Mini Meeting Oost-NL, definitieve datum en plaats

Op welke dag zou je naar de meeting kunnen gaan?

  • Vrijdag 20 december 15:00 - 17:00 uur (Kerstmeeting)

    Stemmen: 5 100,0%
  • Vrijdag 3 januari 2025 15:00- 17:00 uur (Nieuwjaarsmeeting)

    Stemmen: 1 20,0%

  • Totaal aantal stemmers
    5
  • Opiniepeiling gesloten .
Wat een mooie auto's heeft iedereen :love: en inderdaad super om ieders enthousiasme voor Lexus te horen!

Bedankt voor het organiseren en de lekkere traktatie Johny (y)en bedankt voor de diagnose van de sensoren Bobusa (y)

Leuk om jullie allemaal in het echie te zien, fijne feestdagen šŸ„‚
 
Brief van Peterman is binnen:

IMG_2929.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le en Primi
Eigenlijk zou je voor zo ver mogelijk moeten/kunnen onderzoeken hoe gezond deze dealer financieel is. Dit in verband met de door Enschede aangegeven garantie en een mogelijk faillissement hetgeen consequenties heeft voor de door Lexus- garantie.

Ik kan me overigens lastig voorstellen dat een gezonde Toyota-dealer maar zo omvalt. Ik denk dat we dan eerder andere geopolitieke problemen ervaren.
 
Legitieme vragen @Speedy J,
Zo denk ik erover: als Peterman de verkoopcijfers had gehaald, zouden ze niet het dealerschap kwijt zijn van zowel Lexus als Toyota.
Peterman zal vanaf 1-1-2025 de volgende hoofdzaken bieden:
- autoā€™s verkopen als niet-dealer van Toyota & Lexus
- onderhoudswerkzaamheden als niet-officiele Toyota & Lexusgarage
- officieel Lexus schade hersteller
Heb geen idee of bovenstaande genoeg klanten en dus winstgevend genoeg is om overeind te blijven.
Zal wel een gemis zijn, want zij namen het destijds over van Toyota Rob Wegdam.
Heb bij Rob Wegdam mijn eerste auto gekocht (MR2 2.0 GTi - MK2)
Afijn, de tijd zal het leren.
 
Die had ik nog niet gezien. Het lijkt nu een duidelijkere richting uit te gaan.
Maar als Peterman het service niveau hoog kan houden en de ervaren Lexus monteurs daar blijven, hoef ik niet perse naar Wilmink, ze hebben vooralsnog geen enkele ervaring (zover ik weet) met Lexus.
Ben benieuwd wat ze gaan zeggen op 20 december, maar de contouren worden langzamerhand onthuld.
Bij Peterman is de ervaren Lexus monteur inmiddels verdwenen, er loopt nog een Lexus kenner maar die sleutelt vrijwel niet meer aan Lexussen. Peterman maakt al langer geen onderscheid meer in het type monteur dat zij aan een Lexus laten werken.
 
@Lexus Omotenashi, wij hoorden gisteren wat anders... de beide Lexusmonteurs zouden er gewoon nog werken.
Wij hebben gisteren in de garage een Lexus gezien, deze staat er voor een groot project van een aantal weken. Lijkt mij sterk dat Peterman dit laat doen door monteurs zonder Lexus ervaring.
 
Laatst bewerkt:
De ervaren Lexus kenner binnen Peterman is op dit moment werkzaam als aftersales-manager, twee andere Lexus kenners (monteurs) zijn inmiddels buiten het autovak werkzaam en al geruime tijd niet meer werkzaam voor Peterman.

V.w.b. het scheiden van de wegen verwacht ik, dat dit eerder zit in verschil van inzicht (toekomstvisie) dan het niet behalen van sales-targets, al zou dat laatste uiteraard aanleiding voor een gesprek kunnen zijn. Echter, is het marktaandeel van Lexus in Nederland klein, zijn de nieuw geregistreerde jaarlijkse aantallen beperkt en lijkt het mij sterk een dealerschap om die reden op te zeggen.
 
