Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

De juiste GS vinden onmogelijk?

Ineenstorting
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Oeh, twee dagen niet op het forum gekeken en ik loop alweer een paar berichten achter. Excuus!

Oorspronkelijk geplaatst door PJL Bekijk bericht
    Ik heb deze gevonden. Eerste eigenaar https://www.lacentrale.fr/auto-occas...bvo%3A29986343

Mocht je assistentie nodig hebben: ik ben een soort Fransman
    Dank voor de aanbeveling! Behalve die lelijke schade is helaas te nieuw (2007): dat is nog te lang voordat het een youngtimer is.

Is dat trouwens de beste autozoeksite van Frankrijk? Ook al ben ik het Duits meer machtig en is mijn Frans vrij beperkt, misschien toch interessant om te proberen.

Oorspronkelijk geplaatst door Frank2b Bekijk bericht
    Deze dan: https://www.autowereld.nl/lexus/gs/3...6/details.html

Wel ff de koplampen polijsten ....
    Niet de juiste kleur helaas. Laatst stond er ook precies zo'n grijze bij Usedlexus.nl voor 7000 euro. Als dat de juiste kleur was geweest had ik 'm gekocht.

Ik kwam net dit exemplaar tegen: https://www.autoscout24.de/angebote/...c-402e6ff5358a
    Dat is helemaal de juiste kleur en uitvoering. Enige nadelen zijn: hij staat behoorlijk ver weg en er zitten geen originele wielen onder. Maar dat is beide niet onoverkomelijk. Eens mailen wat er bekend is over de onderhoudshistorie.

Wat weten jullie over:
    - De kleur Mingblau Mica? In de beschrijving staat de kleur Mingblau Mica vermeld. Ik ken alleen de kleur 'Blue Onyx Pearl' uit de Amerikaanse Brochure - is dat dezelfde kleur?
    - Originele wielen: wat zouden die ongeveer kosten? Een goed setje van Marktplaats zou prima zijn. Een nieuw setje van de dealer zijn wel onbetaalbaar zijn.
    - Geblindeerde achterruiten: is dat origineel een optie geweest? Ik zie het nooit op de GS en vind het niet zo mooi. Als het origineel geen optie was dan ga ik ervan uit dat het een folie is die ik wel kan verwijderen.
    Aspirant Lexus GS rijder. Op zoek naar een mooie 2005/2006 Lexus GS300 of GS430 in blauw of paars.

Commentaar

La centrale is de grootste Franse gebruikte auto's site. De tekst in de advertenties is stevig geformatteerd, wat gemakkelijk is voor het bekijken van de opties.
      Lexus GS 450h Sport, daarvoor RC 300h Sport 2016, daarvoor GS 450H executive en een GS 430
      Als echte liefhebber heb ik ook een Citroen C4 f Torpedo uit 1931 om mijn Yaris uit 2000 niet te vergeten

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door R3D Bekijk bericht

Wat weten jullie over:
        - De kleur Mingblau Mica? In de beschrijving staat de kleur Mingblau Mica vermeld. Ik ken alleen de kleur 'Blue Onyx Pearl' uit de Amerikaanse Brochure - is dat dezelfde kleur?
        - Originele wielen: wat zouden die ongeveer kosten? Een goed setje van Marktplaats zou prima zijn. Een nieuw setje van de dealer zijn wel onbetaalbaar zijn.
        - Geblindeerde achterruiten: is dat origineel een optie geweest? Ik zie het nooit op de GS en vind het niet zo mooi. Als het origineel geen optie was dan ga ik ervan uit dat het een folie is die ik wel kan verwijderen.
        De samenhang tussen de EU kleurnamen en de US kleurnamen is mij af en toe een raadsel. Misschien kun je de kleurcode opzoeken?
        Volgens mij zijn er genoeg sloop GS'en waar je nog wel de wielen van zou kunnen overnemen.
        Ik had in mijn 3GS ook geblindeerde achterruiten (Executive-uitvoering) en dat was inderdaad folie.
        GS450h, President Line, 2017

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Arbitrator Bekijk bericht

De samenhang tussen de EU kleurnamen en de US kleurnamen is mij af en toe een raadsel.
          Ik had in mijn 3GS ook geblindeerde achterruiten (Executive-uitvoering) en dat was inderdaad folie.
          Ook binnen Europa kunnen de kleurnamen verschillen. De meest betrouwbare informatie is inderdaad het kleurnummer in (meestal) de deurstijl. Toyota 4V3 klinkt echter wel minder romantisch dan een of andere exotische benaming.

Geblindeerde zijruiten en achteruit is een kwestie van smaak of het ontbreken daarvan - ben blij dat ik ze op mijn 4GS niet heb. Ik heb wel een subtiel kleurverschil tussen voor en achter- achter zijn de ruiten een tint donkerder groenachtig (zonder folie) dan het glas in de voorste zijruiten en voorruit. Daarnaast heeft de voorruit bovenaan een soort "zonnebril" (blauwgroen), iets wat je normaal alleen in zeer zonnige streken ziet en in Nederland niet erg zinvol is.

Kortom, er kunnen allerlei kleine verschillen zijn, afhankelijk van het land waar het eerste kenteken werd uitgegeven.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Romke Bekijk bericht

Geblindeerde zijruiten en achteruit is een kwestie van smaak of het ontbreken daarvan - ben blij dat ik ze op mijn 4GS niet heb.

Kortom, er kunnen allerlei kleine verschillen zijn, afhankelijk van het land waar het eerste kenteken werd uitgegeven.
            Ik ben persoonlijk super blij met m'n 'gangster'ramen en gordijntjes

Bijgevoegde bestanden

Commentaar

1UR-FE engine 2009 GX 460.blijf ervan weg. De meeste oudere V8 motoren (niet die in de F) zijn na een 100k heel erg onderhoudsgevoelig en er valt slecht aan te sleutelen. Als je van je geld houdt, koop de V6 die is betrouwbaarder en kan je ook zelf veel aan doen.

https://www.motorreviewer.com/engine...alve%20springs.

Commentaar

De V8 van Lexus onderhoudsgevoelig...... een betrouwbaarder motor moet nog worden uitgevonden!
                GS450h President 2008

Commentaar

De V8 van Lexus onderhoudsgevoelig...... een betrouwbaarder motor moet nog worden uitgevonden!
                  Dat is wel wat ik zowat bij alle reviews mee krijg: beter de V6 kopen dan de V8 bij oudere modellen.

Commentaar

Echt niet hoor, na 100k begint het groot onderhoud, als dat gedaan word zijn ze uiterst betrouwbaar maar het zijn horror motoren om aan te sleutelen en kosten een vermogen aan arbeidsloon om de boel draaaiende te houden. De 6 cylinder motoren zijn en makkelijker zelf dingen aan te doen (dus goedkoper ook als de klus uitbesteed word) en zijn echt betrouwbaarder gebleken. Het staat iedereen vrij te kiezen natuurlijk en niemand hoeft mij te geloven want wie ben ik dan? Tip, lees met name de Engelstalige fora eens door, of kijk eens wat YouTube filmpjes.

Commentaar

De samenhang tussen de EU kleurnamen en de US kleurnamen is mij af en toe een raadsel. Misschien kun je de kleurcode opzoeken?
                      Ook binnen Europa kunnen de kleurnamen verschillen. De meest betrouwbare informatie is inderdaad het kleurnummer in (meestal) de deurstijl. Toyota 4V3 klinkt echter wel minder romantisch dan een of andere exotische benaming.
                      Dank! Met een beetje Googlen lijkt het erop dat het 8P8 is en Mingblau hetzelfde is als Blue Onyx Pearl. https://colorndrive.com/sg/touch-up-...139496/details

Geblindeerde zijruiten en achteruit is een kwestie van smaak of het ontbreken daarvan - ben blij dat ik ze op mijn 4GS niet heb. Ik heb wel een subtiel kleurverschil tussen voor en achter- achter zijn de ruiten een tint donkerder groenachtig (zonder folie) dan het glas in de voorste zijruiten en voorruit. Daarnaast heeft de voorruit bovenaan een soort "zonnebril" (blauwgroen), iets wat je normaal alleen in zeer zonnige streken ziet en in Nederland niet erg zinvol is.
                      Ik ben persoonlijk super blij met m'n 'gangster'ramen en gordijntjes
                      Mooi dat het erop lijkt dat het folie is! Daar ging ik ook al wel van uit. De auto is origineel Duits, dus dat zal niet zo mega verschillen als met hier in NL. Kan me voorstellen dat een Amerikaanse GS wel echt een andere tint heeft af-fabriek. De gangster-ruiten :-) passen beter bij de 4GS dan bij de 3GS was mij betreft. Die gordijntjes zijn wel heel cool! Misschien dat ik inzet-zonwering doe als de folie eraf is.

