...alles is een fractie beter en kwalitatief even mooier bij de Lexus.
Haal dat 'fractie' maar weg
Nou ging men volgens mijn bescheiden mening bij een Prius wel aardig ver in het zorgen voor minder gewicht en daarmee een zo optimaal mogelijke efficiëntie van het geheel.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik vermoed dat een Avensis of Corrola een betere isolatie en dikker plaatstaal heeft.
De Prius, en dan met name de PHEV, was erg goed in wat ie moest doen (zuinig zijn) maar je moest er wel wat concessies voor doen. Daar ben ik nu achter, het verschil tussen een Prius en een Lexus is, in mijn ogen, echt wel heel flink.
Ik ben best wel een autoliefhebber maar vond de Prius prima want kwalitatief goed en lekker zuinig. Ik schaamde me niet voor het hebben van een Prius maar ik realiseerde me terdege dat het niet de meest tot de verbeelding sprekende auto was.
Nu we een tijdje in de IS rijden merken we de verschillen. M'n vrouw vind 'm ook zeker beter rijden en ik merk dat ik het 'echte' autorijden wel gemist heb. Dit voelt weer als een echte rijdersauto, de rijbeleving is bij mij weer terug, elke rit is weer genieten. Het comfort, de luxe maar vooral de rust in de auto.
Nu op de langere ritten door Duitsland merken we vooral die rust. Het rijden is veel minder intensief: de Prius maakte gewoon veel meer herrie (het bekende 'geloei'), zeker boven de 100km/u. Om maar te zwijgen als ie een stevige heuvel op moest.
De IS doet dat gewoon. Tuurlijk hoor je de motor als ie moet werken maar dat is zeker niet meer storend.
Resumé: we genieten er elke keer weer van!