Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Zo, de auto is weer terug.
Diff olie vervangen, oliepeil automaat nog 100%. Nieuwe banden eronder. Het zingende geluid is nu ook weg. Lampen weer 100% en nieuwe APK en kleine beurt en verder mankeerde er 0,0 aan.
Nu weer hopelijk 10.000km zorgeloos sturen tot de volgende beurt en APK.
Oh ja, mocht iemand ooit zélf zijn transmissie olie willen vervangen, onderstaande de foto's zoals het er bij mij uitkwam en een HOW TO. Het is geen hogere wiskunde. De temperatuur van de olie heb ik gemeten met een infrarood thermometer en er uiteraard ook meteen een nieuw filter ingezet..
 

Bijlagen

  • IMG_20210424_093147_resized_20210501_123907816.jpg
    IMG_20210424_093147_resized_20210501_123907816.jpg
    414,5 KB · Weergaven: 58
  • IMG_20210424_093157_resized_20210501_123904617.jpg
    IMG_20210424_093157_resized_20210501_123904617.jpg
    281,2 KB · Weergaven: 58
  • IMG_20210424_101318_resized_20210501_123907418.jpg
    IMG_20210424_101318_resized_20210501_123907418.jpg
    295,5 KB · Weergaven: 59
  • IMG_20210424_101321_resized_20210501_123904155.jpg
    IMG_20210424_101321_resized_20210501_123904155.jpg
    372,6 KB · Weergaven: 60
  • IMG_20210424_101328_resized_20210501_123905359.jpg
    IMG_20210424_101328_resized_20210501_123905359.jpg
    266,8 KB · Weergaven: 60
  • IMG_20210424_104506_resized_20210501_123905774.jpg
    IMG_20210424_104506_resized_20210501_123905774.jpg
    302,3 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20210501_101443_resized_20210501_123903350.jpg
    IMG_20210501_101443_resized_20210501_123903350.jpg
    354,7 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20210501_101450_resized_20210501_123906671.jpg
    IMG_20210501_101450_resized_20210501_123906671.jpg
    278,5 KB · Weergaven: 63
  • tranfluid.JPG
    tranfluid.JPG
    285,1 KB · Weergaven: 61
  • Transmission exploded view.jpg
    Transmission exploded view.jpg
    117,7 KB · Weergaven: 64

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Zo, de auto is weer terug.
Diff olie vervangen, oliepeil automaat nog 100%. Nieuwe banden eronder. Het zingende geluid is nu ook weg. Lampen weer 100% en nieuwe APK en kleine beurt en verder mankeerde er 0,0 aan.
Nu weer hopelijk 10.000km zorgeloos sturen tot de volgende beurt en APK.
Oh ja, mocht iemand ooit zélf zijn transmissie olie willen vervangen, onderstaande de foto's zoals het er bij mij uitkwam en een HOW TO. Het is geen hogere wiskunde. De temperatuur van de olie heb ik gemeten met een infrarood thermometer en er uiteraard ook meteen een nieuw filter ingezet..
Oke effde alle gekheid op een stokje...als ik mag vragen....wat kostje nu die flessen atf olie bij elkaar...huur van die brug ( die denk ik niemand in de schuur heeft )....en de extra controle van de transmissie olie of die nog op pijl was....effe benieuwd ooohja de prijs van het filter bijna vergeten
 
Laatst bewerkt:

