Update Navigatie Nx 450h

kirlak

Nieuw hier
30 dec 2024
16
6
3
Beste leden,
Wie weet hoe ik mijn navigatie kan updaten ? Heb zelf geprobeerd ,maar geeft error aan. Dealer vraagt €180,- voor.
Auto is van 2022 ,zie de bijlage's
Wil graag de laatste versie

Bijlagen

• 20260224_174101.jpg
    20260224_174101.jpg
    813,1 KB · Weergaven: 25
  • 20260224_174132.jpg
    20260224_174132.jpg
    731,2 KB · Weergaven: 24
Ik weet dat het geen antwoord is op je vraag, maar gebruik geen Apple Carplay/Android Auto voor het navigeren?

er zit wel android auto op , maar moet het telkens met usb verbinden. Wil graag dat het up to date is

Beste leden,
Wie weet hoe ik mijn navigatie kan updaten ? Heb zelf geprobeerd ,maar geeft error aan. Dealer vraagt €180,- voor.
Auto is van 2022 ,zie de bijlage's
Wil graag de laatste versie
Via je account op Lexus.nl kun je in de E-store de kaart updates downloaden en via een USB stick naar je navigatie brengen:
lexus.nl/tme?language=nl&country=nl&b2c_env=prod&mylexus-b2c-ui-prod#/
Volgens mij komt die error doordat er geen USB stick met de kaartupdate aangesloten is. Als die er wel is krijg je de error niet en start de update.
Je hebt voor het downloaden wel het 'kaart update ID' en de 'kaart service code' nodig, die vind je bij de navigatie instellingen in je auto onder 'navigatie=kaartupdate'

Overigens is er volgens mij geen draadloze Android Auto voor de (Japanse) NX versies. Ik gebruik hiervoor een AAwireless adaptertje.

Via je account op Lexus.nl kun je in de E-store de kaart updates downloaden en via een USB stick naar je navigatie brengen:
Volgens mij komt die error doordat er geen USB stick met de kaartupdate aangesloten is. Als die er wel is krijg je de error niet en start de update.
Je hebt voor het downloaden wel het 'kaart update ID' en de 'kaart service code' nodig, die vind je bij de navigatie instellingen in je auto onder 'navigatie=kaartupdate'

Overigens is er volgens mij geen draadloze Android Auto voor de (Japanse) NX versies. Ik gebruik hiervoor een AAwireless adaptertje.
Hartelijk dank alvast, ik ga het even uitproberen

Ik heb net even ingelogd op ‘mijn lexus’ met de I-pad, ik zie onderstaande updates staan, 2 stuks dus. Dus als ik jou goed begrijp moet ik inloggen op een pc met een usb stick, dan worden deze updates op de usb gedownload. Dan de update uitvoeren met de usb stick in de auto. Klopt dat en heb je misschien ook een idee hoeveel gb je nodig hebt? Tnx. Gr. Jan

Bijlagen

• IMG_0273.jpeg
    IMG_0273.jpeg
    141,8 KB · Weergaven: 1
Ik heb net even ingelogd op ‘mijn lexus’ met de I-pad, ik zie onderstaande updates staan, 2 stuks dus. Dus als ik jou goed begrijp moet ik inloggen op een pc met een usb stick, dan worden deze updates op de usb gedownload. Dan de update uitvoeren met de usb stick in de auto. Klopt dat en heb je misschien ook een idee hoeveel gb je nodig hebt? Tnx. Gr. Jan
Ik weet niet hoe groot het bestand is maar je kunt het gewoon downloaden en dan zie je hoe groot het bestand is voordat je het op de USB stick zet.

edit: de laatste versie is 18,5GB (ingepakt, dus na uitpakken waarschijnlijk groter), je hebt dus een 32GB USB stick nodig.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: kirlak en Jan v S

Moet ik de gedownloade bestand direct op usb zetten ? Of eerst uitpakken ?

Heb ik een speciale usb stick nodig 32gb?
Standaart usb stick is genoeg?
Moet ik een naam benoemen van de usb stick?
Heb de map gedownload ,daarna heb ik het uitgepakt met winrar en zo op usb stick gekopieerd
Doe ik wat fout?

Even voor het gemak de hulp van CoPilot (AI) aangroepen:

Hier zit een klassiek Lexus‑navigatie‑updateprobleem achter, en het goede nieuws is: de fout die hij ziet komt bijna altijd door de USB‑structuur, niet door de USB‑stick zelf.
Ik zal het even helder en stap‑voor‑stap uiteen zetten, zodat je dit forumlid precies kunt uitleggen wat wél en niet moet.

⭐ Hoe een Lexus kaartupdate wél moet worden voorbereid​

1. Downloaden via Lexus E‑Store

Dat deel klopt: via MyLexus → E‑Store → Kaartupdate downloaden.
Je krijgt dan een ZIP‑bestand (soms 10–20 GB).

⭐ Moet je het ZIP‑bestand uitpakken?​

Ja. Altijd uitpakken.
Maar: de inhoud moet direct op de USB‑stick staan, niet in een extra map.

❌ Fout die veel mensen maken​

• ZIP uitpakken → er ontstaat een map → die map kopiëren naar USB
    Navigatie ziet de update niet.

✔️ Wat wél moet​

• ZIP uitpakken
  • Alle bestanden en mappen die je dan ziet direct in de root van de USB‑stick zetten
    (dus niet in een submap).

