Trekken.

Janblues

Hoort erbij
7 nov 2020
33
6
8
Waarom mag ik met mijn Lexus niks trekken.
En zelfs geen fietsendrager monteren op een trekhaak.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
The CT 200 has no capability to tow anything with 134 total system horsepower. The torque figure is so low that Lexus is too embarrassed to publish this.
Gekopieerd uit een Lexus forum. Het koppel van de auto is gewoon niet van deze tijd, je mag blij zijn als je een lege 450kilo aanhanger van zijn plek krijgt.
Qua PK's zou het nog wel gaan, maar het koppel nee
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
The CT 200 has no capability to tow anything with 134 total system horsepower. The torque figure is so low that Lexus is too embarrassed to publish this.
Gekopieerd uit een Lexus forum. Het koppel van de auto is gewoon niet van deze tijd, je mag blij zijn als je een lege 450kilo aanhanger van zijn plek krijgt.
Qua PK's zou het nog wel gaan, maar het koppel nee

Hmmm.... Mijn LS 600h met 447 pony's en bijna 800Nm koppel (gecombineerd) mag ook niets trekken...
Mijn oude GS 450h (2008) met minder power mocht 2 ton trekken op kenteken.

Ik denk dat ze bij Lexus gewoon niet de moeite hebben genomen om een trekgewicht te bepalen en het RDW neemt dat over.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik vraag me af of bij het niet toestaan van een hoog trekgewicht de door de motor te leveren trekkracht de enige reden is. De tijd dat een trekhaak simpel kon worden gemonteerd door deze mede vast te zetten met behulp van de doorgaans solide bouten waarmee een keurig verchroomde achterbumper vast zat, is voorbij. Een groot deel van de achterkant van een personenauto bestaat uit kunststofmateriaal dat vaak met enkele simpele klemmetjes vast zit en daar kun je dus geen trekhaak aan vastmaken. Als er toch een trekhaak aan moet, wordt dat een gewichtige constructie die veel verder naar het midden van de auto moet worden bevestigd terwijl er ergens ook nog een derde bevestigingspunt moet worden bedacht om de kogeldruk van een fietsdrager of een aanhanger op te kunnen nemen. Veel auto's zijn niet meer ontworpen om dat te kunnen - en als het wel kan wordt de prijs van een trekhaak zodanig hoog dat weinig mensen nog bereid zijn die te betalen. Uiteraard ligt dat wat anders bij wat meer "utilitaire" voertuigen: een Lexus RX mag tot 2000 kg trekken. Dat is voldoende om in ieder geval een lege paardetrailer te trekken....
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
Hmmm.... Mijn LS 600h met 447 pony's en bijna 800Nm koppel (gecombineerd) mag ook niets trekken...
Mijn oude GS 450h (2008) met minder power mocht 2 ton trekken op kenteken.

Ik denk dat ze bij Lexus gewoon niet de moeite hebben genomen om een trekgewicht te bepalen en het RDW neemt dat over.

Raar,

Mijn LS460 mag gewoon 2 ton trekken, zal dat misschien door het hybride verhaal komen?
AF2F6965-9E50-4504-A383-DBB75E38895B.png
 

Bijlagen

  • photo8551.png
    photo8551.png
    337,2 KB · Weergaven: 37
  • 212B87DB-E25E-4F6B-963C-2002C6A08EC6.png
    212B87DB-E25E-4F6B-963C-2002C6A08EC6.png
    337,2 KB · Weergaven: 52

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik denk ook dat het met de typeregistratie te maken heeft en dat ze dat niet gedaan hebben voor de CT.
Mijn Auris, met praktisch dezelfde motorisering als de CT, mag wel 450kg trekken.

De ES en Camry hebben ook zoiets vreemds: die 'mogen' volgens het RDW geen dakbelasting hebben.
Terwijl er wel gewoon dakdragers voor verkocht worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Heel vreemd idd want mijn P3 uit 2009 had een trekhaak voor de fietsdrager en ik hing daar met een gerust hart 2 e-bikes op, nooit een probleem mee gehad, hij ging als de brandweer. En dan is zo'n P3 toch "hetzelfde" als die CT qua motor en aandrijving....;) Overigens was die ook voorzien van een solar roof en met dakkoffer erop en fietsen achterop 2x naar Itali? geweest....