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Oke effde alle gekheid op een stokje...als ik mag vragen....wat kostje nu die flessen atf olie bij elkaar...huur van die brug ( die denk ik niemand in de schuur heeft )....en de extra controle van de transmissie olie of die nog op pijl was....effe benieuwd ooohja de prijs van het filter bijna vergeten
In 2021 heb ik de kit gekocht voor 98 dollar. Daarin zat de pan-pakking, de filter en 8 liter ATF WS olie die Toyota voorschrijft. Ik weet niet wat hij nu kost maar dat zal rond de 140 dollar zijn schat ik. Ik heb geen huur van een brug gehad want een vriend heeft een transportbedrijf en daar heb ik hem op de put gezet. Bij HBM een setje gekocht waar je vloeistof mee kunt oppompen. Die heb ik gebruikt om de olie te vullen. Het peilen van de olie stelt niets voor. Gewoon vullen aan de bovenzijde en de plug om te peilen eruit totdat hij bijna uitgedrupt is en dan de plug er weer in. Klaar! Doordat de koppelomvormer de olie rondgeslagen heeft kun je ook de plug losdraaien die lager ligt in de pan en dan heb je een deelverversing. Bovenaan weer vullen en de aftapplug van het peil eruit, hetzelfde ritueel en voilá.
Eigenlijk kun je zo op de brug niet alle olie eruit krijgen want er blijft best wel wat achter in de koppelomvormer, daarom adviseert men in dat geval om op een later moment nog een deelverversing te doen. Dan heb je toch weer wat extra oude olie uit de bak die zich vermengt heeft met de nieuwe. Sommige doen een stuk of 6 verversingen achter elkaar. Dat ga ik niet doen ondanks dat het niet veel werk is. Ik had er bijna 5 liter uit en dat is al veel. Volgens mij zit er 7,5 liter in als ik mij niet vergis...
Omdat de auto 250k gelopen had wilde ik de bak liever niet spoelen. Qua olie was dan alles ververst maar bestaat er ook kans dat er vastzittend vuil loskomt en in de kanaaltjes gaat zitten.
Wat ik gedaan heb voldeed prima en de bak schakelt boterzacht.
Kun je hiermee vooruit?

Hier heb je bijvoorbeeld een kit voor de GS300:

 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
In 2021 heb ik de kit gekocht voor 98 dollar. Daarin zat de pan-pakking, de filter en 8 liter ATF WS olie die Toyota voorschrijft. Ik weet niet wat hij nu kost maar dat zal rond de 140 dollar zijn schat ik. Ik heb geen huur van een brug gehad want een vriend heeft een transportbedrijf en daar heb ik hem op de put gezet. Bij HBM een setje gekocht waar je vloeistof mee kunt oppompen. Die heb ik gebruikt om de olie te vullen. Het peilen van de olie stelt niets voor. Gewoon vullen aan de bovenzijde en de plug om te peilen eruit totdat hij bijna uitgedrupt is en dan de plug er weer in. Klaar! Doordat de koppelomvormer de olie rondgeslagen heeft kun je ook de plug losdraaien die lager ligt in de pan en dan heb je een deelverversing. Bovenaan weer vullen en de aftapplug van het peil eruit, hetzelfde ritueel en voilá.
Eigenlijk kun je zo op de brug niet alle olie eruit krijgen want er blijft best wel wat achter in de koppelomvormer, daarom adviseert men in dat geval om op een later moment nog een deelverversing te doen. Dan heb je toch weer wat extra oude olie uit de bak die zich vermengt heeft met de nieuwe. Sommige doen een stuk of 6 verversingen achter elkaar. Dat ga ik niet doen ondanks dat het niet veel werk is. Ik had er bijna 5 liter uit en dat is al veel. Volgens mij zit er 7,5 liter in als ik mij niet vergis...
Omdat de auto 250k gelopen had wilde ik de bak liever niet spoelen. Qua olie was dan alles ververst maar bestaat er ook kans dat er vastzittend vuil loskomt en in de kanaaltjes gaat zitten.
Wat ik gedaan heb voldeed prima en de bak schakelt boterzacht.
Kun je hiermee vooruit?

Hier heb je bijvoorbeeld een kit voor de GS300:

