Hallo,
Vandaag moest ik effe weg met de auto en wilde de NX voorverwarmen. Echter waren de deuren niet vergrendeld. Dus dacht ik deze via de app te vergrendelen. Dit werkte dus niet. Later eens geprobeerd terwijl ik naast de auto stond. Vergrendelen en ontgrendelen lukt niet. Wel de optie alarmlichten aan. Er is dus wel contact met de auto te maken. Ik heb eens gekeken in de voor waarden waarom het niet zou gaan. Ik kreeg de reden ervan een kode 43. Tja,….nergens te vinden. De enige niet zichtbare reden was dat het alarm uit moet staan als voorwaarde. Nu dacht ik dat het alarm sowieso uitstaat als de auto niet vergrendeld is.
Weet iemand wat die kode 43 inhoud?
Bekijk bijlage 184866
Wat Gemini weet te vertellen:
Bij de Lexus NX 350h (modeljaar 2022 en nieuwer) is foutcode 43 (vaak weergegeven als B1543 of gerelateerd aan het DCM-systeem) een bekend fenomeen. Dit heeft meestal te maken met het telematicasysteem van de auto.
Hieronder vind je de belangrijkste details over wat deze code betekent en wat de oplossing is.
Wat betekent code 43?
Foutcode 43 wijst bij deze generatie Lexus vrijwel altijd op een storing in de Data Communication Module (DCM). Dit is de computer die verantwoordelijk is voor alle "connected" functies van je Lexus, zoals:
• De koppeling met de Lexus Link+ app.
• Het verzenden van voertuiggegevens (locatie, status).
• Het automatische noodoproepsysteem (eCall).
• Real-time verkeersinformatie in de navigatie.
Bekende oorzaken bij de NX 350h (2022)
Omdat de 2022-versie een van de eerste bouwjaren van het nieuwe model is, zijn er twee veelvoorkomende scenario's:
1. Software-bug (Meest waarschijnlijk): De vroege softwareversies van de DCM hadden de neiging om "vast te lopen" of een interne communicatiefout te registreren wanneer het 4G/5G-netwerk even wegviel.
2. Batterij-ontlading: In sommige gevallen zorgde een fout in de DCM ervoor dat deze de 12V-accu leegtrok, wat vervolgens weer foutcodes genereerde.
3. Configuratiefout: Soms verliest de module zijn activatie-instellingen, waardoor de verbinding met de Lexus-servers wordt verbroken.
Wat kun je zelf doen?
Er is helaas weinig wat je zelf handmatig kunt resetten zonder diagnose-apparatuur, maar je kunt het volgende controleren:
• Controleer de SOS-knop: Brandt het lampje bij de SOS-knop (bij de binnenverlichting) rood in plaats van groen? Dan is de module inderdaad inactief.
• App-verbinding: Werkt de Lexus Link+ app nog naar behoren (kun je de auto op afstand ontgrendelen of de klimaatregeling aanzetten)?
De oplossing van de dealer
Aangezien je auto uit 2022 komt, valt dit vaak nog onder de (verlengde) fabrieksgarantie. De dealer lost dit meestal op via:
1. DCM Software Update: Er is een specifieke technische servicebulletin (TSB) uitgebracht om de software van de DCM te herprogrammeren. Dit lost 90% van de gevallen op.
2. Hard Reset: De dealer koppelt de back-up batterij van de DCM kortstondig los om de module volledig te resetten.
3. Vervanging: In zeldzame gevallen moet de DCM-unit fysiek vervangen worden.
Advies:
Het is verstandig om hiervoor een afspraak te maken bij de Lexus-dealer. Zij kunnen via hun Techstream-systeem precies zien of de code "historisch" is of "actueel". Omdat de eCall-functie wettelijk verplicht is voor de APK en veiligheid, is het belangrijk dat dit systeem foutloos werkt.
Zal ik voor je opzoeken of er specifieke terugroepacties of servicecampagnes openstaan voor jouw type NX 350h?