Proefrit Lexus RZ 550e F Sport Steer-By-Wire

Bobusa

Stamgast
12 okt 2008
1.263
1.165
113
Afgelopen woensdag had ik de gelegenheid om de nieuwe Lexus RZ 550e F Sport proef te rijden. Reden was het proberen van Steer-By-WIre. Een week eerder heb ik in de RZ 350e gereden en de dealer bood me dit aan omdat de F Sport eenmalig in Zwolle was. Dus ik dacht dat lijkt me wel leuk. Mijn bevindingen.

• Het niet hebben van een rond stuur is uiterst vreemd. Het went echter vrij snel.
  • De snelheidafhankelijke besturing en daarmee ook de korte slag van 150 links en 150 graden rechts is vooral bij lage snelheden oppassen. De auto reageerd heel snel op een stuurinput.
  • Eenmaal op snelheid is de uitslag minder snel en wordt het rustiger. Bij rotondes wel je handen op de Yoke posities houden want anders kun je de richtingaanwijzer niet bedienen. Als je dat wel doet en aan gewend bent is het heel logisch dat alle bediening meedraait met het stuur incl. de flipper voor regeneratief remmen.
  • Het zicht op het instrumentarium is fantastisch en geeft een vrij gevoel van de cockpit.
  • Helaas waren de omstandigheden voor deze proefrit niet optimaal. Het regende en het was heel erg druk in Zwolle. Stond de helft van de tijd in de file op de A28.
  • Heb dus het Interactive Manual Drive niet kunnen uitproberen. Maar dit ding had erg veel reserve, paar keer flink de paarden gegeven.
Zou zelf niet voor Steer-By-Wire kiezen. Zoals gezegd, het ronde stuur zit in je auto genen en dit is een te grote overgang,. Maar gaaf is de techniek wel en alle lof voor Lexus om dit als eerste auto fabrikant mee te durven komen. Het is echt uniek. Nee, het Tesla stuur is een normaal stuur wat de Yoke vorm heeft. De pers heeft dat al in de prullebak gegooid.

Nog wat foto's.

1771012270807.png

1771012295637.png

Ik vind die yoke er echt vaag uitzien in je handen. Het doet een beetje denken aan een vliegtuig besturing. Het lijkt mij wel een machtige ervaring, dank voor je review. Wellicht kan ik de Zwolle dealer ook lief aankijken 😉.

Ik vind het ook maar een vreemd stuur. Lijkt me een zeer aparte ervaring.

En dan lees is dit zojuist geplaatste artikel:
Over Lexus en China gesproken, weet iemand hoe het zit met de Lexus deurhendels zoals in de NX, die zijn electrisch. Worden die in China óók verboden?
Wie weet gaan ze ook gelamineerd glas verbieden in de portieren. (Ik vraag me oprecht af hoe ik uit mijn auto zou moeten komen als ik onder water kom en ik de portieren/ramen niet open krijg)

On topic: Zo'n yoke stuur en steer by wire lijkt me een prima belevenis, zou een USP voor de RZ kunnen zijn (voor mij).

Over Lexus en China gesproken, weet iemand hoe het zit met de Lexus deurhendels zoals in de NX, die zijn electrisch. Worden die in China óók verboden?
Wie weet gaan ze ook gelamineerd glas verbieden in de portieren. (Ik vraag me oprecht af hoe ik uit mijn auto zou moeten komen als ik onder water kom en ik de portieren/ramen niet open krijg)

On topic: Zo'n yoke stuur en steer by wire lijkt me een prima belevenis, zou een USP voor de RZ kunnen zijn (voor mij).
De deurgrepen van de Lexus hebben nog een mechanische hendel. Daarmee kan je ook zonder electriciteit de deur open krijgen.

De gelamineerde ruiten vind ik wel eng. Men geeft aan dat de electrische ramen nog een tijdje werken na te water raken.

De deurgrepen van de Lexus hebben nog een mechanische hendel. Daarmee kan je ook zonder electriciteit de deur open krijgen.