Wat ik hier knap vind is.....ik zeg tegen mensen onderhoud de transmissie doe er nieuwe olie in bij de DEALER.. want de transmissie heeft ECHT OOK onderhoud nodig. ik wordt een week geband van de site omdat we in een discussie verzeild raken....en nu kom jij met ...kom, doe het lekker zelf...het is zo makkelijk...luister ik ga je niet betitelen als een vriend van higgie..omdat hij hier best wel positiefop reageert...wat ik zeer vreemd vind .maar als je mensen oproept om dit zelf te doen..en het gaat fout KOST dit....tussen de € 4500 en de €8000,= euro ja je leest het goed...ik hoop dat mensen verstandig zijn en breng hem naar de dealer....ik betaalde voor het verversen van de transmissie olie bij de dealer...4 liter wissel incl. Filter €175,= ik ben daarna nog terug geweest en zei dat ik nog iets voelde van het schakelen op een bepaald moment...waarop de DEALER nog 2 x een GRATIS olie wissel heeft gedaan...dit met garantie ....dus totaal 12 liter gewisseld voor 175 euro en garantie dat je bak niet kapot loopt....zit je niet op de juiste temperatuur dan gaat het niet goed ...mensen let hier op
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Wat ik hier knap vind is.....ik zeg tegen mensen onderhoud de transmissie doe er nieuwe olie in bij de DEALER.. want de transmissie heeft ECHT OOK onderhoud nodig. ik wordt een week geband van de site omdat we in een discussie verzeild raken....en nu kom jij met ...kom, doe het lekker zelf...het is zo makkelijk...luister ik ga je niet betitelen als een vriend van higgie..omdat hij hier best wel positiefop reageert...wat ik zeer vreemd vind .maar als je mensen oproept om dit zelf te doen..en het gaat fout KOST dit....tussen de € 4500 en de €8000,= euro ja je leest het goed...ik hoop dat mensen verstandig zijn en breng hem naar de dealer....ik betaalde voor het verversen van de transmissie olie bij de dealer...4 liter wissel incl. Filter €175,= ik ben daarna nog terug geweest en zei dat ik nog iets voelde van het schakelen op een bepaald moment...waarop de DEALER nog 2 x een GRATIS olie wissel heeft gedaan...dit met garantie ....dus totaal 12 liter gewisseld voor 175 euro en garantie dat je bak niet kapot loopt....zit je niet op de juiste temperatuur dan gaat het niet goed ...mensen let hier op
Mensen mogen toch wel zelf bepalen door wie ze hun auto laten onderhouden.
Het is al lang duidelijk dat jij vind dat enkel de dealer verstand heeft van Lexus en alle andere prutsers zijn. Dat mag je vinden, maar hoef je niet constant te blijven herhalen, want dat is simpelweg irritant en geen discussie meer. Het zou fijn zijn als je kan respecteren dat een ander hierover een andere mening kan hebben.

En om vervolgens Higgie van vriendjespolitiek te betichten is, buiten dat het nergens op slaan, al helemaal ongewenst.

Omdat je zelf hebt gekozen om openbaar verwijten richting Higgie te maken krijg je mijn reactie ook openbaar.
Dit is het zoveelste incident en mijn geduld raakt een beetje op (en ik ben een heel geduldig persoon). Hopelijk kunnen we het nog gezellig maken.

Mocht je inhoudelijk willen reageren kan dat via een privébericht!

De discussie hier over het wel of niet naar de dealer brengen is nu klaar. Iedereen mag hier zijn/haar eigen keuzes in maken.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Wat ik hier knap vind is.....ik zeg tegen mensen onderhoud de transmissie doe er nieuwe olie in bij de DEALER.. want de transmissie heeft ECHT OOK onderhoud nodig. ik wordt een week geband van de site omdat we in een discussie verzeild raken....en nu kom jij met ...kom, doe het lekker zelf...het is zo makkelijk...luister ik ga je niet betitelen als een vriend van higgie..omdat hij hier best wel positiefop reageert...wat ik zeer vreemd vind .maar als je mensen oproept om dit zelf te doen..en het gaat fout KOST dit....tussen de € 4500 en de €8000,= euro ja je leest het goed...ik hoop dat mensen verstandig zijn en breng hem naar de dealer....ik betaalde voor het verversen van de transmissie olie bij de dealer...4 liter wissel incl. Filter €175,= ik ben daarna nog terug geweest en zei dat ik nog iets voelde van het schakelen op een bepaald moment...waarop de DEALER nog 2 x een GRATIS olie wissel heeft gedaan...dit met garantie ....dus totaal 12 liter gewisseld voor 175 euro en garantie dat je bak niet kapot loopt....zit je niet op de juiste temperatuur dan gaat het niet goed ...mensen let hier op
Ik vind het jammer dat je zo reageert.
Je gaf me het gevoel nieuwsgierig te zijn doordat je je post begint met "even zonder alle gekheid op een stokje" en ik probeer je een serieus antwoord te geven.
En dan krijg ik zo een antwoord....jammer.
Maar doe wat jou het beste lijkt, dat doe ik ook en probeer niet iedereen mee te zuigen in een discussie met een enigszins verwijtende en dwingende toon.
Fijne dag en geniet vooral van je Lexus.
Dat doe ik ook, zowel van het rijden EN het sleutelen.
 
