrol nekt ons omdat deze wel adaptief is qua verkeer maar niet qua stand waarin de auto staat ofwel in ecomodus accelereerd deze ook als een dolle in het powergebied.

Meest vervelend is dat je voor een veiligheidsbevorderende accessoire blonk moet bijbetalen en dan achteraf ook nog eens door werkgever om de oren geslagen wordt met een naheffing vanwege te hoog benzine verbruik a 400 euro.

Gekker moet het niet worden en hier zit je dan 4 kaar aan vast.
 

ct200

Nieuw hier
10 okt 2012
11
0
0
Ik heb het hier nog al eens verteld.... een CT gaat perfect op LPG !
de mijne ondertussen al 55000km... en dit aan een gemiddelde van 6 a 6,3 L lpg /100km
aan een gasprijs van tussen de 65 en 50cent ( in belgie )
dus tussen de 3 a 4 ? /100km... en dit bij 90% snelweg kilometers!
ter info, mijn boord computer geeft een verbruik van 5,2 a 5,3 L /100km aan.
ik rij altijd in Eco en zoveel mogelijk op cruise control.
en dit met 17 inch wielen maar met 205 /50 banden ipv 215 /45 ( = minder weerstand) en natuurlijk met 0,5 bar meer dan opgegeven.
Ik ben zeer tevreden over deze wagen, nog meer sinds die op LPG draait...
Wanneer ombouwen op gas... wel de instalatie kost ongeveer 2000? aan een prijsverschil per 500km tussen benzine en gas van ongeveer 25? a 30? moet je dus ongeveer 80 keer tanken ofwel 40000km doen om dit terug te verdienen... ik heb dit dus op minder dan en jaar terug verdient, ik doe 45 a 50000km per jaar. ( volgens de test van toyota een volwaardige diesel rijder! ha ha ha )
Groeten.
Bert.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Net terug van 1200 km Autobahn, met grote stukken 150-170 km/h en twee man en bagage aan boord. Gemiddeld 1 op 14 gereden. Helemaal niet slecht.
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Ik heb mijn CT200h op ??n week na twee jaar.
Kilometerstand 38.085. Werkelijk verbruik 19,36 km per liter (5,16 liter per 100 km). Boordcomputer 20,5 km per liter (5,5% afwijking).
Vijf lange ritten (in totaal 12866 km) naar Itali? en Zuid-Frankrijk: 19,46 km per liter.
Vooral gedurende koude dagen is het verbruik duidelijk hoger.
Laagste score per tankbeurt 17,85 km per liter (699 km), hoogste score per tankbeurt: 21,75 km per liter (783 km).
Rijstijl: wagen snel op maximum snelheid brengen en daarna op snelheid houden met de cruise control; laten uitlopen bij zien van rood stoplicht (vinden achterliggers niet leuk).
Kortere afstanden op autowegen (van en naar Maastricht) vaak niet de maximale snelheid gereden: het be?nvloedt de rijtijd nauwelijks, zelfs vaak niet.
 
21 jan 2014
250
17
0
Het brandstof verbruik wordt vastgesteld aan de hand van een door de gezamelijke overheden beschreven en uitgevoerde test. Fabrikanten maken de software in de auto's zo dat deze in de test uitstekend naar voren komen. Het enige wat je met deze test dus kunt is auto's onder test omstandigheden onderling vergelijken. Het daadwerkelijke verbruik is niet alleen afhankelijk van de auto en de berijder maar ook het type wegen dat hij rijdt en waar. 35 kilometer woon/werk in de stad of 35 kilometer woon/werk bij mij op vlakke weg in de polder. De test resultaten zijn correct maar je kunt de test dus niet vertalen naar een reeel verbruik.
 

AvP

Nieuw hier
21 sep 2014
24
0
1
Ben me ook bewust van het feit dat opgegeven waarden niet gehaald gaan worden, is bij elk merk hetzelfde. Ik rij nu tussen de 1:16 en 1:18, wat ik netjes vind. Toch ben ik benieuwd naar de theorie om eens wat vlotter te gaan rijden zodat de electromoter meer ondersteund. Heb hier gelezen dat hij nog wel eens wat zuiniger zou kunnen worden. Klink mij wat vreemd maar als ik het niet probeer weet ik het ook niet. Tot dusver slechts erg rustig gereden, vandaar...
 

ketje

Hoort erbij
16 jul 2012
46
0
0
Ik heb nu 6 maand een ct 200 die ik in okkazie kocht. De wagen heeft 40000km. Er staan 17" velgen onder en de bandenspanning controleer ik eens in de maand en zet die op 2,2kg.Ik rijd steeds met 95Ron. Wij rijden veel nationale wegen en stad. We zorgen dat er eco-meter nooit in "power" gaat. De boordcomputer staat bijna altijd op 4,2l/100km. Re?el uitgerekend is het net iets meer, 4,3 ? 4,4. Ik ben zeker dat de voorgeschreven 4/100km te halen is. Rijstijl is hier echt belangrijk en ja, ik rijd zoals een bompa :) Op de autosnelweg is het verbruik wel hoger en er is een enorm verschil tussen 120km/u en 140km/u. Ik geef toe, mijn vrouw en ik zijn beide controlefreaks als het gaat over verbruik. Ik doe met mijn Toyota MR2 SW20 ook niet meer als 8L/100km :p
 

CT-driver

Nieuw hier
17 mrt 2015
11
0
0
Gemiddeld verbruik vanaf april: ruim 1:20. Gemeten aan de pomp, boordcomputers vertrouw ik nooit.
Auto staat op 16" velgen en rijd altijd op de ECO stand. Weinig snelwegkilometers.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Gemiddeld verbruik 1:20,2 gemeten vanaf mei incl. vakantie via autoroute naar Zuid Frankrijk. Rijdt meestal in de eco stand. 16" velgen. Redelijk veel op de snelweg met gemiddelde snelheid rond 110 km/h.