Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
315
189
43
@Romke De dealer wilde een additief toevoegen tegen ratelen? Was de auto toen al over de 200dkm heen?

Vind het allemaal leuk met additieven.. maar een rammelende nokkenasversteller dient gewoon vervangen te worden. Helemaal als er nog garantie is.
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
80
74
18
Dit hebben ze bij mij gedaan maar heeft niet geholpen. Hij gaat gerepareerd worden.
De gebruiksinstructie daarvan is geheel anders: in de motor bijvullen, motor onbelast laten draaien tot dat deze op temperatuur is en vervolgens olie en "bagger" aftappen. De bedoeling is dus duidelijk: niet mee te rijden, omdat het gevaar bestaat dat er zeer veel vuil ineens los komt en dan bijvoorbeeld een olieaanzuigzeef of een dunne olieboring verstopt kan raken, met als gevolg mogelijk grote schade
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
711
641
93
@Romke De dealer wilde een additief toevoegen tegen ratelen? Was de auto toen al over de 200dkm heen?

Vind het allemaal leuk met additieven.. maar een rammelende nokkenasversteller dient gewoon vervangen te worden. Helemaal als er nog garantie is.
De auto had ongeveer 75000 km gereden. Er was geen sprake van slijtage of zo, maar na een start duurde het enige tijd voordat de hydraulische klepstoters volledig waren gevuld en dat gaf een tijdelijk tikkend geluid. De toevoer daarheen is erg klein en destijds gedeeltelijk verstopt en er zat waarschijnlijk wat kleverige afzetting op. Dat probleem laat zich met wat extra reinigingsmiddel prima verhelpen. In principe zou dat ook kunnen helpen met een nokkenasversteller, maar voor echt ratelen zal vervanging waarschijnlijker beter werken.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
711
641
93
Dit hebben ze bij mij gedaan maar heeft niet geholpen. Hij gaat gerepareerd worden.

Het blijft een paardemiddel en het zal zeker niet altijd helpen. Als je de behandeling uitvoerd volgens deinstructies is het risico gering en het proberen waard als je daarmee een dure reparatie kunt voorkomen.
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
80
74
18
@Romke Ik heb de auto net. Weet dus ook niet hoe lang hij ratelt. Doet het ook als hij maar 2 uurtjes stil heeft gestaan.. Daarom was reparatie voor mijn gevoel ook de beste keuze.
Als hij uit garantie is wil ik er wel Slick50 bijdoen. Maar nu doe ik niets. Heb de kap alleen nog maar open gemaakt voor omie peilen (hij verbruikt niets) en ruitenwisser vloeistof bijvullen.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
388
123
43
vandaag de auto maar weer eens gewassen. Ondanks het mooie weer toch weer vies geworden :LOL:

Voorraampje ook getint, maar eentje is niet helemaal goed gegaan dus die moet binnenkort nog een keertje over
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
vandaag de auto maar weer eens gewassen. Ondanks het mooie weer toch weer vies geworden :LOL:

Voorraampje ook getint, maar eentje is niet helemaal goed gegaan dus die moet binnenkort nog een keertje over
Fotootje was leuk geweest :eyes:
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
80
74
18
Nou, ik dacht donderdag: Laat ik eens door de wasstraat gaan (GS450h)

Nou, dat was geen succes.

Halverwege: Traction battery low! Switch to P and start car..
Dat gaat natuurlijk niet zo best in de wasstraat op zo'n ketting waaraan je meeloopt.
Om het nog "beter" te maken gingen alle foutmeldingen aan. VSC, VVS, VCE errors (of een andere combinatie van letters). Traction control was druk aan het werk. Oranje driehoekje werd rood knipperend driehoekje en meer harde belletjes.. Langzaam een beste kerstboom op het dashboard.

Dus ik bel die wasstraat op terwijl ik erin sta. Want ik moet op de rem aan het einde. Gelukkig bereikbaar. Mannetje komt eraan, stopt de baan aan het einde. Ik in de P. Druk start. en hij start... Pfhew....

Maar wat ging er nu mis? In de wasstraat zet je hem in de N. Motor op ready.. Maar blijkbaar gaat er dan toch iets raar. Want accu nivo laag is motor starten.. Waarom deed hij dat niet..
Met wat hulp van @rene1305nl gevonden dat als je auto in de N staat, de motor niet start om de tractionbatterij op te laden.
Een dag later startte de auto niet. Nu was de 12 Volt batterij leeg... Ik had na het incidentje maar 15 min. gereden en blijkbaar wordt de 12Volt batterij ook gewoon leeggelurkt als de auto in de N staat en ook niet opgeladen denk ik.

Iemand een soort gelijke ervaring? Volgende keer ga ik maar weer handwassen. Dat is wat minder spannend o_O
 
  • Wow
Waarderingen: IS-F kuiken

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.131
4
852
113
AC uit! Deze gebruikt ca. 2KW stroom. Plus al het andere uitzetten zoals licht, radio, verwarmingen etc. Als je staat te wachten voor de wasstraat de auto uitzetten zodat de accu niet te ver leeg loopt. Zorg er ook voor dat de accu lekker "vol" is voordat je de wasstraat in gaat. Als je dit allemaal doet moet de accu het zeker 20 minuten volhouden.

