- 18 nov 2017
- 497
- 775
- 93
Ik ben vandaag naar het Toyota EV touch & feel evenement geweest, waar alle huidige en binnenkort beschikbare EV's te zien waren. Dat zijn de Urban Cruiser, RAV4, BZ4x, BZ4x touring en de CHR+. Om kort te zijn: ik ben niet onder de indruk en eigenlijk zelfs teleurgesteld, zowel in het evenement als de auto's zelf. Er was een lezing over EV rijden (die ik heb overgeslagen) en de auto's stonden er - en dat was het. Als je zoiets doet dan zorg je toch op zijn minst dat er folders liggen, of wat schermen hangen waar je filmpjes op afspeelt, of een terminal waar mensen de auto's kunnen configureren? Die waren er dus niet, maar wel mensen die uitleg gaven.
Bij de auto's zelf was ik niet onder de indruk van de binnenruimte, het zitcomfort, de actieradius en de laadsnelheid. Er zijn meerdere merken die bij vergelijkbare buitenafmetingen een stuk meer binnenruimte bieden. Bij de Urban Cruiser is voor de bijrijder geen in hoogte verstelbare stoel te krijgen, en bij alle modellen zit je achterin met je knieën omhoog omdat door het accupakket de vloer hoger is. Een actieradius van rond de 500km is an sich niet slecht, maar dat je daarna meer dan een half uur aan de lader moet hangen is ronduit slecht. Ik had het daar dan ook al heel snel weer gezien.
Op de terugweg langs XPeng gereden om de G6 en G9 te bekijken. Kort samengevat: Japan en Europa hebben een probleem. De actieradius en laadsnelheid zijn beter en véél beter (560km en 13 minuten!), en de afwerking is verbazingwekkend goed: panelen sluiten strak aan, bekleding is van hoogwaardig materiaal en netjes afgewerkt, alles voelt stevig aan, en een goede garantie. Oh ja en ontzettend ruim van binnen, en een beter en sneller infotainment systeem. Ik vond het eerlijk gezegd weinig tot niets onderdoen voor Lexus maar voor een stukken lagere prijs. Tenzij men in Japan en/of Europa opeens het licht ziet en met betere EV's komt, zou mijn volgende auto best wel eens Chinees kunnen zijn...
Jarno
Bij de auto's zelf was ik niet onder de indruk van de binnenruimte, het zitcomfort, de actieradius en de laadsnelheid. Er zijn meerdere merken die bij vergelijkbare buitenafmetingen een stuk meer binnenruimte bieden. Bij de Urban Cruiser is voor de bijrijder geen in hoogte verstelbare stoel te krijgen, en bij alle modellen zit je achterin met je knieën omhoog omdat door het accupakket de vloer hoger is. Een actieradius van rond de 500km is an sich niet slecht, maar dat je daarna meer dan een half uur aan de lader moet hangen is ronduit slecht. Ik had het daar dan ook al heel snel weer gezien.
Op de terugweg langs XPeng gereden om de G6 en G9 te bekijken. Kort samengevat: Japan en Europa hebben een probleem. De actieradius en laadsnelheid zijn beter en véél beter (560km en 13 minuten!), en de afwerking is verbazingwekkend goed: panelen sluiten strak aan, bekleding is van hoogwaardig materiaal en netjes afgewerkt, alles voelt stevig aan, en een goede garantie. Oh ja en ontzettend ruim van binnen, en een beter en sneller infotainment systeem. Ik vond het eerlijk gezegd weinig tot niets onderdoen voor Lexus maar voor een stukken lagere prijs. Tenzij men in Japan en/of Europa opeens het licht ziet en met betere EV's komt, zou mijn volgende auto best wel eens Chinees kunnen zijn...
Jarno
Laatst bewerkt: