Hoi! Leuk dat je mijn allereerste post op het Lexus forum leest. Mijn naam is Roel en ik heb m'n zinnen gezet op een Lexus GS uit 2005. Misschien kun je me helpen, want het lijkt wel zoeken naar een speld in een hooiberg.
Momenteel rij ik een twee-zits roadster; een Mazda MX-5 uit 2016 om precies te zijn. Dat is een fantastisch leuke auto met eigenlijk maar ??n kleine tekortkoming: hij is niet zo praktisch. Zo langzamerhand groeit de noodzaak tot het aanschaffen van een praktische auto. Een auto waarin je meer dan ??n passagier mee kunt nemen, waar op termijn een kind met spullen in past en waar m'n (schoon)ouders op enigszins waardige manier kunnen in- en uitstappen.
Met bovenstaand lijstje van eisen kun je een scala aan auto's selecteren, maar het lijstje wordt al wat beperkter als het een youngtimer moet worden en je eisen als betrouwbaarheid, comfort, luxe en exclusiviteit toevoegt. Bovenaan de shortlist staat dus een Lexus GS. Ik heb de derde generatie van de GS, de S190 als ik het goed begrijp, sinds de introductie een mooie auto gevonden. Ruim 15 jaar later vind ik het nog steeds een fraaie auto en voldoet ie aan (bijna) alle eisen.
Maar dan: het vinden van de juiste.
Momenteel rij ik een twee-zits roadster; een Mazda MX-5 uit 2016 om precies te zijn. Dat is een fantastisch leuke auto met eigenlijk maar ??n kleine tekortkoming: hij is niet zo praktisch. Zo langzamerhand groeit de noodzaak tot het aanschaffen van een praktische auto. Een auto waarin je meer dan ??n passagier mee kunt nemen, waar op termijn een kind met spullen in past en waar m'n (schoon)ouders op enigszins waardige manier kunnen in- en uitstappen.
Met bovenstaand lijstje van eisen kun je een scala aan auto's selecteren, maar het lijstje wordt al wat beperkter als het een youngtimer moet worden en je eisen als betrouwbaarheid, comfort, luxe en exclusiviteit toevoegt. Bovenaan de shortlist staat dus een Lexus GS. Ik heb de derde generatie van de GS, de S190 als ik het goed begrijp, sinds de introductie een mooie auto gevonden. Ruim 15 jaar later vind ik het nog steeds een fraaie auto en voldoet ie aan (bijna) alle eisen.
Maar dan: het vinden van de juiste.
- Qua aandrijflijn zou zowel de 300 als de 430 prima zijn. De 300 is qua power voldoende en best zuinig. De V8 uit de 430 lijkt me fantastisch fijn maar is ook flink wat dorstiger en heeft volgens mij altijd een onderstel met erg prijzige schokdempers wat weer zorgt voor hogere onderhoudskosten. De 450h valt helaas af vanwege de beperkte bagageruimte; erg jammer want ik vind de hybride techniek wel heel mooi.
- Wat betreft de kleur heb ik een sterke voorkeur voor donkerblauw. Eventueel paars of donkergrijs. Het interieur moet beige of grijs leder zijn: zwart vind ik onvoldoende passen bij de luxe uitstraling.
- Zo fijn aan de Japanners is de beperkte keuze in uitrustingsniveau's, dat vergemakkelijkt het zoeken naar een exemplaar met de juiste opties. E?n van de redenen dat de GS bovenaan de shortlist staat is de luxe. Die luxe moet er dus wel op zitten; het moet dus een President uitvoering worden. Ik kijk nu al uit naar stoelventilatie, Mark Levinson surround sound en adaptieve cruise control. Dat laatste ken ik uit veel recentere auto's en vind ik erg fijn rijden al vraag ik me af hoe goed die techniek 15 jaar werkte? Anders zou een Executive met wat opties ook kunnen, of mis ik dan andere zaken?