Laatst bewerkt:

André

Hoort erbij
22 mei 2023
26
34
13
Van de week de LS apk laten keuren,behalve een remklauw die niet helemaal soepel meer was geen rare dingen gevonden,dus weer een jaar gekeurd.

Gelijk een beurt laten uitvoeren,olie plus filter,luchtfilter,interieurfilter en bougies vervangen,zag wel dat van elke bobine de schaft gescheurd was,zijn nog de originele als ik ze zo bekeek,die worden dus ook vervangen,remblokken voor vervangen en ik heb 2 drukveren in bestelling,de motorkap blijft niet meer uit zichzelf open staan.
 
Laatst bewerkt:

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
382
63
Ik heb 9 dagen in de zon gezeten en bij thuiskomst (opgehaald op Schiphol gelukkig) bleek de NX "dood". Hele kerstboom in het dashboard, veel meldingen en rare geluiden bij pogingen tot starten.
ANWB erbij met een booster en toen was er weer leven in de brouwerij. Wegenwachter gaf meteen aan dat de accu aan het eind van zijn latijn was dus een nieuwe zou geen overbodige luxe zijn. Accu is 6 jaar oud, af fabriek geplaatst, Panasonic accu met vuldoppen.

Ik dacht het eerst even aan te kijken, één zwaluw maakt geen voorjaar, ik dacht één storing geen kapotte accu, maar een nieuwe poging gisteren wees anders uit; wel starten maar mee dat ik op de startknop druk maakt de auto rare geluiden. Ik weet niet wat het eerste is wat er wakker wordt in die systemen maar dat klinkt niet gezond. Dus moet er een nieuwe accu in.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe, ik heb een Varta AGM gevonden die ik ga bestellen zometeen maar niet voordat ik de maten gecontroleerd heb van de oude en die dan overeenkomen met de nieuwe. Er staat nu geen AGM accu in en ook heeft de nieuwe accu geen slangetje nodig waar dat er op de oude accu wel aan zit. Ik ga ervan uit dat dat allemaal geen probleem is.
De nieuwe levert ietsje meer koudstartstroom dan de oude en ook ga ik van 60Ah naar 62Ah als ik het goed gezien heb.
Ik zal de polen nog ff checken, moet toch weer open om te meten zo.

Ik heb de auto 6 maanden, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren maar ik had niet verwacht zo snel al een nieuwe accu nodig te hebben. Ik heb het ooit eerder gehad met een Prius 3, daarna nooit meer. En het is geen Yaris die gedoe heeft met platte accu's veroorzaakt door DCM modules en zo, gelukkig. Maar toch....

Er moet een dezer weken ook nieuw rubber onder rondom, ik heb besloten Hankooks te kopen, komen erg goed uit de diverse testen dus ik waag het erop. Ze scoorden 2e achter de Michelins.

Aan de slag dan maar hè :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
een nieuwe accu nodig te hebben.
Dit had ik toen ik ruim 3 jaar terug mijn gs300h ophaalde bij de dealer nadat ik 2 week ervoor een proefrit en aankoop gedaan had, de auto nog een beurt en hybride check kreeg, en de week erop, dacht donderdags, de auto opgehaald en zaterdagmorgen was het gebeurd met de pret, accu leeg. Eerst maar met booster gestart en dat ging prima. Toen week erop naar lexus in de buurt, doorgemeten en is onder garantie vervangen, dat was top en zo'n accu is behoorlijk aan de prijs. Nou was het wel via de dealer maar er zullen vast aanbieders zijn die lagere prijzen hanteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik had een startbooster meegenomen. Ik had al eens op Schiphol gestaan met een dode accu. Dan wil je na zo’n lange dag naar huis en dan kan je niet weg……
De dealer en YouTube hadden me uitgelegd hoe je dat moet doen. Kind kan de was doen. Gelukkig startte hij in 1x.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
De bakolie heb ik meerdere keren laten vervangen door de garage waar ik werk. Oude eruit, opvangen, kijken hoeveel eruit is gekomen en dan de nieuwe erin. Paar weken later zelfde ritueel. Geen enkele keer probleem gehad.
Ik heb met de dealer nu een paar keer een akkefietje gehad. Er moest bv een origineel onderdeel vervangen worden. Ik had dat zelf al even opgezocht, onderdeel kostte maar liefst 8,-
Ik kwam bij de dealer en ze vroegen of ik er even bij wilde gaan zitten……580,- ex arbeid.
Mijn eigen garage was klaar met 10 minuten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bassj