⭐ USB‑stick: welke soort en hoe groot?​

OnderdeelAntwoord
Grootte16 GB is meestal genoeg, maar 32 GB is veilig
TypeGewone USB‑stick is prima
USB‑versieUSB 2.0 of 3.0 maakt niet uit
FormatterenFAT32 (soms exFAT, maar FAT32 werkt het meest betrouwbaar)
Naam geven?Nee, naam maakt niets uit

⭐ Veelgemaakte fouten (en hoe je ze herkent)​

1. Bestanden staan in een map

Bijv.:
USB:\LexusMapUpdate\{bestanden}
→ Navigatie zegt: Geen update gevonden of Plaats USB‑stick.

2. USB niet FAT32 geformatteerd

Sommige sticks komen als NTFS → Lexus kan dat niet lezen.

3. USB in verkeerde poort

Sommige modellen hebben meerdere USB‑poorten, maar alleen de data‑poort werkt.

⭐ Wat hij nu waarschijnlijk fout doet​

Uit jouw beschrijving:
“Heb de map gedownload, daarna heb ik het uitgepakt met WinRAR en zo op usb stick gekopieerd”
Dat klinkt alsof hij de map heeft gekopieerd, niet de inhoud van de map.
Dat is precies de fout die 90% van de gebruikers maakt.

⭐ Wat hij moet doen (kort en duidelijk)​

1. USB‑stick FAT32 formatteren.
  2. ZIP‑bestand uitpakken.
  3. Alle bestanden en mappen die in de uitgepakte map staan
    direct op de USB‑stick zetten.
  4. USB in de auto → Navigatie → Kaartupdate → Update starten.

⭐ Extra tip: Kaart Update ID & Service Code​

Die heeft hij alleen nodig om de update te downloaden, niet om hem te installeren.
Dus als de USB correct is, zou de auto de update gewoon moeten herkennen.

Volgens mij gaan navigatie updates , bij de NX on air. Toch?
Ik zou even de kaartinfo in de auto checken en dat vergelijken met wat online te krijgen is. Ik heb mijn NX nu bijna 2 jaar maar heb nog geen OTA kaartupdate gezien terwijl er online wel nieuw spul is.

Ik heb er nooit bij stil gestaan. Altijd gedacht dat het OTA ging. Kreeg wel eens meldingen op het scherm ‘update gereed’ oid.
Ik zal het tzt effe checken.

Even voor het gemak de hulp van CoPilot (AI) aangroepen:

Hier zit een klassiek Lexus‑navigatie‑updateprobleem achter, en het goede nieuws is: de fout die hij ziet komt bijna altijd door de USB‑structuur, niet door de USB‑stick zelf.
Ik zal het even helder en stap‑voor‑stap uiteen zetten, zodat je dit forumlid precies kunt uitleggen wat wél en niet moet.

⭐ Hoe een Lexus kaartupdate wél moet worden voorbereid​

1. Downloaden via Lexus E‑Store

Dat deel klopt: via MyLexus → E‑Store → Kaartupdate downloaden.
Je krijgt dan een ZIP‑bestand (soms 10–20 GB).

⭐ Moet je het ZIP‑bestand uitpakken?​

Ja. Altijd uitpakken.
Maar: de inhoud moet direct op de USB‑stick staan, niet in een extra map.

❌ Fout die veel mensen maken​

• ZIP uitpakken → er ontstaat een map → die map kopiëren naar USB
    Navigatie ziet de update niet.

✔️ Wat wél moet​

• ZIP uitpakken
  • Alle bestanden en mappen die je dan ziet direct in de root van de USB‑stick zetten
    (dus niet in een submap).

⭐ USB‑stick: welke soort en hoe groot?​

OnderdeelAntwoord
Grootte16 GB is meestal genoeg, maar 32 GB is veilig
TypeGewone USB‑stick is prima
USB‑versieUSB 2.0 of 3.0 maakt niet uit
FormatterenFAT32 (soms exFAT, maar FAT32 werkt het meest betrouwbaar)
Naam geven?Nee, naam maakt niets uit

⭐ Veelgemaakte fouten (en hoe je ze herkent)​

1. Bestanden staan in een map

Bijv.:
USB:\LexusMapUpdate\{bestanden}
→ Navigatie zegt: Geen update gevonden of Plaats USB‑stick.

2. USB niet FAT32 geformatteerd

Sommige sticks komen als NTFS → Lexus kan dat niet lezen.

3. USB in verkeerde poort

Sommige modellen hebben meerdere USB‑poorten, maar alleen de data‑poort werkt.

⭐ Wat hij nu waarschijnlijk fout doet​

Uit jouw beschrijving:

Dat klinkt alsof hij de map heeft gekopieerd, niet de inhoud van de map.
Dat is precies de fout die 90% van de gebruikers maakt.

⭐ Wat hij moet doen (kort en duidelijk)​

1. USB‑stick FAT32 formatteren.
  2. ZIP‑bestand uitpakken.
  3. Alle bestanden en mappen die in de uitgepakte map staan
    direct op de USB‑stick zetten.
  4. USB in de auto → Navigatie → Kaartupdate → Update starten.

⭐ Extra tip: Kaart Update ID & Service Code​

Die heeft hij alleen nodig om de update te downloaden, niet om hem te installeren.
Dus als de USB correct is, zou de auto de update gewoon moeten herkennen.

Beste, ik heb 32 gb stick geprobeerd
Zoals ik het nu snap via winrar geopend en daarvan de bestanden direct op de stick gezet! Zie fotos. En op kaart update via lexus instellingen gedrukt en geeft een probleem aan
Snap niet waar het precies fout gaat!??

Bijlagen

• 20260225_115210.jpg
    20260225_115210.jpg
    364,8 KB · Weergaven: 6
  • 20260225_115311.jpg
    20260225_115311.jpg
    493,8 KB · Weergaven: 6
  • 20260225_183917.jpg
    20260225_183917.jpg
    667,8 KB · Weergaven: 7