Oorspronkelijk geplaatst door zjelko Bekijk bericht
                      1UR-FE engine 2009 GX 460.blijf ervan weg. De meeste oudere V8 motoren (niet die in de F) zijn na een 100k heel erg onderhoudsgevoelig en er valt slecht aan te sleutelen. Als je van je geld houdt, koop de V6 die is betrouwbaarder en kan je ook zelf veel aan doen.
                      https://www.motorreviewer.com/engine...alve%20springs.
                      Ik schrok er even van: één van de redenen om een GS te kopen en geen BMW 3-serie is dat ik een betrouwbare auto zoek. Gelukkig is de GS 460 nauwelijks te vinden in Europa en de GS 430 een stuk waarschijnlijker, zoals ook het exemplaar dat ik heb gezien. Volgens diezelfde site is de 430 wél betrouwbaar: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=106.

Ook als ik de Amerikaanse fora er op na sla dan lijkt de voorkeur te gaan naar de 350 (die in Europa niet of nauwelijks is verkocht?) gevolgd door de 430 en vooral juist niet de 300.
                      https://www.clublexus.com/forums/gs-...-reliable.html
                      https://www.clublexus.com/forums/gs-...-question.html
                      https://www.clublexus.com/forums/gs-...iable-3gs.html

Verrassend wel dat die Amerikanen het niet zo hoog op hebben met de 300 (3GR-FSE). Op de Europese sites lees je daar niets slechts over.

Als ik het goed heb heeft de 300 een distributieketting en de 430 een distributieriem. Dat is natuurlijk wel een nadeel. Ook de adaptieve schokdempers van de 430 zijn veel duurder om te vervangen dan de niet-adaptieve dempers van de 300. Dat zijn alvast twee dingen om op te letten: wanneer zijn de distributieriem en schokdempers voor het laatst vervangen? Nog andere zaken waar ik op zou moeten letten?
                      Aspirant Lexus GS rijder. Op zoek naar een mooie 2005/2006 Lexus GS300 of GS430 in blauw of paars.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door R3D Bekijk bericht

Ik schrok er even van: één van de redenen om een GS te kopen en geen BMW 3-serie is dat ik een betrouwbare auto zoek. Gelukkig is de GS 460 nauwelijks te vinden in Europa en de GS 430 een stuk waarschijnlijker, zoals ook het exemplaar dat ik heb gezien. Volgens diezelfde site is de 430 wél betrouwbaar: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=106.
                        Ik denk dat de betrouwbaarheid van Lexusmotoren niet verward moet worden met onderhoudsintensiteit. Zoals zjelko al opmerkte, de V8 is een intensieve motor om te onderhouden zowel in geld als tijd. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je moet er wel op bedacht zijn dat een oudere auto met een V8 duurder uit gaat vallen dan de V6.

Commentaar

Ik denk dat de betrouwbaarheid van Lexusmotoren niet verward moet worden met onderhoudsintensiteit. Zoals zjelko al opmerkte, de V8 is een intensieve motor om te onderhouden zowel in geld als tijd. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je moet er wel op bedacht zijn dat een oudere auto met een V8 duurder uit gaat vallen dan de V6.
                          Je hebt gelijk: betrouwbaarheid en onderhoudsintensiteit zijn twee verschillende dingen. Al zijn ze wel gerelateerd.

In welke opzichten is de V8 intensiever om te onderhouden naast de bekende zaken zoals de distributieriem, zoiets simpels als de hoeveelheid bougies en duurdere schokdempers? Een distributieriem kun je rekening mee houden en hoeft ook weer niet zo vaak (elke 100/120 d. km?) net als de schokdempers en bougies zijn ook de wereld niet? Wat zie ik over het hoofd?

