Toyota EV touch & feel evenement, en bezoek aan XPeng

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
497
775
93
Ik ben vandaag naar het Toyota EV touch & feel evenement geweest, waar alle huidige en binnenkort beschikbare EV's te zien waren. Dat zijn de Urban Cruiser, RAV4, BZ4x, BZ4x touring en de CHR+. Om kort te zijn: ik ben niet onder de indruk en eigenlijk zelfs teleurgesteld, zowel in het evenement als de auto's zelf. Er was een lezing over EV rijden (die ik heb overgeslagen) en de auto's stonden er - en dat was het. Als je zoiets doet dan zorg je toch op zijn minst dat er folders liggen, of wat schermen hangen waar je filmpjes op afspeelt, of een terminal waar mensen de auto's kunnen configureren? Die waren er dus niet, maar wel mensen die uitleg gaven.

Bij de auto's zelf was ik niet onder de indruk van de binnenruimte, het zitcomfort, de actieradius en de laadsnelheid. Er zijn meerdere merken die bij vergelijkbare buitenafmetingen een stuk meer binnenruimte bieden. Bij de Urban Cruiser is voor de bijrijder geen in hoogte verstelbare stoel te krijgen, en bij alle modellen zit je achterin met je knieën omhoog omdat door het accupakket de vloer hoger is. Een actieradius van rond de 500km is an sich niet slecht, maar dat je daarna meer dan een half uur aan de lader moet hangen is ronduit slecht. Ik had het daar dan ook al heel snel weer gezien.

Op de terugweg langs XPeng gereden om de G6 en G9 te bekijken. Kort samengevat: Japan en Europa hebben een probleem. De actieradius en laadsnelheid zijn beter en véél beter (560km en 13 minuten!), en de afwerking is verbazingwekkend goed: panelen sluiten strak aan, bekleding is van hoogwaardig materiaal en netjes afgewerkt, alles voelt stevig aan, en een goede garantie. Oh ja en ontzettend ruim van binnen, en een beter en sneller infotainment systeem. Ik vond het eerlijk gezegd weinig tot niets onderdoen voor Lexus maar voor een stukken lagere prijs. Tenzij men in Japan en/of Europa opeens het licht ziet en met betere EV's komt, zou mijn volgende auto best wel eens Chinees kunnen zijn...

Jarno

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henny, D43m0n en Higgie
Ik kan me je reactie wel voorstellen. Wat je er ook van vindt, de Chinese autoindustrie wordt erg snel volwassen. Of ze daarmee blijvend succes hebben op de Europese markt, daar ben ik nog niet van overuigd. China kent vele tientallen merken die ieder jaar ook talloze nieuwe modellen op de markt brengen (en oude uit de markt nemen). Daar zal nog wel wat aanpassing nodig zijn - het aantal merken zal naar mijn gevoel binnen een aantal jaren sterk verminderen. Zelfs Xi Jinping heeft zich al uitgelaten over de vele fabrieken die overal ontstaan op verzoek van lokale gouverneurs om lokale werkgelegenheid te creeren en heeft deze al gemaand tot terughoudendheid en het zich beter voegen naar wat de partij in zijn oneindige wijsheid heeft beslist.

Ook ben ik niet zo bang dat Japanse en Europese fabrikanten te laat zijn. Ze lopen qua aanbod weliswaar achter, maar de totale markt voor EV's wereldwijd is nog zeer bescheiden. In grote delen van de wereld is de laadpalenstructuur nog nauwelijks aanwezig en deze zal er op vele plaatsen waarschijnlijk ook niet gaan komen.

Blijft over de techniek. Die is gewoon te koop. Dat geldt voor zowel het EV deel als voor het infotaainment.

Waar Chinese fabrikanten uiteindelijk zullen falen, is mogelijk het opbouwen van een voldoende serviceorganisatie (reparatie/herstel mogelijkheid, onderdelenvoorziening). Dat vereist een marktaandeel dat ze nog nergens hebben.

En waar het (overal) mis gaat is vormgeving. Omdat een EV geen grote luchtinlaat nodig heeft om voldoende te kunnen koelen, is een merkidentificerende grill niet meer nodig. En dus zien bijna alle EV's er van voren uit alsof de ontwerper zich niet heeft gebogen over de stilering van het vooraanzicht, maar dat aan de goedkoopste lokale plaatwerker heeft overgelaten. Misschien dat dat toch beter kan worden overgelaten aan Italiaanse ontwerpers.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa
Ik begrijp je standpunt, maar dezelfde dingen werden ooit ook gezegd over de Japanse auto industrie en daarna de Koreaanse, en we zien hoe dat is afgelopen. Als die geest eenmaal uit de fles is krijg je hem niet meer terug erin. En nee, niet alle Chinese automerken zullen overleven maar ze zullen ook niet allemaal naar Europa komen. XPeng lijkt me een merk wat zijn zaakjes serieus op order heeft en blijkbaar heeft Louwman er ook vertrouwen in.

Wat betreft de vormgeving is de XPeng G9 niet de meest onderscheidende auto, maar ook niet lelijk. Bovendien kijk ik meer tegen de binnenkant van de auto aan dan de buitenkant, en de binnenkant zag er heel goed uit. En laten we niet vergeten dat Italiaanse ontwerpers ook dit op hun geweten hebben:

1755967957325.png

Tot slot nog even over wat Toyota vandaag heeft laten zien, of liever gezegd niet heeft laten zien. Het is algemeen bekend dat Toyota niet gelooft in elektrisch rijden en dat was te merken. Als je klanten er echter om vragen en voldoende geïnteresseerd zijn om naar zo'n evenement te komen, dan vind ik dat je als fabrikant een plicht hebt om er in elk geval wat moeite voor te doen. Je er op deze manier makkelijk vanaf maken grenst aan minachting van (een deel van) je klanten, dat had echt beter gekund en gemoeten.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Higgie
Het is algemeen bekend dat Toyota niet gelooft in elektrisch rijden en dat was te merken.

Ik ben precies om deze reden heel erg benieuwd naar de nieuwe ES.
Als ze weer keihard falen, dan wordt het wel erg lastig om bij Toyota/Lexus te blijven voor de nieuwe modellen.

• Leuk
Waarderingen: Higgie
En laten we niet vergeten dat Italiaanse ontwerpers ook dit op hun geweten hebben:

Bekijk bijlage 184095

:-) Over smaak valt niet te twisten. Of beter gezegd: je komt er nooit uit.

Het autoontwerp zelf was destijds ongeveer even polariserend als de 2CV. Het werd verkozen tot "auto van het jaar", behaalde de titel "lelijkste auto ter wereld", en belandde in het MoMA in New York.

De mensen die er een kochten (vooral Italianen), waren doorgaans enthousiast over het ruimteaanbod, praktische bruikbaarheid en rijeigenschappen.

Voor de liefhebbers, zie:

Op de terugweg langs XPeng gereden om de G6 en G9 te bekijken. Kort samengevat: Japan en Europa hebben een probleem. De actieradius en laadsnelheid zijn beter en véél beter (560km en 13 minuten!), en de afwerking is verbazingwekkend goed
Een “collega” van me heeft een RX van de eerste generatie. Gaat maar niet stuk, wordt voornamelijk als werkpaard en vervoer van de honden ingezet. Hij heeft daarna zakelijk lang een IS300h gereden tot grote tevredenheid. Hij voldeed dus aan “Eens een Lexus, altijd een L….”. Toen zijn IS300h aan vervanging toe was (zakelijk gezien) heeft hij ondanks de matige ontvangst een uitgebreide proefrit gepland met de RZ. Zowel het product viel hem behoorlijk tegen, maar de service van de dealer (lege batterij terwijl hij zei dat 150km zou rijden) en het gebrek aan service bij de importeur (probleem met laadpaal onderweg) heeft hem doen besluiten een Xpeng G6 te kopen. Uiterst tevreden is hij daarmee.
Waar Chinese fabrikanten uiteindelijk zullen falen, is mogelijk het opbouwen van een voldoende serviceorganisatie (reparatie/herstel mogelijkheid, onderdelenvoorziening). Dat vereist een marktaandeel dat ze nog nergens hebben
Ik zal niet snel een Chinese auto overwegen vanwege de huidige stand van service organisaties. De Chinese merken komen en gaan met modellen, ze beginnen vaak met een Europese samenwerking met een grote gevestigde organisatie en kijken daarmee eerst hoe levensvatbaar hun propositie in het land is. Ongeacht of ze marktaandeel hebben of gaan krijgen, als er niet louter met winstoogmerk en een goed businessplan een product verkocht en onderhouden kan worden, ga ik er niet snel mee in zee. Het regime schijnt zich op de achtergrond actief te bemoeien met de businessmodellen. Dan is de motivatie van zo’n merk niet louter commercieel. En dan word ik achterdochtig.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Het regime schijnt zich op de achtergrond actief te bemoeien met de businessmodellen. Dan is de motivatie van zo’n merk niet louter commercieel.
De motivatie van het merk is wel degelijk louter commercieel, maar in China hebben bedrijven vaak geen andere keuze dan overheidsbemoeienis toe te staan. We kunnen daar in Europa van vinden wat we willen maar er is nog nooit een meningsverschil opgelost door de andere partij volledig buiten te sluiten. Anyway, dat is een politieke discussie die buiten een autoforum zou horen te blijven. Ik zie mezelf sowieso niet op korte termijn een andere auto kopen. Een nieuwe auto kopen is dankzij de snelle afschrijving gewoon geld weggooien, ongeacht het merk. Ik koop liever een occasion van twee tot vier jaar oud zodat iemand anders de eerste klap heeft opgevangen :cool: en het duurt dus nog wel even tot er voldoende keuze op de occasionmarkt is. Tegen die tijd weten we ook of XPeng een blijvertje is.

Bovendien is het XPeng model wat ik eigenlijk zou willen hebben voorlopig toch nog niet leverbaar...

Jarno

• Leuk
Waarderingen: Lexy