Hopelijk gaat hij zichzelf introduceren zodat we weten met wie we te maken hebben. Betrouwbare info is op dit forum een groot goed.
Tja, het lijkt op basis van de tot nu toe geplaatste berichten iemand uit de dealer-kringen die zijn eigen visie op het verhaal wil borgen šŸ˜„ ;)
We wachten af of en wanneer hij/zij zich voorstelt.


ā€œGlobaal staat omotenashi voor gastvrijheid, maar dat gaat lang niet diep genoeg. Letterlijk betekent het 'de klant is god'. Omote is een beeld dat je publiekelijk wilt tonen. Nashi betekent 'niets'.ā€
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou je voor zo ver mogelijk moeten/kunnen onderzoeken hoe gezond deze dealer financieel is.
Via de KVK zijn jaarrekeningen tot 7 jaar terug op te vragen. Dit kost een paar euro per stuk. Voor zoā€™n ā‚¬28 zou je die 7 jaren op kunnen vragen.
verwacht ik, dat dit eerder zit in verschil van inzicht (toekomstvisie) dan het niet behalen van sales-targets, al zou dat laatste uiteraard aanleiding voor een gesprek kunnen zijn.
Van wat wij gehoord hebben, wilde Lexus Nederland het aantal contract partners terugbrengen. De eerste gesprekken daarover begonnen in 2018. Vanaf die tijd zijn er de nodige gesprekken gevoerd waar op een moment Peterman gekozen heeft voor deze route. Maar ik denk dat onder de streep het altijd neerkomt op centen. Targets. En winsten (van de importeur).

Wellicht spelen de tevredenheidsonderzoeken ook een rol. Na een werkplaatsbezoek volgt vaak een enquete. Daar komt een rapportcijfer uit. De importeur ziet graag een 10, of een 9. Een 8 of 7 is onder de maat aldus de importeur. En wat is dan de maatstaf van een importeur die het hele land bedient maar waar klanten regionaal nuchter zijn: ā€œdoe maar gewoon dan doe je al gek genoegā€. Dit is een begrip dat zeker in Twente gebezigd wordt. Een Twentenaar kan daarmee uiterst tevreden zijn, en dan geeft deze een 7 of 8. Maar de importeur vind dit ondermaats.

Maar we hebben ook gehoord dat er tegenover elke verkochte auto met een verbrandingsmotor, er een volledig elektrische auto tegenover moet staan. Dit zou niet door de importeur zelf opgelegd worden, maar door de EU. Regels en afspraken hierover verschillen per nationale markt in de EU. Dit kan meespelen in dit besluit dat de Nederlandse Lexus importeur in zā€™n totaliteit van contracten dergelijke targets moet halen. Maar dit is een aanname van me. Misschien kan binnen de Louwman dealergroep geschoven worden met deze targets omdat ik me voor kan stellen dat in de Randstad het wel lukt om een aantal RZā€™s/bZ4X-en te verkopen maar in het Oostelijke deel van Nederland de klant minder publieke laadpalen aantreft. Ik ben nu aan het invullen van wat we afgelopen vrijdag gehoord hebben. Er is echt wel gepoogd tussen Peterman en Lexus NL om er uit te komen. Dit is de uitkomst.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Wellicht spelen de tevredenheidsonderzoeken ook een rol. Na een werkplaatsbezoek volgt vaak een enquete. Daar komt een rapportcijfer uit. De importeur ziet graag een 10, of een 9. Een 8 of 7 is onder de maat aldus de importeur. En wat is dan de maatstaf van een importeur die het hele land bedient maar waar klanten regionaal nuchter zijn: ā€œdoe maar gewoon dan doe je al gek genoegā€. Dit is een begrip dat zeker in Twente gebezigd wordt. Een Twentenaar kan daarmee uiterst tevreden zijn, en dan geeft deze een 7 of 8. Maar de importeur vind dit ondermaats.
Dat Groningen nog niet zijn deuren gesloten heeft........