lege startaccu

Tondk

Hoort erbij
30 okt 2024
30
43
18
En jawel, kreeg via de app de opmerking dat de startaccu zo goed als leeg was en advies was om 1/2 uur te gaan rijden.
Gedaan maar nog niet genoeg. Contact met de dealer was dan misschien wat langer en veel snelweg.

Vond het fijn dat de app dat constateerde, maar mijn vertrouwen in Lexus gaat er niet beter op worden.
Ik hoop dat ie morgen nog start en sta 1 ur eerder op en ga dan maar een uur nutteloos rondrijden.
Helpt dit niet dan gaat ie er waarschijnlijk uit en geen Lexus meer voor mij.
Met mijn vorige auto's ( Toyota Cross en mazda ) nooit dit probleem gehad, wel met de CHR.

Gr
Ton.

Het kan natuurlijk een beetje een beroerde accu zijn, dat is ook maar een ding.
Productie-output kent een Gausische verdeling, van de 10.000 accu’s zullen er vast wel een stuk of 100 aan de zwakke kant zijn, maar binnen specificaties.

Is de laadspanning wel oké ?

Bekend issue, net als bij enkele Toyota's. De dealer (lees: importeur) weet er wel van maar is niet zo scheutig met het vervangen.

Er is ergens een topic met een uitleg hoe en wat. Er schijnt aan de zijkant van je accu een zwart stekkertje te zitten die er voor zorgt dat je accu niet volledig oplaadt. Die moet los zodat je accu zich (tijdens het rijden) helemaal kan opladen en dit issue niet echt meer voorkomt. Zoiets was het.

Bekend issue, net als bij enkele Toyota's. De dealer (lees: importeur) weet er wel van maar is niet zo scheutig met het vervangen.

Er is ergens een topic met een uitleg hoe en wat. Er schijnt aan de zijkant van je accu een zwart stekkertje te zitten die er voor zorgt dat je accu niet volledig oplaadt. Die moet los zodat je accu zich (tijdens het rijden) helemaal kan opladen en dit issue niet echt meer voorkomt. Zoiets was het.
Als het zo simpel is, terwijl zo veel mensen dit probleem hebben, waarom lost Toyota/Lexus dat dan niet op? Je zou bijna denken dat ze het bewust doen...

De vraag is of dit inmiddels is opgelost(?), of dat we ons zorgen moeten maken wanneer iemand besluit een nieuwe LBX, NX, RX of RZ aan te schaffen.

Als het zo simpel is, terwijl zo veel mensen dit probleem hebben, waarom lost Toyota/Lexus dat dan niet op? Je zou bijna denken dat ze het bewust doen...
Dat stekkertje heeft, voor zover ik het begrepen heb, iets te maken met zuinigheid/uitstoot. De accu wil je normaal gesproken helemaal geladen hebben en dat kost stroom, dus uitstoot.
Als je minder uitstoot 'wil' (moet, vanwege eisen en goedkeuring) dan kan je dat o.a. bereiken door de accu minder te laden (eerder stoppen). Dus de accu raakt nu minder vol en hij heeft al niet zo'n grote capaciteit dus dan is ie eerder leeg.

Dat zal de gedachte zijn.
Als je dat zwarte stekkertje los haalt dan wordt ie wel gewoon volgeladen (overladen doet ie sowieso niet) was de bevinding van anderen.

Een oplossing is om een ander soort accu te plaatsen die hier beter mee omgaat.

Ik kan even de betreffende link niet meer vinden, daar staat zoiets als dit ook in.

Disclaimer: correct me if i'm wrong :)

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Hmmz, dit zou Lexus (en geen enkele andere fabrikant) toch moeten willen?
Dat je een fonkelnieuwe auto koopt en dan al zo snel tegen deze problemen aan loopt: Hij start niet meer... Of gaat binnenkort niet meer starten...

Vreemd dat dit geen terugroep actie is die rap opgelost wordt door de leverancier = producent

• Leuk
Misschien een compacte start booster kopen, deze kun je thuis op de lader laten, en als de accu dan plat is kun je gewoon zelf de auto opstarten. Dit is namelijk wat de ANWB ook doet. Scheelt je kosten, en wachten op hulp.
Er zijn ook start boosters die opladen op 12 volt. Deze kun je dan in de auto ingeprikt laten, en deze laadt dan op terwijl je rijd. Is de start accu plat, dan heb je altijd een booster bij je.

• Leuk
Misschien een compacte start booster kopen, deze kun je thuis op de lader laten, en als de accu dan plat is kun je gewoon zelf de auto opstarten. Dit is namelijk wat de ANWB ook doet. Scheelt je kosten, en wachten op hulp.
Er zijn ook start boosters die opladen op 12 volt. Deze kun je dan in de auto ingeprikt laten, en deze laadt dan op terwijl je rijd. Is de start accu plat, dan heb je altijd een booster bij je.
Eens dat dit werkt maar geef toe: je koopt een nieuwe auto voor goed geld en dan heb je een startbooster nodig om soms je auto te starten? Dat zou er bij mij echt niet in gaan!

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: sanookh en Bobusa
Eens dat dit werkt maar geef toe: je koopt een nieuwe auto voor goed geld en dan heb je een startbooster nodig om soms je auto te starten? Dat zou er bij mij echt niet in gaan!
Tja daar koop je inderdaad geen nieuwe auto voor normaal gesproken, maar ja die nieuwe autos zijn anders dan de autos die voorheen gemaakt werden. Aangezien klimaat geneuzel een goed verdienmodelletje is.... en autos steeds verder geknepen moeten worden om dat geneuzel op papier te realiseren.... (niet in werkelijkheid) is het of een oudere auto kopen waarmee je dat niet hebt.... of een nieuwe auto kopen die niet te lang stil kan staan omdat het zielige accutje wat erin zit dat niet trekt.... meer keuzes zijn er volgens mij niet. Ben blij dat ik een LS430 voor de deur heb met een normale accu erin. De Yaris Hybrid van mijn schoonmoeder gaat ook weleens plat als die te lang stil staat. Maar omdat die overdekt in een garage staat is een druppel lader daar niet toegestaan, dan zou het probleem ook opgelost zijn.