De gelamineerde ruiten vind ik wel eng. Men geeft aan dat de electrische ramen nog een tijdje werken na te water raken.
Eens, klopt. Maar ik deel ook jou zorgen. ‘Het schijnt allemaal te moeten kunnen’, maar ik heb gedn interesse dat in de praktijk uit te moeten proberen met als risico dat het niet ………. Heel enge gedachte eigenlijk. Brrrrrr🥺

Lijkt mij een heel aparte ervaring. Hoe is de proefrit in de 350e bevallen?
Zeer goed eigenlijk. Heb de 350e en de 300e gereden (vanwege ML in de 300e). Ik wil best mijn notities delen:
  • Stiller dan verwacht, op zoab asfalt iets minder stil dan de LS
  • Comfort is erg goed (was 18"), iets hobbeliger dan de LS wat logisch is.
  • 20" valt mee mbt confort meer wel meer bandengeruis.
  • Op drempels erg goed gedempt voelt stevig maar comfortabel aan.
  • Geen bijgeluiden, helemaal stil, alhoewel je wel merkt dat het een open cabine is. Ruis achterin. Over klinkers erg stil
  • Veiligheid systemen zijn prima te doen en snel uit te zetten
  • Verbruik zat op 19,2 kwh per 100km tijdens testrit van 100 km met snelweg en binnenwegen. Temperatuur was 3 graden.
  • Regeneratie goed in te stellen met flippers. Eco stand goed te gebruiken
  • Veel ruimte achterin (mezelf) en bagageruimte
  • Bij acceleratie in een bocht merk je dat de 2wd moeite heeft met tractie, gaat dan zoeken. Ik draaide een oprit van de N35 op terug richting Zwolle en gaf veel gas, de voorkant leek zijn krachten niet goed kwijt te kunnen vanwege het vele koppel. Dit was de 2de 300e omdat daar ML in zat
  • De ML in de 300e klink niet bijster goed. Ik kon alleen naar dab luisteren maar de indruk was dat vooral het laag veel te veel aanwezig was en te wollig klonk. Zal beter klinken wellicht met een USB stick met Flac bestanden.
Al met al een fijne stille SUV, maar voelt wel erg groot. Comfort beter dan verwacht. De extra geluidsdemping en andere verbeteringen zijn duidelijk waarneembaar tussen de 300e (oude model) en de nieuwe 350e.
Zou ik 'm kopen? Dat weet ik echt nog niet. Wel erg interessant aangezien ik thuis kan laden, zonnepanelen en thuisbatterij beschikbaar heb en dus de maandelijkse kosten kan halveren tov de LS. Maar kan van de LS moeilijk afscheid nemen, het was toch weer een verademing om daar mee te rijden. De RZ 500e president is nieuw een hele hoop geld ondanks dat de RZ prijs kwaliteit erg goed is. De NX is 10k meer en de RX is 100k als president. Plus vind ik dat je met een plug-in hybride al oude techniek koopt, waarbij je in essentie een EV koopt die een ICE meesleept. Benzine prijzen stijgen en een PEV is relatief zwaar.

Ik ben benieuwd of anderen ook een EV overwegen en hoe ze die transitie zien.

Ik ben benieuwd of anderen ook een EV overwegen en hoe ze die transitie zien.
Ik weet eigenlijk al zeker dat mijn volgende auto een EV wordt, maar het is nu geen goede tijd om er een te kopen. Los van alle onzekerheid rondom MRB, stroomprijzen en of het stroomnet het aankan als er straks een hoop EV's willen laden, gaan de ontwikkelingen op accugebied momenteel erg snel. Een auto die je nu koopt kan over een jaar amper nog wat waard zijn. Er is een paar dagen geleden bekend geworden dat er binnenkort auto's met Naxtra accu's van het bedrijf CATL geleverd gaan worden. Deze gebruiken natrium i.p.v. lithium en zijn daardoor brandveiliger, amper nog temperatuurgevoelig, en ook niet onbelangrijk: stukken makkelijker en goedkoper te produceren. Ook de solid state accu (met een vast medium tussen de elektroden i.p.v. vloeistof of gel) lijkt er nu echt aan te gaan komen, en deze zal zowel een groter bereik als hogere laadsnelheden mogelijk maken. Ik kijk het daarom - tenzij er tussentijds opeens een doorbraak is of zoiets - nog even een jaartje of zo aan.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Ik weet eigenlijk al zeker dat mijn volgende auto een EV wordt, maar het is nu geen goede tijd om er een te kopen. Los van alle onzekerheid rondom MRB, stroomprijzen en of het stroomnet het aankan als er straks een hoop EV's willen laden, gaan de ontwikkelingen op accugebied momenteel erg snel. Een auto die je nu koopt kan over een jaar amper nog wat waard zijn. Er is een paar dagen geleden bekend geworden dat er binnenkort auto's met Naxtra accu's van het bedrijf CATL geleverd gaan worden. Deze gebruiken natrium i.p.v. lithium en zijn daardoor brandveiliger, amper nog temperatuurgevoelig, en ook niet onbelangrijk: stukken makkelijker en goedkoper te produceren. Ook de solid state accu (met een vast medium tussen de elektroden i.p.v. vloeistof of gel) lijkt er nu echt aan te gaan komen, en deze zal zowel een groter bereik als hogere laadsnelheden mogelijk maken. Ik kijk het daarom - tenzij er tussentijds opeens een doorbraak is of zoiets - nog even een jaartje of zo aan.

Jarno
Ik kan me die afweging goed voorstellen. Het stroomnet is inderdaad erg dynamisch en we weten niet wat het nieuwe kabinet gaat doen. Gelukkig woon ik in Twente en wordt mijn woonplaats als eerste aangepakt om het netcongestieprobleem op te lossen. Ze starten al op 18 februari, puur geluk dus. Daardoor heb ik sowieso zekerheid van levering. Er zijn plannen om de stroomprijzen tijdens piekuren te verhogen (nog onduidelijk hoeveel), wat gunstig is voor de thuisbatterij (Zonneplan) met een dynamisch contract: goedkoop inkopen en gebruiken, en duur verkopen.

Nieuwe batterijtechnologie zal zeker nog zo’n vijf jaar duren voordat er betaalbare modellen zijn (Toyota roept al vijf jaar dat ze binnenkort met solid-state batterijen komen…), dus de vraag is of we daarop (weer) moeten wachten. Wat betreft de restwaarde denk ik dat het meevalt; Toyota en Lexus geven nu tien jaar en één miljoen kilometer garantie, wat goed is voor de restwaarde. En vergeet niet dat je altijd met een volle accu kunt vertrekken (als je een oprit hebt), en na 400 km vind ik een pauze met koffie en een broodje juist fijn. Bij normaal dagelijks gebruik is het helemaal geen probleem (accu altijd vol).

Maar uiteraard zal iedereen hierin een andere afweging maken. Voor mij is het ook nog niet zeker. Het rijdt wel heel erg lekker en de BZ4x en de RZ hebben een erg goed afgesteld onderstel. Zie ook deze review van de BZ4X

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Het rijden in een EV bevalt me wel, mits het een beetje een auto van formaat is met achter- of vierwielaandrijving. Kopen zal ik pas doen als goede batterijtechnologie betaalbaar is. Waarbij betaalbaar een relatief begrip is. Een oprit en zonnepanelen zijn er, maar ik zie hier thuis eerder een warmtepomp komen dan een EV. En die warmtepomp duurt ook nog wel even. Ook dat vind ik een dure grap.

Ik zal in elk geval geen aanschaf (investering) doen omdat een overheid dat stimuleert. Het product of de dienst moet goed en betaalbaar zijn. Productontwikkelingen zijn doorgaans stabieler/voorspelbaarder dan marktontwikkelingen die beïnvloed worden door politieke keuzes als er weer eens verkiezingen zijn geweest. Een C- of D-segment EV rijdt best goed. Maar of het een EV van Lexus wordt? Dat vraag ik me af, gezien het huidige productaanbod…