Commentaar

Dat een motor goed onderhoud vereist is vanzelfsprekend. Ik ben zojuist 750 euries lichter door een gevalletje standaard-groot-onderhoud op de 450h van mijn GS, en díe heeft als basis de 3,5 liter V6.... Die kent overigens ook zijn kuren zoals een luidruchtige directe injectie-pomp, een versleten waterpomp(*) en bij koude start een duidelijk aanwezig VVT-systeem.... Is de 4.6 V8 zoveel complexer en duurder dan? Dat dat blok moeilijker bereikbaar is in dezelfde motorruimte als de 3,5 V6 kan ik me voorstellen. De hybride V6 laat al geen ruimte voor een schroevendraaier...

(*) kan nou helemaal niemand een waterpomp maken die gewoon NIET stukgaat? Misschien toch maar gewoon de pomp van mijn CV monteren, die doet het al 20 jaar ....
                            GS450h President 2008

Commentaar

Ik ben zojuist 750 euries lichter door een gevalletje standaard-groot-onderhoud op de 450h van mijn GS, en díe heeft als basis de 3,5 liter V6.... Die kent overigens ook zijn kuren zoals een luidruchtige directe injectie-pomp, een versleten waterpomp(*) en bij koude start een duidelijk aanwezig VVT-systeem.
                              De luidruchtige brandstofinjectie kan het gevolg zijn van lakafzetting in de verstuivers, waardoor deze in koude toestand een beetje kleven. Het aan de brandstoftank toevoegen van een flesje "fuel conditioner" en een langere rit met hogere snelheid lost dat euvel meestal op.

Het horen van de VVT kan verschillende oorzaken hebben. Bij starten te dikke olie zal het systeem tijdelijk min of meer "verlammen", en ook weer lakafzetting op de regelventielen in het stuursysteem waardoor deze tijdelijk kunnen gaan kleven. Dat kleven valt meestal ook aan te pakken door het aan de motorolie toevoegen van wat extra detergent,

Bij mijn GS4 trof ik beide euvels aan na aankoop (al zal mijn luisterend oor voor dat soort storingen als gevolg van beroepsdeformatie wat kritischer zijn) en beide waren met een scheutje "oplosmiddel" te verhelpen.

kan nou helemaal niemand een waterpomp maken die gewoon NIET stukgaat? Misschien toch maar gewoon de pomp van mijn CV monteren, die doet het al 20 jaar ....
                              Als je 220 V wisselstroom aan boord hebt zou dat mogelijk kunnen De waterpomp op een verbrandingsmotor is een raar ding: de helft van de behuizing wordt gevormdt door het motorblok, aan het andere einde zit er een aandrijfriem die probeert alles "krom" te trekken. Ergens daartussen zit een min of meer afgedicht lager bij voortdurend van temperatuur wisselend water en dat alles zeker niet trillingvrij opgesteld. Kortom - zo,n ding gaat na betrekkelijk korte tijd kapot in vergelijking met een CV pomp. Natuurlijk kan het beter, maar een auto wordt gemaakt voor een beperkte levensduur - in ieder geval aanzienlijk korter dan je bij een CV installatie wilt. Statistisch gezien houden waterpompen het tegenwoordig min of meer een autoleven vol, dwz >90% haalt 300,000 km of meer. 10% dus niet, en dus kan er bijvoorbeeld al bij 80000 km af en toe een pomp stuk gaan....

Commentaar

De luidruchtige brandstofinjectie kan het gevolg zijn van lakafzetting in de verstuivers, waardoor deze in koude toestand een beetje kleven. Het aan de brandstoftank toevoegen van een flesje "fuel conditioner" en een langere rit met hogere snelheid lost dat euvel meestal op.
                                Inderdaad... Ik hoor ze de eerste meters (oké, kilometers) ook in mijn 3.0 V6. Ik ben niet zo van de extra additiefjes bovenop alle zooi aan additieven die al in brandstoffen (maar ook oliën etc) is toegevoegd, omdat je niet zeker weet of er volledige verdraagzaamheid bestaat tussen een toe te voegen additief icm met de al aanwezige additieven. Er zijn méér dan een alfabet aan producenten, allen met hun eigen voorkeuren voor additieven... Ga er maar aan staan...