In deze thread staat het verhaal over de stekker die je los kan halen waarna de accu normaal opgeladen wordt. Klinkt als iets wat de moeite van het proberen waard is! Kost niets en laat geen "garantie kan vervallen" sporen na als je de stekker weer vastklikt.

Maar het is natuulijk volledig van de zotte dat je zoiets zou moeten doen bij een nieuwe auto, laat staan bij een Lexus....

En bij mijn RX uit 2016 zie ik ook een stekkertje....
1763050338819.png

Ik heb overigens nooit startproblemen gehad. Ik weet niet hoe oud de accu is, in ieder geval anderhalf jaar.
Uit nieuwsgierigheid ook de accuspanning nog gemeten; die is 12.14 Volt, hetgeen overeenkomt met bijna leeg.
En dan heb ik vanochtend nog 30 km gereden. Maar zoals gezegd, nog geen startproblemen gehad.

Ik heb ook gelezen ( toyotahybride forum)dat als je de auto ca 20 minuten in stand P laat draaien de accu sneller en voller oplaad dan een stukje rijden. Nb zelf ook ervaren, toen ik tijdens het schoonmaken van het interieur van de NX deze in ready stand P heb laten lopen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: snorlax
Bedankt voor jullie reacties.

Vwb een booster, die heb ik maar zoals de app aangaf zou de wagen starten en dat deed ie.
Dus heb gisteren meteen zo'n 50 km gereden maar was niet genoeg.
Dus vanmorgen om 5 uur opgestaan en retourtje a'dam gedaan, voor het werk in Tilburg, vanaf Goirle en nu geeft de app aan dat het prima is; maar voor hoelang?
Begin om 8.30 te werken.

Zo'n accu in de gatenhouder ( kan niet op de naam komen ) heb ik ook geprobeerd te instaleren ( samen met Higgie ; ik was de toeschouwer ) maar dat is nog niet zo makkelijk: Lexus wil het wel doen maar dan kost het best wel wat dus niet laten doen.

Heb op 25-11 een afspraak voor 3 updates en vraag het nogmaals en misschien dan tegen een wat leukere prijs.
Updates zouden enkele uren kosten; moet dan de moter lopen of niet, anders is de accu ( 12V0 ook weer leeg bij de motor niet laten lopen )?

Heb ook zo'n apparaatje waarop je kan zien hoeveel je kan zien wat er op geladen word via de sigaretten aansluiting ( 14.3 ) lijkt mij oke toch?

Laten we in het vervolg deze accu “de systeem-opstart-accu 12V” noemen.
Starten doen die hybrides vanuit het HV-pakket.

Laten we in het vervolg deze accu “de systeem-opstart-accu 12V” noemen.
Starten doen die hybrides vanuit het HV-pakket.
Maar die kleine 12V accu moet wel als eerste de electronica/ecu aanzetten waardoor dan pas de grote HV accu de auto op 'Ready' kan zetten. Dus de naam klopt wel.

Maar idd, het is wel verwarrend want onze auto hebben idd 2 accu's.
Wij weten hoe het zit maar Henk en Ingrid (vaak/nog) niet :cool:
(sorry als hier een Henk lid is en z'n partner heet Ingrid :LOL:)

• Haha
Waarderingen: Paniekje
Ik hoop dat je mij hier niet mee bedoeld.
Ik heb de auris 1 hybryde gehad, auris 2 hybryde, chr hybryde en de LBX.
Dus misschien best wel wat ervaring met Hybydis vanaf 2010; alle waren nieuwe auto's; vandaar ook een booster in mijn auto.

Iedereen snapt dat een 12v de auto als eerste in beweging zet en daar hoeft Q niet zo op te reageren !

Ik hoop dat je mij hier niet mee bedoeld.
Ik heb de auris 1 hybryde gehad, auris 2 hybryde, chr hybryde en de LBX.
Dus misschien best wel wat ervaring met Hybydis vanaf 2010; alle waren nieuwe auto's; vandaar ook een booster in mijn auto.

Iedereen snapt dat een 12v de auto als eerste in beweging zet en daar hoeft Q niet zo op te reageren !

Iedereen op dit forum ja, maar ik weet uit ervaring dat er nog hele volksstammen zijn die dat hele systeem echt niet snappen (en het ook niks boeit).

Sorry, ik wilde niet belerend overkomen, vandaar ook de nodige smileys 🥰

Ook de dcm module speelt hier een rol, niet alleen dat stekkertje, er zijn volgens mij een aantal factoren die de te kleine accu's te snel leegtrekken. Onze Yaris van 2021 hoort bij de serie snel-leeg maar heeft er geen last van want die is elke dag onderweg. Maar een buur met hetzelfde model Yaris die maar 1x in de week van Almere naar Schiphol rijdt heeft er wél last van. Op zich is die ene keer in de week voldoende, maar als hij een week thuis werkt heeft 'ie de week daarop een probleem want leeg. Hij heeft een booster gekocht en lost het zelf op én de Toyota dealer heeft er een zwaardere (44Ah) accu ingezet dus misschien nu daardoor wat meer ademruimte.
Maar linksom of rechtsom, als je voor behoorlijk veel geld een nieuwe of jong gebruikte auto koopt, en of dat nu Lexus, Toyota of wat dan ook voor merk is dan wil je dit gezeur niet.....:rolleyes: