Lexus TZ is coming

Waar is die auto eigenlijk voor bedoeld? Voor in de meeste steden is hij onhandig groot, en voor lange ritten buiten de steden heeft hij te weinig bereik en een te lage laadsnelheid. Wat mij betreft is dit model Totaal Zinloos.

Jarno

Een lelijk hok, het ding doet inderdaad pijn aan de ogen. Dat neemt niet weg dat er waarschijnlijk op sommige plaatsen best wel vraag naar kan zijn - als luxe vervanger van bijvoorbeeld een afgetrapte Chrysler Voyager of Renault Espace. Een luxe bus voor gefortuneerden dus, die behoefte hebben aan een taxi maar dan niet willen worden versleept in een Mercedes of een Tesla.

Wat niet wegneemt dat het ding ook best wel technisch interessant lijkt, met zaken als vooruitstrevende vierwielaandrijving en -besturing. Het "nachtclubinterieur" wordt waarschijnlijk ook wel op prijs gesteld door het voorziene clienteel

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik vind hem er wel mooi uitzien. Lijkt wel wat op de LX en GX die ze in de USA verkopen. Mijn probleem met de TZ en soortgelijke auto's is dat ze veel te groot zijn. Ik krijg mijn RX nog netjes in een parkeervak bij de Albert Heijn of in een parkeergarage maar dat wordt met een TZ wel een uitdaging...

• Leuk
Waarderingen: SanookH
Lexus ES/LC/LS 2017 - 2024 was echt peak design zowel van buiten als van binnen. Het wordt moeilijk om nog bij Lexus te blijven als ze zo doorgaan.

Ik ben iets minder somber. Afgezien van de ES zijn de andere modellen natuurlijk auto's die door de prijsstelling in de meeste landen niet tot grote verkoopaantallen zullen leiden. Zelf vond ik de laatste generatie GS, IS en CT best wel geslaagd - afwijkend van de "massa" zonder daardoor onpraktisch te worden door te grote afmetingen en "rare" designdetails. Dat is een kwestie van smaak en daar kun je dus over van mening verschillen.

En een in mijn ogen best wel geslaagd redelijk nieuw model is in mijn ogen de LBX. Uiteraard gericht op een heel ander publiek maar "in zijn soort" best wel geslaagd en opvallend.

Met design kun je de plank volledig mis slaan en dat is van te voren niet altijd te voorspellen. Toen destijds de (Europese) Ford Siera uit kwam als vervanger van de Ford Cortina/Taunus bleek dat een zeer groot succes hoewel de auto qua vormgeving volledig anders was dan zijn voorgangers. Ook de eerste editie van de Ford Scorpio werd een groot succes, de tweede editie (groter, langer) werd een volledige mislukking. Ook bij andere fabrikanten zijn voorbeelden van grote successen en volledig mislukte introducties te vinden. Kennelijk is, ondanks allerlei onderzoek, moeilijk te voorzien welke modellen wel of niet aan slaan.

Er is een tijd geweest dat autofabrikanten de vormgeving van hun auto's grotendeels overlieten aan vooral Italiaanse designers (Giugiaro, Farina etc). Opvallend is dat die auto's, voor zover zu nu nog rondrijden, er nog steeds niet als volledig gedateerd uit zien. Voor Aziatische ontwerpen geldt dat zelden - na enkele jaren zien die er vaak al als "over de datum" uit.