Worden onze auto’s te groot voor Nederland?

NielsWK

Hoort erbij
24 dec 2025
88
128
33
Ik zag dat de nieuwe Lexus ES (2026) maar liefst 5,14 meter lang wordt. Dat is een flink slagschip!

Ter vergelijking: mijn GS450h uit 2007 is 4,83 meter. Die past precies in een standaard Nederlands parkeervak. Met de nieuwe ES steek je dus altijd 14 centimeter over de streep.

Auto's worden steeds groter, maar onze parkeervakken en krappe garages groeien niet mee. Waar mijn GS nog makkelijk overal tussendoor draait, lijkt de nieuwe generatie me een flinke uitdaging bij de supermarkt.

Hoe denken jullie hierover? Is groter altijd beter, of missen jullie de "ideale maat" van de oudere modellen ook weleens?

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Niet alleen de lengte, ook de breedte is een steeds grotere uitdaging ivm deuren die niet meer ver genoeg open kunnen.

• Leuk
Waarderingen: GeraldH
Vergeet niet dat het gemiddelde gewicht van personenauto's in 1990 ongeveer 1020 kg was en dat het gemiddeld gewicht in 2010 al gestegen was naar 1380 kg. De huidige personenauto's incl. elektrische varianten wegen gemiddeld 2000 kg. Wat daarbij van belang is dat de parkeergarages die gebouwd zijn in de 80 en 90 jaren niet berekend zijn op het gewicht van de huidige auto's. Dit is bekend bij VWS echter de vraag is wat men hier aan gaat doen!!

Auto's worden steeds groter, maar onze parkeervakken en krappe garages groeien niet mee. Waar mijn GS nog makkelijk overal tussendoor draait, lijkt de nieuwe generatie me een flinke uitdaging bij de supermarkt.

Hoe denken jullie hierover? Is groter altijd beter, of missen jullie de "ideale maat" van de oudere modellen ook weleens?
Ik mis de oude "ideale maat" zo langzamerhand. Zowel qua afmetingen als gewicht. Op de een of andere manier zorgt allerlei overheidsregulering tot het zwaarlijviger en groter worden van nieuwe auto's zonder dat de afmetingen van parkeervakken en het draagvermogen in bijvoorbeeld parkeergarages evenredig toenemen. Desondanks is het brandstofverbruik gedaald, maar dit had aanzienlijk meer kunnen zijn als afmeting en gewicht van auto's waren beperkt.

Mijn eerste auto woog 810 kg en daar kon je redelijk (niet al te lang) met vier personen in zitten. Een auto met de afmetingen van zo ongeveer een Lexus GS (Mercedes 220, Opel Rekord, Citroen DS) woog destijds rond de 1250 kg. De huidige zwaarlijvigheid zit hem deels in luxe (stuur- en rembekrachtiging, leren zitmeubilar met verwarming en koeling, airco etc.) maar vooral in veiligheid (minder vervormbaarheid van het passagiersgedeelte, kreukelzones, airbags etc.) en in electrificatie.

Ik zou de veiligheids- en luxe voorzieningen niet willen missen, maar fabrikanten zouden meer aandacht kunnen hebben voor beperking van afmetingen en gewicht. Om de een of andere manier schijnt iedere facelift te resulteren in een toename van gewicht en afmeting.

• Leuk
Waarderingen: NielsWK en Bobusa
Dat komt omdat ze een voor de wereldmarkt geschikte auto maken in het geval van de ES de USA en China. En de LS vervalt dus moeten ze dat gat vullen. Het is nu eenmaal efficienter om één auto voor de gehele globe te maken, dat begon al met de huidige ES en daar is "iedereen" nu aan gewend. De nieuwe ES went ook wel maar denk dat er veel minder van zullen worden verkocht.

Ik vind de afmetingen op zich geen probleem maar terecht dat het in NL lastiger is. Heb overigens met mijn LS weinig problemen, ik ben nog nooit vast komen te zitten in een parkeergarage en op de weg is hij best overzichtelijk.

• Leuk
Waarderingen: NielsWK
Het is in NL wel lastiger geworden maar puur afhankelijk ook van hoever de gemeente of beheerder meegroeit in grootte qua parkeervakken. Ik kom gelukkig vaak gerenoveerde garages tegen (vooral voortaan met diagonale insteek) maar ook bijv. de garages op Schiphol waar je met z'n drieën tussen 2 pilaren moet proppen met grote kans op schade voor €8 per uur...
Ik heb meer last van grote bussen (werkbussen die bewoners graag voor de deur parkeren vanwege de waardevolle inhoud maar wel flink buiten het vak steken en zicht belemmeren) of pick-ups die juist vaak buiten vakken staan omdat ze te groot zijn.

Grootste gevaar met parkeren is (hier in randstad?) puur de verhuftering, mensen die een goedkoop VW boodschappenbakkie kopen en er echt niet van wakker liggen als hun portier tegen jouw bolide aankomt.

Ik zag dat de nieuwe Lexus ES (2026) maar liefst 5,14 meter lang wordt. Dat is een flink slagschip!

Ter vergelijking: mijn GS450h uit 2007 is 4,83 meter. Die past precies in een standaard Nederlands parkeervak. Met de nieuwe ES steek je dus altijd 14 centimeter over de streep.

Het wordt tijd dat parkeergarages en parkeervakken wel groter en ruimer worden. Zo groot zijn Europese autos al niet en dan nog past het allemaal maar net.

• Leuk
Deze post een maandje geleden in het topic "Spamhoek" geplaatst:

Parkeervakken zijn dikwijls te klein ja, om over parkeer garages maar te zwijgen.
Ik was laatst in één van onze grote steden in "Holland" in een parkeergarage.
Tussen de pilaren waren steeds drie vakken maar er stonden overal maar 2 auto's in: een derde auto paste gewoonweg niet meer.
(Of paste er fysiek wel tussen maar dan moest je via je dakraam of achterklep naar buiten)

Was echt schandalig, er waren ook vakken waar een dikke SUV het zekere voor het onzekere nam, door in het middelste vak te parkeren... kon zowel links als recht niets meer tussen de SUV en de pilaar.
Asociaal, maar ik begreep t wel: de enige manier om geen deuren in de zijkant te krijgen.

PS: avondje parkeren was ook nog €42

• Leuk
Dat komt omdat ze een voor de wereldmarkt geschikte auto maken in het geval van de ES de USA en China. En de LS vervalt dus moeten ze dat gat vullen.
De ES als opvolger van de LS.....Ik heb een ruime fantasie, maar dat gaat me toch wat te ver. Dat vraagt toch iets meer dan het verminderen van het aantal cilinders en het compenseren van het verlies door meer lengte, wat goedkopere kunststof in het interieur en voorwielaandrijving als standaard.

Nu zijn er in Europa niet zoveel LS rijders, maar die zie ik in de toekomst toch niet "en masse" overstappen op een ES. Voor mij is de huidige ES een stap terug in vergelijking met een GS 450h. LS en GS rijders van nu zullen denk ik bij vervanging eerder op zoek gaan naar een andere fabrikant uit bijvoorbeeld Korea, China of Japan.

Ik geef toe dat grotere afmetingen van een auto in de VS, China en Australie een aanbeveling kan zijn. Uiteindelijk moeten buiken en ego's er in passen. Maar in de rest van de wereld worden wat compactere modellen meestal meer gewaardeerd.

• Leuk
Waarderingen: Higgie
De ES als opvolger van de LS.....Ik heb een ruime fantasie, maar dat gaat me toch wat te ver. Dat vraagt toch iets meer dan het verminderen van het aantal cilinders en het compenseren van het verlies door meer lengte, wat goedkopere kunststof in het interieur en voorwielaandrijving als standaard.

Nu zijn er in Europa niet zoveel LS rijders, maar die zie ik in de toekomst toch niet "en masse" overstappen op een ES. Voor mij is de huidige ES een stap terug in vergelijking met een GS 450h. LS en GS rijders van nu zullen denk ik bij vervanging eerder op zoek gaan naar een andere fabrikant uit bijvoorbeeld Korea, China of Japan.

Ik geef toe dat grotere afmetingen van een auto in de VS, China en Australie een aanbeveling kan zijn. Uiteindelijk moeten buiken en ego's er in passen. Maar in de rest van de wereld worden wat compactere modellen meestal meer gewaardeerd.
Mee eens dat het geen vervanger is van de LS maar de nieuwe ES wordt in ieder geval wel aan de top geplaatst in de Lexus hiërarchie:
WORLD PREMIERE OF THE ALL-NEW LEXUS ES
ALL-NEW LEXUS ES TAKES SEDAN STYLING, LUXURY AND REFINEMENT TO A HIGHER LEVEL

De ES moet ook niet tè hoog gepositioneerd worden anders maakt het nieuwe luxe merk van Toyota geen kans meer :LOL:
(ben benieuwd of dat luxe merk nog wel echt doorgaat, 't is momenteel wel wat stil).

Ik vind parkeren met een RX goed te doen. Maar de ES lengte schrik ik van, die is erm stukje langer dan de RX. Als ik mijn auto in het vak parkeer, dan moet ik helemaal naar achteren staan tegen de stoeprand met mijn achterwielen. De neus staat dan net niet op de weg, waar autos met 30-50 langs rijden. Liefst zet ik hem elders of naast een grote bus aan de passagier zijde. Maar soms heb ik geen keus. De dashcam staat aan dus bij een botsing kan ik het Waarborgfonds proberen.

Ik vind parkeren met een RX goed te doen. Maar de ES lengte schrik ik van, die is erm stukje langer dan de RX. Als ik mijn auto in het vak parkeer, dan moet ik helemaal naar achteren staan tegen de stoeprand met mijn achterwielen. De neus staat dan net niet op de weg, waar autos met 30-50 langs rijden. Liefst zet ik hem elders of naast een grote bus aan de passagier zijde. Maar soms heb ik geen keus. De dashcam staat aan dus bij een botsing kan ik het Waarborgfonds proberen.
Wat moet je dan toch ook met zo’n slagschip 😛

• Haha
Waarderingen: HondaFan
Wat moet je dan toch ook met zo’n slagschip 😛
Mijn oudste is 1.75 meter en in de groei. De achterbank van de NX vond ik te krap.

Probleem is niet de autos worden te groot, de kinderenbzijn het probleem. Als mijn zoon niet zo groot was, dan had ik ook geen grote auto hoeven te kopen. 😉

Mijn oudste is 1.75 meter en in de groei. De achterbank van de NX vond ik te krap.

Probleem is niet de autos worden te groot, de kinderenbzijn het probleem. Als mijn zoon niet zo groot was, dan had ik ook geen grote auto hoeven te kopen. 😉
inruilen van het kind kan niet meer, dus dan maar een mooie RX natuurlijk. Geluk bij een ongeluk haha!

• Haha

Mijn vriendin en ik zijn allebei 1.89m. De GS is perfect voor twee, maar zodra er een kratje bier mee moet, moeten we een kar huren. De kofferbak is echt om te gieren

• Haha
Die kan toch niet kleiner zijn dan die van een IS?
En achterin? Kan je achter jezelf zitten?

(zou best een GS willen, onze zoon (16) is nu zo'n 1.85 and counting. In de IS past dat nog maar hoe zit dat in een GS?)
Kofferbak van de 3e generatie GS hybride is heel ondiep (omdat accupack achter de achterbank zit). De 4e generatie is daarintegen weer heel erg diep