Nieuwe schokbrekers

Mijn lieve hemeltje… Ik dacht ook al Thais te herkennen, ookal spreek ik geen woord Chinees 😜
Maarreh, wel mooi dat er ook actieve leden zijn van buiten Europa (y)

Maar KYB is toch de demper die ook oem onder de Lexus gaat? Knap dat je alles zelf hebt weten te vervangen. Bij m’n 1IS kan ik voor de bovenste fusee losmaken en dan komt je coilover er zo tussenuit. Die stabilinks zijn door hún positie vaak vastgerot en loop je te hannesen met een sleutel en imbus waar de laatste als snel de boel dol draait. Welllicht zit de dubbel wishbone ophanging wat compacter in elkaar op de 4GS waardoor het anders is.

Vorig jaar bij apk van m’n 3GS iets van een zweetspoor ontdekt waardoor de dealer z’n kans zag en kreeg ik voor enkel dempers + werk een offerte van 1300 euro. Dat was voor mij al de reden om te kijken naar coilovers van Tein, BCR, Intrax en Öhlins. Bij de recente APK was de bevinding van vorig jaar verdwenen en was het prima in orde. Zelf merk ik de slijtage nog niet maar ongetwijfeld zal het anders rijden met een fris exemplaar.

KYB is inderdaad de OEM demper, maar op ClubLexus las ik dat iemand contact opgenomen had met KYB, en de demping karakteristiek zou anders zijn.
Dat ga ik dan mogelijk kunnen bevestigen.
De stabilinks dat had ik ergens gelezen, en de dag vantevoren royaal in de IMAL gezet. Neemt niet weg dat de kans wel aanwezig is, dat de moer dusdanig vastgerot zit, dat losslijpen en vervangen de enige optie is.
Bij mijn GS430 was dit toen wel het geval.

Je groeit mee met een auto, en dan valt het slijtage proces niet op. Bij de GS430 was het contact met de weg bij hogere snelheden niet helemaal meer top, na vervanging van alle dempers weer strak.
Bij de GS450H durfde ik het niet aan om maximaal te rijden, dat werd iets te "bootachtig".

ik dat iemand contact opgenomen had met KYB, en de demping karakteristiek zou anders zijn.
Ik weet niet meer in welk filmpje, maar The Car Care Nut heeft ook zoiets gezegd. Dat was meer in het algemeen dat OEM-spullen weliswaar door bedrijven als KYB, Denso, Yamaha enz. gemaakt worden in opdracht van Toyota/Lexus “volgens de door Toyota/Lexus opgegeven specificaties”. AMD zegt ook dat hierdoor een onderdeel gemaakt door KYB bijvoorbeeld volgens specificaties en in opdracht van Toyota/Lexus daadwerkelijk een langere levensduur kunnen kennen. De hogere prijs van een door Toyota/Lexus geleverd KYB-onderdeel zou volgens hem dan ook uitlegbaar zijn vergeleken met eenzelfde onderdeel van KYB zelf.

Ik heb eens een keer een rondleiding/praatje gehad bij Intrax en natuurlijk zijn zij van WC-eend, maar men is echt wel in staat om aanzienlijk langere levensduur uit producten te halen. Die kosten simpelweg (flink) meer. Zo werd ook verteld dat een autofabrikant bij bijvoorbeeld KYB voor een nieuw model een schokdemper wil laten maken in een flink aantal en dat voor een periode van 10 jaar ofzo. Dan begint vast ook de onderhandeling tussen prijs/kwaliteit en volgens welke specificaties dit dan moet gebeuren, waaronder de dempingskarakteristiek.

Laatst bewerkt:
Of ze nou een jaartje langer mee gaan of niet; dat is toch niet te controleren, heb je die wagen nog over zeg zo'n 10 jaar?
Zo lang de specificaties maar hetzelfde zijn.
Ik zou voor de goedkoopste optie gaan.