Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

ct200

Nieuw hier
10 okt 2012
11
0
0
Mijn Ct200 rijd sinds die aan 10000km zat op gas ( LPG)! nu dus al 25000km...
90% snelweg, boordcomputer geeft een benzine verbruik aan van 5,1 a 5,2 ( schommelt ) het effectief gas verbruik over 20000km is 6,4 liter, het is een prins Vsi instalatie.
Om evengoedkoop als een diesel te rijden mag die dus niet meer verbruiken dan 3,2liter/100km! ...
( = zelfde branstof kost per km! )
Hij is ondertussen dus al 35000km ver en bijna 10 maand oud.
Zeer tevereden over de wagen, vroeger was ik een laagvlieger :X maar deze wagen is zo rustgevend dat ik steeds op cruise control moet rijden om de snelheid aan te houden :rulez: . ( nog steeds gemiddels 10% sneller dan je mag)
Zit perfect en heeft de rijeigenschappen van een cart door de perfecte gewichts verdeling, zeker nu er ook een gastank achter in zit.
groeten.
Bert.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
ct200 zei:
Mijn Ct200 rijd sinds die aan 10000km zat op gas ( LPG)! nu dus al 25000km...
Interessant!

De Nederlandse importeur schrijft bij de technische gegevens van de CT het volgende:

Deze Lexus is niet geschikt voor LPG/autogas. Voor directe of indirecte schade van welke aard dan ook
die het gevolg is van het op welke wijze dan ook gebruik maken van LPG/autogas of een LPG/autogasinstallatie, waaronder het rijden met LPG/autogas en het inbouwen van een LPG autogas-installatie,
wordt door Louwman & Parqui B.V. geen enkele aansprakelijkheid aanvaard.
Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het moge duidelijk zijn dat ze er niets mee te maken willen hebben...
 

ct200

Nieuw hier
10 okt 2012
11
0
0
Ct op Gas...
Er rijden toch al een hele boel priussen rond op gas! techniek is de zelfde, dus een Ct op gas kan perfect!
Idd de invoerders willen niet dat je aan het origineel prutst... maar als de inbouw mooi gebeurt is het ergste dat je kan overkomen dat de kleppen verbranden... maar gezien dit geen motor is die hoog in de toeren wil en blijven heb ik daar niet veel schrik van.
kijk maar eens op de webstek van garage vitesse uit sint niklaas, die hebben een prius testwagen op gas!
Gastank ligd onder de laadvloer,daar waar normaal een nood rezerve wiel zit of een zwarte bak (met veel verloren ruimte ) met een banden reparatie set en krik in ...
alles van in die zwarte bak zit nu mooi rond de gastank + sneeuwkettingen, ... , wel in een doekje gewikkeld want ik wil geen gerammel.
Om de istalatie ( 2000?) terug te verdienen moet je wel wat kilometers doen... ( 40000! ) dit omdat je eigenlijk zo al niet veel verbruikt, en dus een klein prijsverschil hebt ( benzinne - gas ).... maar dat is voor mij geen probleem, ik verdien dat op 1 jaar wel terug.
zoals reeds gezegd is het een prins VSI instalatie met extra kleppensmering.
Ik voeg echt geen verschil tussen benzine of gas.
enig nadeel is dat ik wel elke 400 a 450km moet gaan gas tanken... wegens de geringe plaats is het de kleinste gastank geworden die bestaat ( voor 5 liter meer moet je aan de behuizing van de batterijen zitten )
vuldop voor de gas zit mee achter het benzine klepje,
indien vragen...
groeten.
Bert
 

ct200

Nieuw hier
10 okt 2012
11
0
0
allcazar zei:
Dus dus wil zeggen dat je max. 450 op gas doet en nog eens 700 op benzine, dus een range van van 1100 met een LPG-tank? Correct?
Klopt, maar waarom zou je nog op benzine willen rijden?
Gas kost en Euro minder per liter... ( In Belgi? )
groeten.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
De laatste tijd krijg ik het verbruik niet onder de 1 op 18, wat ik ook doe. Vreemd toch. Zou het aan het koudere weer liggen. Ik heb nog weleens 1 op 23 gehaald. Rij meestal met de CC 60, 80 en 130. Een variatie van deze snelheden levert mij dus een verbruik op van 1 op 18 of minder.


Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
De laatste tijd krijg ik het verbruik niet onder de 1 op 18, wat ik ook doe. Vreemd toch. Zou het aan het koudere weer liggen.
Dat ligt zeker aan het koude weer. Bij mooi zomerweer doe ik met gemak 1 op 25, maar nu is 't niet beter dan 1 op 21.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
1 op 21 is nog altijd beter dan wat ik voor elkaar krijg. De laatste weken niet beter dan 1 op 16 en ik rij toch echt wel voorzichtig en probeer zo zuinig mogelijk te doen. Valt toch wat tegen vind ik.

Robbert-Jan
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Re: Verbruik CT / Hybride

Ik moest ergens aanhaken en hier is de juiste plaats denk ik.
Ik heb dan wel geen CT maar een GS, maar de technologie is vergelijkbaar.
Het valt me op dat het verbruik in de stad / file opvallend laag is, zeker voor zo'n grote lompe bak.
Mijn vorige Lexus was een IS200 en die zoop echt gruwelijk in de stad. Deze begint pas te zuipen op de snelweg.
Ik denk dat een hybride auto vooral interessant is in start/stop verkeer i.v.m. het regenereren van het vermogen.
Optrekken kost gewoon veel energie.
En nog een mooie foto voor de CT rijders onder ons:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Kunnen jullie vanavond toch goed slapen :D
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Prachtige foto bij een populair onderwerp. Ik zie de meeste CT's toch met 140-150 plus me inhalen. Allemaal bijtellingsvoordeel maar zuinig rijden ho maar. Ik probeer mijn verbruik wel in te tomen maar ik will ook nog plezier in rijden hebben. Af en toe moet de uitlaat van mijn Civic V-Tec aan de binnenkant schoon gebrand worden. Heerlijk knallen en meer dan 7500 toeren en blijven gaan. De oude LS 400 die ik had kreeg ook regelmatig de sporen om de stille V-8 te horen. Ik heb de CT een paar keer gereden maar het is niet mijn auto. Mooi concept maar ik mis iets in de rijbeleving. Maar dat is persoonlijk. De meesten zijn blij met de auto en dat hoort ook zo. Ik zal eens een foto maken van het verbruik van een Ford Raptor. Een medewerker op de boortoren in Oostenrijk heeft zo'n ding. 6 liter plus V-8, 430 pk en 2.6 ton zwaar. Beetje gas erop en 1 op 3. Maakt wel een heel gaaf geluid. Mijn droomauto op dit moment in de kleur Oranje. :D
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Oh geweldig, wat een lef in dit land. Die dingen zijn zo groot en breed. Ik rij nu een Toyota Hilux dubbelcabine voor mijn werk. Geen Lexus maar 4x4 en 5.2 m lang, 1.8 meter breed. die parkeerde ik laatst naast die Raptor. Ik zag die hele Hilux niet meer, zo groot zijn die Raptors. En als je dat op benzine rijdt verdien je een bos bloemen als je tankt wegens een grote bijdrage aan de samenleving (de Griekse bedoel ik haha) Ik kijk de video's op YouTube van springende Raptors in Nevada. Wat leven wij dan in een beknepen landje waar niks mag. :D
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
Re: Verbruik CT / Hybride

terwijl ik toch steeds rond de 140 rijd en de laatste reset is van zomer 2010.....(inclusief 2 reizen van 4000 km)
naar het beste verbruik moet je nu niet zien,was enkel maar om te tonen dat het mogelijk is ;)
 

Bijlagen

  • Foto0079.jpg
    Foto0079.jpg
    431,5 KB · Weergaven: 42

wildt048

Nieuw hier
2 jan 2013
3
0
0
Nu staat mijn CT nog bij de dealer (wordt pas in februari afgeleverd) en nu rij ik dan wel een Prius, maar volgens mij moet daar niet veel verschil in zitten. Mijn verbruik houd ik zeer nauwlettend in de gaten, en het scheelt niet alleen hoe je zelf met de auto rijdt, maar of er nu winter of zomerbanden op zitten, het warm of koud is, is ook erg van invloed op het verbruik. Zoals gezegd, ik rij een Prius op de 17"( 215 brede band) en het verschil in brandstof verbruik tussen zomer en winter kan oplopen tot zo'n dikke 1,5 liter per 100 km. Haal ik in de zomer een maandgemiddelde van ongeveer 4.75 l op 100 km, in de winter heb ik een uitschieter gehad van bijna 6,3 liter. Nou ben ik een redelijk conservatieve rijder en rij dus altijd op eco, nooit harder dan 110 ( nou ja soms dan), altijd op cc, en erg anticiperend. Heel soms wil ik ook wel eens echt het gas intrappen en ja, hij haalt de 200 (net) Met dit alles heb ik nu een totaal gemiddelde van 5,17 liter over een totale km stand van 124446. Voor een meer gedetailleerd verbruik gedurende de looptijd van de lease, zie bijgevoegde afbeelding

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ik rij nu op winterbanden en de temperatuur is tussen de 0 en 5 graden. Op weg naar Oostenrijk 150 gereden waar dat kon en verder 100 en 120 km/uur. Het verbruik? Een tegenvallende 1 op 13. (volgens de boordcomputer, dus werkelijk is dat 1 op 12). Ik wist niet eens dat dat mogelijk was met zo'n auto. Met mijn vorige Ford Mondeo heb ik tussen zomer en winter weinig verschil gemerkt, maar met de CT is het gigantisch, want ik rij vaker naar Oostenrijk en in de zomer rij ik dan 1 op 17 a 1 op 18.

Heeft iemand dezelfde ervaring of is dit een mankement aan mijn CT?

Gelukkig nieuwjaar,

Robbert-Jan
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
In de winter neemt zowat elke auto meer. Verwarming aan, ruitverwarming, lage temperaturen, winterbanden hebben meer weerstand enz. Ik rij erg veel door europa met allerlei huurauto's, natuurlijk VW. De meest verhuurde huurauto zal ik maar zeggen. Laatst weer een 3500 km met zo'n geniaal hoh gereden, een Golf 1.2 TSI of zoiets. Wordt verkocht met jaja 1 op 18 of nog beter. Nou mensen tijdens mijn werk in Hongarije en Oostenrijk, lokaal verkeer, sneeuw en droog gewoon 1 op 12 en dat was het. Geen power, hopeloze stoelen en mooi klikoplastic van binnen. Elke VW wordt door elke autotester de hemel in geprezen, ik ben klaar met dat spul. Overgewaardeerd tot en met en verre van zuinig. Bij ons bedrijf rijden Passat's 1.4 TSI, downsize en bijtelling drie keer niks. Zou 1 op 17 moeten draaien. 1 op 11-12 is normaal. Ik heb een paar keer een CT gehad en ben ook absoluut niet onder de indruk van dat verbruik tenzij ik als een oude sok ga rijden. Bij normaal verkeer gaan ook deze auto's wel wat nemen. Vergeleken met andere auto's doen ze het wel goed maar niet extreem beter. Je zult je moeten concentreren op je rijgedrag om een mooi verbruik te halen. zo wil ik niet rijden de hele dag. Ik rij ook nog voor mijn plezier. Ik reed in 1992 al 1 op 13 op het lange eind met mijn Volvo 850 GLT, 170 pk 5 pitter. Ik rij nu een 2009 Civic, op lange eind 1 op 14 en einde verhaal dus waar is de vooruitgang? Als de techniek net zo snel ging als de ontwikkeling van die smart-phones zouden we al een gezinsauto moeten kunnen kopen die op zijn sloffen 1 op 45-50 loopt. Helaas moet de olie ook stromen en dat moet ook want dat boor ik aan voor mijn werk haha. :D :D
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
ik hou het verbruik niet meer in de gaten sinds ik in 1990 een Volvo 960 3 liter benzine kocht:fantastische bak met een verbruik tussen 13 en 17 liter, goede prestaties en ik heb er veel plezier aan beleefd.De CT schommelt tussen de 4;2 en 5.7 liter en dat vind ik extreem weinig.Je hebt een automaat en een comfortabel bakje.Meer hoeft niet meer sinds we terug met 2 zijn. Mijn leven is te kort om me nog aan iets te ergeren, jullie jeugd enjoy het dan ook .
PS: cash zelf betaalde auto en geen aftrekposten .
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Robbert zei:
Heeft iemand dezelfde ervaring of is dit een mankement aan mijn CT?

Ik ben op 29 december teruggereden vanuit Oostenrijk. 17 inch (215/45) winterbanden (spanning op 2,3 bar), 2 personen met bagage, temperatuur ca. 5 graden, snelheid veelal tussen 130 en 160 km/u, regelmatig 150 km/u op de cruise control, alsmede enkele kortere trajecten tussen 100 en 120 km/u. Bij deze rit lag mijn berekende gemiddelde verbruik rond 1 op 15,8 (kan er een paar tienden langs zitten). Ik had slechter verwacht.

Verder wil ik even zegen dat het rijden met de CT op de Oostenrijkse bergweggetjes me 100% is bevallen. Een steil klimmetje gaat relatief soepel, vooral in de sportstand. Ik gaf een kennis met een 2 l. diesel het nakijken. Ook het remmen op de motor in stand "B" werkt perfect, en het stuurgedrag in de bochten vind ik persoonlijk een genot. :rulez: