Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

De juiste GS vinden onmogelijk?

Ineenstorting
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Arbitrator
    antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door R3D Bekijk bericht
    Bijzonder dat de dealer je langs het Strassenverkerhrsamt liet gaan - dat zouden ze toch al voor je geregeld kunnen hebben.
    Nou, om eerlijk te zijn. Ik heb ze zo'n poot uitgedraaid met m'n GS dat ze eigenlijk helemaal niks meer 'gratis' voor me wilde doen. Het zou me een paar honderd euro kosten om de tenaamstelling door hen te laten regelen.

Plaats een reactie:

• R3D
    antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Arbitrator Bekijk bericht
    Ik heb mijn auto ook bij de dealer gekocht (in Bonn) en zij hadden voor mij een afspraak gemaakt bij het Strassenverkehersamt. Ik was daar de he-le-dag bezig want de Duitsers zijn burocraten tot de top. Die lieten mij gewoon een dagdeel wachten op de tenaamstelling. Ik heb er voor gekozen om een Zollkenzeichen (met het rode vlak) te nemen, die is 15 dagen geldig en verzekerd en dat is even lang als de BPM-vrijstelling. Ik heb na het keuren van de auto bij t RDW nog vrolijk 2 weken rond gereden met die witte platen tot dat ik de BPM aanslag kreeg en de gele platen kon laten maken.
    Bijzonder dat de dealer je langs het Strassenverkerhrsamt liet gaan - dat zouden ze toch al voor je geregeld kunnen hebben. Vanwege die verhalen over de bureaucratie heb ik de dealer dat vooraf laten regelen, al kan dat misschien alleen bij een Kurzzeitkenzeichen? Met een auto tot 10.000 euro zou ik ook wel met alleen WA willen rondrijden alvast. Bij mijn MX-5 heb ik toch gewacht totdat ik kentekenplaten en een All-Risk verzekering had. Altijd een leuk avontuur dat importeren.

Maar het hele import gebeuren zou niet nodig zijn als ik alsnog voor die GS 430 Executive ga die gewoon in Nederland te koop staat.

Plaats een reactie:

• Arbitrator
    antwoordde
    Ja, twee keer eerder gedaan. Al waren dat veel jongere auto's die bij de merkdealer stonden dus het risico dat je en gare auto kocht een heel stuk kleiner. Met het vliegtuig ben je ook zo weer terug als het niks is, toch? ;-)
    (Wat betreft auto op naam zetten moet ik even bekijken hoe dat het beste is regelen. De vorige twee keer regelde de verkopende dealer dat allemaal vooraf en kon ik zo met het kuzzeitkennzeichen de weg op. En dan in NL weer wisselen voor een eendagskenteken om mee naar de RDW te rijden.)

Ook even gebeld met Lexus Arnhem over de paarse GS 430 Executive en die hebben met mij de onderhoudshistorie doorgenomen*. Het blijkt dat ie ook bij Lexus Arnhem is is verkocht nadat ie is geïmporteerd, dus dat zal wel goed zitten. Verder een prima onderhoudshistorie. De taxatieprijs uit het systeem van de dealer was wel 2000 euro lager dan het bedrag waarvoor ie nu te koop staat. Dat is vooral de twijfel dus nog. Overigens daarbij hoorde wel de opmerking dat: de taxatiewaarde vaak te laag ligt, de youngtimer status de prijs opdrijft en dit een 'liefhebbersauto' is. Maargoed, alsnog een flink verschil.

*Trouwens heel fijn hoe uitgebreid de tijd de dealer nam om de onderhoudshistorie met me door te nemen. Geeft een goed gevoel over de Lexus dealers :-)
    Ik heb mijn auto ook bij de dealer gekocht (in Bonn) en zij hadden voor mij een afspraak gemaakt bij het Strassenverkehersamt. Ik was daar de he-le-dag bezig want de Duitsers zijn burocraten tot de top. Die lieten mij gewoon een dagdeel wachten op de tenaamstelling. Ik heb er voor gekozen om een Zollkenzeichen (met het rode vlak) te nemen, die is 15 dagen geldig en verzekerd en dat is even lang als de BPM-vrijstelling. Ik heb na het keuren van de auto bij t RDW nog vrolijk 2 weken rond gereden met die witte platen tot dat ik de BPM aanslag kreeg en de gele platen kon laten maken.

Plaats een reactie:

• R3D
    antwoordde
    Heb je wel eens eerder een auto uit DE geïmporteerd? Een auto op naam zetten, kan niet zijn makkelijk als in NL namelijk.
    helemaal als je gaat vliegen: doe goed je huiswerk.
    Ja, twee keer eerder gedaan. Al waren dat veel jongere auto's die bij de merkdealer stonden dus het risico dat je en gare auto kocht een heel stuk kleiner. Met het vliegtuig ben je ook zo weer terug als het niks is, toch? ;-)
    (Wat betreft auto op naam zetten moet ik even bekijken hoe dat het beste is regelen. De vorige twee keer regelde de verkopende dealer dat allemaal vooraf en kon ik zo met het kuzzeitkennzeichen de weg op. En dan in NL weer wisselen voor een eendagskenteken om mee naar de RDW te rijden.)

Ook even gebeld met Lexus Arnhem over de paarse GS 430 Executive en die hebben met mij de onderhoudshistorie doorgenomen*. Het blijkt dat ie ook bij Lexus Arnhem is is verkocht nadat ie is geïmporteerd, dus dat zal wel goed zitten. Verder een prima onderhoudshistorie. De taxatieprijs uit het systeem van de dealer was wel 2000 euro lager dan het bedrag waarvoor ie nu te koop staat. Dat is vooral de twijfel dus nog. Overigens daarbij hoorde wel de opmerking dat: de taxatiewaarde vaak te laag ligt, de youngtimer status de prijs opdrijft en dit een 'liefhebbersauto' is. Maargoed, alsnog een flink verschil.

*Trouwens heel fijn hoe uitgebreid de tijd de dealer nam om de onderhoudshistorie met me door te nemen. Geeft een goed gevoel over de Lexus dealers :-)

Plaats een reactie:

• Arbitrator
    antwoordde
    Heb je wel eens eerder een auto uit DE geïmporteerd? Een auto op naam zetten, kan niet zijn makkelijk als in NL namelijk.
    helemaal als je gaat vliegen: doe goed je huiswerk.

Plaats een reactie:

• R3D
    antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door D43m0n Bekijk bericht
    kun je nu Duitsland wel in? Die plek ligt niet in Rijnland-Palts en dan zijn ze iets minder soepel volgens mij met Nederlanders op dit moment
    Ja, het is nog geel gebied, maar je mag er alleen in met een negatieve corona test. Dat is dus inderdaad nog wel een extra gedoetje.

Die auto uit Duitsland halen op deze manier is in strijd met basisregels 1 en 2:
    1. nooit bij de eerste bezichtiging een auto kopen
    2. altijd een (vertrouwde/bekende) expert je auto op de brug laten doorlichten
    Ik ben het helemaal met je eens!
    Een aankoopkeuring was ik sowieso van plan. Ook in Duitsland kan ik 'm natuurlijk langs de Lexus dealer rijden voor een aankoopkeuring.
    Wat betreft 'niet kopen bij de eerste bezichtiging' wordt dan 'bij de eerste bezichtiging en aankoopkeuring een beslissing nemen' want twee keer langs is ook zoiets. Ik zou een retour vlucht boeken met het idee dat ik ook zo weer terug vlieg als de auto niet goed blijkt.

Plaats een reactie:

• Arbitrator
    antwoordde
    Die auto uit Duitsland halen op deze manier is in strijd met basisregels 1 en 2:
    1. nooit bij de eerste bezichtiging een auto kopen
    2. altijd een (vertrouwde/bekende) expert je auto op de brug laten doorlichten

Plaats een reactie:

• D43m0n
    antwoordde

De Duitse GS 430
    Ondertussen heeft de Duitse aanbieder van een GS 430 President (blauw/beige) met 211.000km me terug gewhatsapped dat ie maandag een foto stuurt van het onderhoudsboekje. Hoewel ik de extra staat nog niet weet, is ie qua prijs een stuk gunstiger:
    - 6900 euro vraagprijs
    - 733 euro BPM afdracht
    - 108 euro RDW kosten
    - 100 euro vliegticket
    - 50 euro kentekenplaten
    Dan ben je met 7900 euro klaar. Setje originele wielen erbij voor 1000 euro(?) en dan is ie nog steeds 600 euro goedkoper dan de Executive.
    kun je nu Duitsland wel in? Die plek ligt niet in Rijnland-Palts en dan zijn ze iets minder soepel volgens mij met Nederlanders op dit moment

Plaats een reactie:

• R3D
    antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Higgie Bekijk bericht
    Je kunt ook per sleutel voorkeuze instellingen maken, handig als meerdere mensen de auto gebruiken met ieder hun eigen sleutel. Zelfs de spiegels en gordelhoogte gaan dan mee.
    (Ik ga er van uit dat een 4GS dat ook heeft maar dat kan Arbitrator wel zeggen.)
    Zelfs de gordelhoogte? Die heb ik niet geprobeerd, maar dat gaat dus ook elektrisch?

Plaats een reactie:

• Arbitrator
    antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Higgie Bekijk bericht
    Je kunt ook per sleutel voorkeuze instellingen maken, handig als meerdere mensen de auto gebruiken met ieder hun eigen sleutel. Zelfs de spiegels en gordelhoogte gaan dan mee.
    (Ik ga er van uit dat een 4GS dat ook heeft maar dat kan Arbitrator wel zeggen.)
    Ook in de 4GS kun je de sleutel koppelen aan een memory setting. Behalve de gordolhoogte, die is nog manueel in de GS, toch maar beter een LS kopen dan.

Plaats een reactie:

• Higgie
    antwoordde

Plaats een reactie:

• R3D
    antwoordde
    De hoofdsteun is elektrisch en verstelt zichzelf afhankelijk van het naar voren en naar achteren bewegen van de stoel. Echter, er is een geheime overwrite knop!
    Ik heb helaas geen foto bij de hand. Maar als je achter de bestuurdersstoel gaat zitten dan zie je plat boven op de 'schouder' van de stoel (dus het vlakke gedeelte rechts van de hoofdsteun wat parallel is aan het plafond) een heel lichte afdruk van een cirkel in het leer.
    Als je hier op drukt/indrukt (het is even zoeken) dan kun je de hoofdsteun handmatig stellen.

De seat memory werkt als volgt (auto moet wel AAN of Gestart zijn en de transmissie moet in Park staan):
    1. Set de stoel, stuur en zijspiegels in de gewenste stand
    2. Houd SET ingedrukt en druk vervolgens op een getal. Je hoort dan een harde PEEEEP.
    3. Verander je stoelpositie en druk op het getal uit stap 2. Je hoort een korte piep en de stoel komt in beweging.
    Thanks! Beide ga ik volgende keer uitproberen.

Zo'n elektrische hoofdsteun verstelling vind ik wel weer tof. Dat geeft wel aan hoe over engineered zo'n Lexus is :-)

Plaats een reactie:

• Arbitrator
    antwoordde

Nog wat andere zaken die me opvielen tijdens de proefrit:
    - In beide exemplaren was de hoofdsteun van de bestuurder niet te verstellen. Er zat geen verstelknopje zoals bij de passagier. Klopt dat? Hoe verstel je de hoofdsteun van de bestuurdersstoel?
    - Als ik op de memory knopjes drukte gebeurde er niks: geen beweging of piepjes. Hoe werken die?
    De hoofdsteun is elektrisch en verstelt zichzelf afhankelijk van het naar voren en naar achteren bewegen van de stoel. Echter, er is een geheime overwrite knop!
    Ik heb helaas geen foto bij de hand. Maar als je achter de bestuurdersstoel gaat zitten dan zie je plat boven op de 'schouder' van de stoel (dus het vlakke gedeelte rechts van de hoofdsteun wat parallel is aan het plafond) een heel lichte afdruk van een cirkel in het leer.
    Als je hier op drukt/indrukt (het is even zoeken) dan kun je de hoofdsteun handmatig stellen.