Optie twee:
De auto uitzetten en in neutral zetten met behulp van het knopje bij de versnellingspook.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
315
189
43
In de N start de motor wel, maar kan de ICE zowel de wielen als de MG niet aandrijven. 12v accu laadt weer vanuit de hybride accu, vandaar. Laatste stukje naar de carwash goed gebruik maken van de elektrodynamische rem en zodanig gas geven dat de ICE gebruikt wordt. In de rij de verbruikers uit en je kunt zonder centje pijn door de wasstraat. Uitzetten hoeft in de rij niet, want in ready en P/D laadt hij indien nodig toch weer bij en met alle verbruikers uit, is de grootste belasting toch al weg.
 

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
35
50
18
Ben deze dagen nog druk bezig met 'inrijden'. Nu vooral uitvogelen met de schakelpaddels met name de remwerking van de motor. Heb het gevoel dat de motor tijdens harder remmen (D3 of lager) ook daarna een lager bromgeluid blijft maken tijdens rijden en minder snel op EV overschakelt.
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
76
56
18
Ben deze dagen nog druk bezig met 'inrijden'. Nu vooral uitvogelen met de schakelpaddels met name de remwerking van de motor. Heb het gevoel dat de motor tijdens harder remmen (D3 of lager) ook daarna een lager bromgeluid blijft maken tijdens rijden en minder snel op EV overschakelt.
Heb je de ASC aan?
(Active Sound Control, dat knopje linksonder achter je stuur?)
 

Bijlagen

  • ASC-knop.jpg
    ASC-knop.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 55

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
321
297
63
Iemand een soort gelijke ervaring? Volgende keer ga ik maar weer handwassen. Dat is wat minder spannend o_O
Dat is sowieso beter voor je auto dan de krasstraat... Op die lappen en borstels zitten altijd zandkorrels dus het is bijna hetzelfde als schuurpapier over je auto halen. 😕 Auto met de hand wassen en met twee emmers, eentje met sop en de andere met schoon water. Als je de spons / lap / whatever over je auto hebt gehaald daarna niet uitknijpen in de emmer met sop, maar uitspoelen in de emmer met schoon water. Op die manier komt er geen zand en vuil van je auto in het sop terecht wat je daarna weer over de auto zou kunnen wrijven. Na verloop van tijd krijg je daardoor allemaal micro-krasjes die de lak doffer maken.

En ja, ik heb een keer een vergelijkbare situatie gehad maar toen bleek de accu defect te zijn. Tenzij het een hele lange en langzame wasstraat was, moet jouw accu van tevoren al behoorlijk ver leeg zijn geweest. Weet je zeker dat de accu nog goed is? Die kerstboom is trouwens een typisch verschijnsel van alle Toyota hybrides als de spanning van de 12V accu te laag is. Mijn Auris TS had een software bug, als je de knop van de alarmlichten kort indrukte (zoals bij het schoonmaken) werd er een of ander contact gesloten wat de accu gedurende de nacht leeg trok. De volgende ochtend dus ook een hele lichtshow op het dashboard en sindsdien weet ik dat ik in dat geval eerst naar de accu moet kijken. Na een software update was de bug trouwens verholpen.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
35
50
18
Heb je de ASC aan?
(Active Sound Control, dat knopje linksonder achter je stuur?)
Die had ik al ontdekt en gebruikt juist met testen opschakelen (klinkt dan toch even voller) maar normaliter uit. Las wel gisteren dat je het kan resetten door de +flipper wat langer ingedrukt te houden, ga ik dat eerst proberen(y)
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Het blijft een paardemiddel en het zal zeker niet altijd helpen. Als je de behandeling uitvoerd volgens deinstructies is het risico gering en het proberen waard als je daarmee een dure reparatie kunt voorkomen.
Heb zelf de ratel gehad en opgelost met Kroon 36109. Adaptief....de ratel wordt veroorzaakt door de lockpin die door lakafzetting van dus verkleving van een filmlaagje olie niet meer lock op het moment dat je de auto uitzet...als je er vroegtijdig bij bent kun je hier nog wat mee...als hij de hele tijd blijft rattelen zal ik hem vervangen de kans dat een olieschaper in de versteller afbreekt tijdens het starten is groter en dan heb je dw kleppen krom van deze bank
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
182
149
43
Zonder woorden :eek:

Ik hoop dat ze dat vieze randje aan de bovenkant van de bumper waar de grille boven hangt ook even schoonmaken voordat ze straks... hopelijk... de boel weer dicht schroeven :)
 

Bijlagen

  • 2fa1da08-eee2-4c12-8d40-c28f2bdef4d0.JPG
    2fa1da08-eee2-4c12-8d40-c28f2bdef4d0.JPG
    370,9 KB · Weergaven: 77