Diepe brom bij 3000-3500 toeren

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 3623
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Hoi mede Lexus-rijders,

Wanneer ik rond de 3000-3500 toeren zit en ik laat mijn gaspedaal los, is er een -diepe- brom hoorbaar vanuit de aandrijving.
Vanaf de 3e versnelling is dit waarneembaar, waarbij dit in de 6e versnelling (ongeveer 120-130 kmpu op de teller) het sterkst hoorbaar is.

Ik weet dat op mijn differentieel speling zit en mogelijk de lagers niet helemaal fris meer zijn, echter is dit geluid toerental-afhankelijk waardoor mijn aandacht voor dit geluid nu niet naar het differentieel gaat.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Overigens is het ook zo: Zodra ik mijn gaspedaal weer indruk, is de brom weg. Het is alleen hoorbaar bij 1 snelheid en nog wat beter te horen bij uitdrijven.
Onder/boven de genoemde toerentallen is de brom verder ook weer weg.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Is het niet zo dat elke auto meer "lawaai" maakt met de koppeling los, dus niet ingedrukt?

Juist daarom kun je misschien zaken uitsluiten, als je door te ontkoppelen nog de helft van je aandrijflijn in beweging houdt, kun je dingen uitsluiten.

T is maar een dom idee, maar soms kan het werken
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ik zou het dan persoonlijk niet bij het differentieel zoeken.
maar meer naar voren.

Klopt, dat is ook wat ik met de openingspost aanhaal aangezien het ook toeren afhankelijk is en niet zo zeer snelheids afhankelijk.

Enfin, het diff had toch al veel speling dus die wilde ik toch al vervangen.

T is maar een dom idee, maar soms kan het werken

Zeker niet dom!! Meedenken wordt heel erg op prijs gesteld.


De zoektocht gaat verder! :oops:
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Klopt, dat is ook wat ik met de openingspost aanhaal aangezien het ook toeren afhankelijk is en niet zo zeer snelheids afhankelijk.

Enfin, het diff had toch al veel speling dus die wilde ik toch al vervangen.



Zeker niet dom!! Meedenken wordt heel erg op prijs gesteld.


De zoektocht gaat verder! :oops:

Succes!

toevallig geen versnellingsbak liggen om uit te wisselen ? vraag me af waar het anders kan zitten..
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Bij verdere inspectie kwam ik er achter dat de voorste ophangrubbers, van het achterste subframe, er erg belabberd uit zien. Heb nog niet kunnen zien of er daadwerkelijk scheuren in zitten.
Vinden jullie de gedachtegang ook logisch dat het geluid hier vandaan kan komen?

Ik heb vanmorgen ongeveer 25 km gereden (voornamelijk snelweg) en heb goed gelet op het geluid, waar het vandaan komt. Het lijkt daadwerkelijk van achter te komen. Dat zou niet stroken met het feit dat het van het toerental af hangt.
Stel dat het de rubbers zijn, dan kan het er aan liggen of er 'belasting' op de aandrijflijn zit of niet? Koppeling ingedrukt = vrijlopende achterwielen dus geen druk op de subframebussen...

Wat vinden jullie??

Hier onder een afbeelding van het internet, met de bussen die ik specifiek bedoel.
 

Bijlagen

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    589,2 KB · Weergaven: 54
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Inmiddels een schop gegeven in een topic uit 2012. Blijkbaar zijn er toch meer mensen die bekend zijn met dit probleem en hoef ik het vermoedelijk niet in de ophanging te zoeken.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Inmiddels onderstel ook uitgesloten. Afgezien van spoorstangeindjes en de onderste fusees die ik binnenkort ga vervangen, geen noemenswaardige slijtage zichtbaar waar de trilling als zodanig vandaan kan komen.

Volgende stap: Naar een aandrijflijn-specialist. Ik ga het nu meer zoeken richting balans van de cardan-as. De specialist mag het straks uitsluiten. Bevindingen deel ik tzt hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Voor de records van het forum een afsluitende post van mij:

In maart 2021 een aandrijflijn-specialist geweest.
Laat toevallig op zijn testrit een bobine kapot zijn gegaan. Ik kreeg de auto terug met de melding dat er met de aandrijflijn eigenlijk helemaal niks mis zou zijn (niet op de brug gehad, alleen gereden). Wel zou de motor enorm inhouden. Wellicht dat ik dat niet zou merken omdat ik er vaak mee reed? Ik voelde me helemaal "flabbergasted".

Ik vervolgens vol verbazing de auto in gestapt en op weg naar huis waargenomen dat de auto inderdaad enorm bokte. Na een software-reset (accu een tijdje losmaken) was het probleem ineens weer over en zat ik nog steeds met dezelfde klachten als eerst o_O

Uiteindelijk na goed overleg met de vrouw besloten om hier niet verder mee te gaan en voor een jongere IS te kijken. Niet eens vanuit kosten-perspectief, maar de tijd die het momenteel kost om dit op te lossen in combinatie met de jonge kinderen + full time job die ik heb, is het niet haalbaar.
De vervanger is een IS300H geworden uit 2015 (16 jaar jonger).

Onderweg naar UsedLexus in Dongen ging er toevallig weer een bobine kapot bij de IS200, deze nu vervangen. Tot daar de issues. :) En een paar dagen later bij het ophalen van de andere wagen reed een vriend van me in de IS200 naar huis.
Zijn opmerking over de trilling: "Ja ik voel wat je bedoelt. Maar als het mijn auto was weet ik niet of ik me er aan zou storen...... "

Denk dat ik een zeikerd ben ofzo :unsure::geek:

De IS200 gaat er nu uit. Ik sluit niet uit dat er niet ooit nog een IS200 terug gaat komen in de verre toekomst. Het blijft een super leuke wagen.



Untitled.png


IS200 het ga je goed! (y)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Markjuhpro en Stefan O