Het k?n wel, voor de fietsen in ieder geval; https://brink.eu/nl-nl/bestelflow-stap-2/
 

Janblues

Hoort erbij
7 nov 2020
33
6
8
Met een trekhaak voor een fiets of 2 fietsen lijkt mijn het zelfde als 1 of 2 personen op de achterbank.
Het max koppel van 200 nm is voldoende om iets te trekken lijkt mij.
Of zou het een te zware belasting zijn als er elektrisch gereden wordt.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
The CT 200 has no capability to tow anything with 134 total system horsepower. The torque figure is so low that Lexus is too embarrassed to publish this.
Gekopieerd uit een Lexus forum. Het koppel van de auto is gewoon niet van deze tijd, je mag blij zijn als je een lege 450kilo aanhanger van zijn plek krijgt.
Qua PK's zou het nog wel gaan, maar het koppel nee

kwats!

De CT heeft geen goedkeuring om een aanhanger te trekken.
Een fietsdrager daarentegen is een origineel Toyota / Lexus accessoire en heeft mijn CT ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

zwartesportcross

Nieuw hier
28 nov 2020
19
9
3
Ik stond er zelf ook van te kijken dat mijn 1.6 corolla met 110pk 100 kilo m??r mag trekken dat mijn 2.0 sportcross met 155 pk (1300 kg t.o.v. 1200 kg). Daarnaast heb ik van mijn garage ook begrepen wat hier eerder ook al werd gezegd, namelijk dat die hybride systemen het niet fijn vinden om (zware) aanhangers te slepen. Dat zit ook in de typegoedkeuring. Voor veel auto's die niets mogen trekken zijn er wel haken op de markt, zodat je een fietsdrager op kan zetten. Ga je daar toch een kar of caravan aan knopen en je krijgt een ongeluk, dan heb je grote kans dat de verzekering vervelend gaat doen. Blijkbaar zijn Lexussen niet bedoeld om als werkpaard met een aanhanger ingezet te worden:p.
Ik was door dit topic ook getriggerd om even te googelen en vond dit artikel: https://www.nu.nl/auto/5852433/deze...s-mogen-een-caravan-of-aanhanger-trekken.html
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Higgie : Geen wonder dat jij niets mag trekken. Als jij met een caravan aan de haal zou gaan, kom jij enkel nog met de bodemplaat op plaats van bestemming aan. Die beperking is je dus meer in het belang van de aanhanger en het daarachter rijdende volk opgelegd geworden :p:).





Ja, geintjuh!
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Een fietsendrager op een trekhaak kan gewoon. Gaat heel goed zelfs. Maar een kar is niet aan te raden.
Het koelsysteem is daar niet op berekend. Zou je die verzwaren, dan kan je rustig 400kg trekken.
Maar dan is er nog een ander probleem. De benzine motor levert max 99pk. Het elektrische deel kan daar 37pk aan toevoegen vanuit de accu. (136pk totaal) Als je een zware kar trekt, bijvoorbeeld een berg op, en dat kost je constant 120pk, dan krijg je serieuze problemen als de accu leeg raakt. Dan heb je ineens nog maar 99 pk.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Een fietsendrager op een trekhaak kan gewoon. Gaat heel goed zelfs. Maar een kar is niet aan te raden.
Het koelsysteem is daar niet op berekend. Zou je die verzwaren, dan kan je rustig 400kg trekken.
Maar dan is er nog een ander probleem. De benzine motor levert max 99pk. Het elektrische deel kan daar 37pk aan toevoegen vanuit de accu. (136pk totaal) Als je een zware kar trekt, bijvoorbeeld een berg op, en dat kost je constant 120pk, dan krijg je serieuze problemen als de accu leeg raakt. Dan heb je ineens nog maar 99 pk.

Dit dus. +1 (y)