De seat memory werkt als volgt (auto moet wel AAN of Gestart zijn en de transmissie moet in Park staan):
    1. Set de stoel, stuur en zijspiegels in de gewenste stand
    2. Houd SET ingedrukt en druk vervolgens op een getal. Je hoort dan een harde PEEEEP.
    3. Verander je stoelpositie en druk op het getal uit stap 2. Je hoort een korte piep en de stoel komt in beweging.

Plaats een reactie:

• R3D
    antwoordde
    En weer een update, want ik heb ook nog wat exemplaren in Nederland bekeken. Leuk zo'n zoektocht maar ook wel spannend want wanneer ga je voor een compromis? Anyway, dit heb ik dit weekend geleerd:

In z'n algemeen: wat rijden deze auto's relaxt! Je gaat er vanzelf heel rustig mee rijden en als je even vlot ergens voorbij moet kan dat ook. Erg rustgevend.

De GS 300 President met zwart interieur
    Allereerst deze GS 300 President bekeken. Hij zag er erg netjes uit voor z'n leeftijd en prima voor de kilometerstand van nog geen 100.000km. Erg fijn dat we een flinke proefrit konden maken en goed de ACC hebben kunnen proberen op de snelweg en op N-wegen. De ACC vind ik voor technologie uit 2005 hartstikke prima werken. Het doet nauwelijks onder voor de ACC die ik ken uit een BMW van 2011 of een Mazda uit 2019. Ook de V6 beviel me goed: krachtig genoeg.
    Jammer genoeg is de auto het echter toch niet voor mij: dat zwarte interieur is echt niet mijn smaak. Daarnaast is de prijs nogal fors en denk ik dat een lagere kilometerstand niet persé een betere auto betekent. De auto staat te koop bij een heel net bedrijf en was volgens de verkoper ingevoerd door een Servische Nederlander en kwam een maand na import terecht bij het bedrijf waar ie nu staat. Daar staat ie overigens al ruim een jaar: vanwege die hoge prijs, gok ik zo.

De dure GS 430 Executive
    Vervolgens deze GS 430 Executive gereden. Dit exemplaar zag er minstens net zo netjes uit en dat terwijl ie met 245.000km zo'n 150.000km meer gedaan heeft dan de GS 300 die we eerder bekeken. Ook hier een proefrit gemaakt waarbij er iemand van het autobedrijf mee reed. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar we hebben alsnog een prima rondje kunnen maken om te kunnen concluderen:
    + Zo'n V8 is wel heel fijn. De V6 heeft ruim voldoende power maar de V8 geeft toch wel een nog fijner gevoel. Zoveel krachtreserve en moeiteloos versnellen voelt goed.
    + Het ivoorkleurige interieur is erg fraai en vind ik mooier dan het beige waar eerst de voorkeur naar uit ging. De combinatie ivoor leder met zwart hout ziet er een stuk subtieler en moderner uit dan beige met bruin/cognac kleurige hout.
    o De exterieur kleur staat beschreven als grijs, maar lijkt meer een soort paars. Best tof!
    o Hij heeft een (originele Lexus) afneembare trekhaak. Was geen vereiste maar is wel handig.
    o Het onderhoudsboekje is compleet en heeft voor elke beurt netjes een Lexus dealer stempel en heeft in April z'n laatste onderhoud gehad bij Lexus Rotterdam.
    - Vreemd is wel dat de auto een Nederlands onderhoudsboekje heeft, de eerste beurt bij 10.000km kreeg in Oktober 2006 in Arnhem maar dat de auto pas in 2007 werd ingevoerd naar Nederland. Klopt het boekje niet of is de auto gereden door iemand die eerst in Duitsland woonde (Duitse handleiding erbij) en z'n auto in Arnhem liet onderhouden?
    - Het is een Executive dus hij mist die fijne ACC en Mark Levinson. Ik heb in beide auto's naar de radio geluisterd en vond het in de Executive bijna net zo goed klinken als in de President. Misschien dat je met CDs het verschil pas merkt? En de ACC, sja... zoek ik verder naar de ideale of ga ik toch kiezen voor geen ACC?
    - De prijs. De garage vraagt er 9750 euro voor zonder garantie oid, ze wilden zakken naar 9500 euro maar dat vind ik nog steeds erg fors. Volgens de ANWB Koerslijst mag ie 8200 euro kosten mét BOVAG garantie en zou 6550 euro de meeneemprijs moeten zijn. Daarnaast weet ik dat een GS 430 President met 234k in 2017 ook 9750 euro moest kosten. Drie jaar verder zou een minder luxe exemplaar hetzelfde kosten? Verder is er geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk.