Het horen van de VVT kan verschillende oorzaken hebben. Bij starten te dikke olie zal het systeem tijdelijk min of meer "verlammen", en ook weer lakafzetting op de regelventielen in het stuursysteem waardoor deze tijdelijk kunnen gaan kleven. Dat kleven valt meestal ook aan te pakken door het aan de motorolie toevoegen van wat extra detergent,
                                Ook dat 'euvel' lijkt te horen bij voornamelijk Japanse motoren met hydraulische klepstoters. Ook de IS en GS is dit verschijnsel niet vreemd. Opvallend is wel dat als de auto's hier op de oprit geparkeerd staan met hun neus bergopwaarts (helling 4º), dat bijna garant staat voor een 'ratelstart'. Staan ze geparkeerd met de neus bergafwaarts, dan krijg je met de beste wil van de wereld zo'n ratelstart niet voor elkaar. Alleen als ik het olieniveau op max houdt, is de kans op een ratelstart, ook met de neus bergopwaarts, nihil. Het lijkt me dus niveaugerelateerd te zijn, al heb ik ook wel eens vernomen dat men een oplossing heeft gevonden in het gebruik van olie met een andere viscositeit. Ik gebruik altijd de OEM 7709 (Toyota/Lexus 5W-30 Volsyntheet).

Bij mijn GS4 trof ik beide euvels aan na aankoop (al zal mijn luisterend oor voor dat soort storingen als gevolg van beroepsdeformatie wat kritischer zijn) en beide waren met een scheutje "oplosmiddel" te verhelpen.
                                Dan is mijn volgende vraag: voor hoe lang?

Als je 220 V wisselstroom aan boord hebt zou dat mogelijk kunnen De waterpomp op een verbrandingsmotor is een raar ding: de helft van de behuizing wordt gevormdt door het motorblok, aan het andere einde zit er een aandrijfriem die probeert alles "krom" te trekken. Ergens daartussen zit een min of meer afgedicht lager bij voortdurend van temperatuur wisselend water en dat alles zeker niet trillingvrij opgesteld. Kortom - zo,n ding gaat na betrekkelijk korte tijd kapot in vergelijking met een CV pomp. Natuurlijk kan het beter, maar een auto wordt gemaakt voor een beperkte levensduur - in ieder geval aanzienlijk korter dan je bij een CV installatie wilt. Statistisch gezien houden waterpompen het tegenwoordig min of meer een autoleven vol, dwz >90% haalt 300,000 km of meer. 10% dus niet, en dus kan er bijvoorbeeld al bij 80000 km af en toe een pomp stuk gaan....
                                Zit wat in! Al zie ik zelf ook twee andere belangrijke oorzaken voor het voortijdig afsterven van waterpompen in het vervangen/vernieuwen van de aandrijfriemen/distributieriemen. Wat je vaak ziet gebeuren is dat bij het periodiek vernieuwen van de (zeker: distributie-)riem uit goedbedoelde 'voorzorg' ook een draai word gegeven aan de waterpomp, om te kunnen beoordelen 'of ie eraan zit te komen'. Enerzijds wel begrijpelijk, maar juist die handeling is in mijn ogen funest! Zoals Romke al schreef is in die situatie het lager, dat ongetwijfeld toch niet meer geheel spelingvrij zal zijn, onbelast. De kunststof lagerafdichting dat in de loop van de tijd is 'meegegroeid' met de speling in het lager, dicht nu mogelijk niet meer af. Door op zo'n moment een slinger aan de waterpomp te geven, pomp je eigenlijk zelf wat water het lager in... Bingo, countdown is running...en 10-15k later is de als fris beoordeelde pomp ineens alsnog rijp voor vernieuwing.
                                Het tweede gevaar zit 'm in het verwisselen van de riem als het koelsysteem nog warm is en onder druk staat. Met hetzelfde achterliggende verhaal als hierboven.

Kortom: door de riem vervangen bij een drukloos (dus koud) koelsysteem en daarbij van de waterpomp poelie af te blijven (liefst onder vervangende spanning houden en NIET draaien) voorkom je indringing van koelwater in het lager.
                                GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
                                IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

Commentaar

Werken ...
                                X