Robert K

Nieuw hier
30 dec 2022
9
2
3
Een maand of 2 geleden heb ik mijn lambda sondes vervangen. Er stond een foutmelding in het display en heb hem toen laten uitlezen.
De melding was maar voor 1 sensor maar voor de zekerheid heb ik ze maar allemaal vervangen.
Op zich viel de klus mee, Op youtube gekeken hoe het te doen en daar gaven ze al aan dat het loshalen van de stekkers in het motor compartiment de grootste uitdaging is. Dat klopt ook, met een half uur sleutelen heb je de sensor eruit maar dan de stekker nog. Die zit tussen het blok en het schutbord, daar kom je lastig bij. Dat heeft mij ruim 3 uur geduurd om beide stekkers los te krijgen. Bij de sensoren na de katalysator zaten geen stekkers, deze moet je d.m.v. knijpklemmen weer aan de bestaande draden verbinden. Wat overigens prima ging. Daarvoor moet je wel het tapijt bij het middenconsole loshalen.
Bij elkaar ben ik wel een uur of 5 bezig geweest.
Achteraf denk ik dat ik ook wel de sondes had kunnen schoonmaken, dat had mij ruim 300 euro gescheeld en dan hoeven de stekkers niet los.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
De bakolie heb ik meerdere keren laten vervangen door de garage waar ik werk. Oude eruit, opvangen, kijken hoeveel eruit is gekomen en dan de nieuwe erin. Paar weken later zelfde ritueel. Geen enkele keer probleem gehad.
Ik heb met de dealer nu een paar keer een akkefietje gehad. Er moest bv een origineel onderdeel vervangen worden. Ik had dat zelf al even opgezocht, onderdeel kostte maar liefst 8,-
Ik kwam bij de dealer en ze vroegen of ik er even bij wilde gaan zitten……580,- ex arbeid.
Mijn eigen garage was klaar met 10 minuten.
Ik kan me ook heel slecht voorstellen dat een wissel van de transmissieolie bij de dealer slechts 175 euro kan kosten. Ze hanteren alleen al een uurtarief van 125 euro ex. BTW voor de werkuren en de olie is ook niet bepaald gratis tegenwoordig. De beurten zelf vallen altijd wel mee qua prijzen, maar alles daarbuiten kost de hoofdprijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en Stefan O

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
382
63
De auto stond thuis voor de deur, gelukkig niet op Schiphol.
Ik heb vanochtend een nieuwe AGM accu besteld voor de NX, Varta Silver, prima accu voor 127,- Vond de prijs wel meevallen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Stefan O

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Auto staat bij de garage voor de 150.000 km-beurt plus APK. Lijkt prima door de APK te komen en dat is toch fijn. Naast de reguliere zaken (olie en filter, remolie, interieurfilters) laat ik de bougies vervangen; dat zou pas bij 180.000 km hoeven maar ik/we weten niet zeker of ze bij 90k zijn vervangen (auto reed toen in Rusland). Dat zijn best prijzige onderdelen! Maar het moet wel goed dus ja...
Hopelijk mag ik hem morgen weer ophalen want mijn vriend niet bij huis is maar niks :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
De auto stond thuis voor de deur, gelukkig niet op Schiphol.
Ik heb vanochtend een nieuwe AGM accu besteld voor de NX, Varta Silver, prima accu voor 127,- Vond de prijs wel meevallen.....
Weet niet of dit bij jouw Lexus van toepassing kan zijn, maar tegenwoordig hebben steeds meer nieuwe modellen een dynamisch laadsysteem, dat betekent dat de dynamo de laadkarakteristiek aanleert/aanpast aan de veranderende toestand van de accu.
Consequentie hiervan is echter dan wel dat bij plaatsing van een nieuwe accu deze dan ingeleerd moet worden in de elektronica van de auto omdat laadkarakteristiek anders doorgaat zoals aangeleerd bij de oude slechte accu...
Dus best even nagaan of jouw NX niet ook een dynamische laadsysteem heeft.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
382
63
Ik heb er zomaar geen idee van maar ik zal de vraag in december als de auto voor de 90k beurt bij de dealer in Zwolle komt aan hun voorleggen, Dank voor de tip (y)