Ik ga maandag de Lexus dealer eens bellen om de onderhoudshistorie na te lopen.

De Duitse GS 430
    Ondertussen heeft de Duitse aanbieder van een GS 430 President (blauw/beige) met 211.000km me terug gewhatsapped dat ie maandag een foto stuurt van het onderhoudsboekje. Hoewel ik de extra staat nog niet weet, is ie qua prijs een stuk gunstiger:
    - 6900 euro vraagprijs
    - 733 euro BPM afdracht
    - 108 euro RDW kosten
    - 100 euro vliegticket
    - 50 euro kentekenplaten
    Dan ben je met 7900 euro klaar. Setje originele wielen erbij voor 1000 euro(?) en dan is ie nog steeds 600 euro goedkoper dan de Executive.

Wat een dilemma! Wat is wijsheid? Verder zoeken of genoegen nemen met de prijzige Executive?

Nog wat andere zaken die me opvielen tijdens de proefrit:
    - De cruise control in de President gaf de ingestelde snelheid weer op het display in de tellers: handig! De cruise control in de Executive liet niets zien in het display maar werkte wel. Is daar iets defect of hoort dat zo bij een niet-adaptieve cruise control?
    - In beide exemplaren was de hoofdsteun van de bestuurder niet te verstellen. Er zat geen verstelknopje zoals bij de passagier. Klopt dat? Hoe verstel je de hoofdsteun van de bestuurdersstoel?
    - Als ik op de memory knopjes drukte gebeurde er niks: geen beweging of piepjes. Hoe werken die?

Plaats een reactie:

• R3D
    antwoordde
    Inmiddels contact gehad met de garage die bovenstaande auto verkoopt maar jammer genoeg wil het nog niet echt vlotten. Ze reageren traag en dat is opzich niet zo erg omdat reizen naar Duitsland nu toch even lastig is maar het helpt ook niet om te beoordelen of het überhaupt een interessante auto is.

Ik wilde graag de onderhoudshistorie nalopen en heb de garage gevraagd om het chassisnummer (VIN) en een foto van het onderhoudsboekje. Het chassisnummer heb ik inmiddels maar een foto van het onderhoudsboekje laat nog op zich wachten. Nog maar eens een reminder gestuurd.

Jammer genoeg kom ik met alleen het VIN niet veel verder: de Duitse Toyota-Lexus importeur geeft aan dat ze geen onderhoudshistorie mogen delen omdat ik niet de eigenaar ben. Ik begrijp natuurlijk dat privacy belangrijk is, maar dit lijkt me wat overdreven aangezien deze informatie normaal in een boekje staat, geen persoonlijke informatie is en ik het chassisnummer van de eigenaar/garage heb gekregen. Heb de importeur teruggemaild met een screenshot van het whatsapp gesprek met de garage en dat ik dus toestemming heb om de onderhoudsgeschiedenis op te vragen - misschien overtuigt ze dat nog.

Voor het geval dat niet werkt, heeft iemand nog tips om de onderhoudsgeschiedenis te achterhalen?

Plaats een reactie:

Werken ...
X