Bandenspanning monitor

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

MrSRM

Hoort erbij
23 nov 2023
30
40
18
Hallo, vandaag installeer ik deze module in mijn IS300h.

1000073373.jpg

Kijk, dat doet een IS standaard niet. Kun je iets meer delen over wat voor module dit is? Wat doet het? Waar heb je rekening mee te houden en waar kun je zoiets kopen bijvoorbeeld?

• Leuk
Waarderingen: MrSRM
Zal een hint geven; AliExpress.....en moet dacht ik rechts-achterin gemonteerd worden, en ik heb het werkend gezien bij een maat van me, in een IS300h ;) Ik wil het in de NX want ook die kan het niet, zelfs niet in de President 🤪

• Leuk
Waarderingen: MrSRM
Hi,

De installatie is makkelijk en is plug&play. De module gaat inderdaad linkersachter passagiers zitting bij het lijst
1000073386.jpg

Trek dat vriendelijk los en je ziet dat zwarte box met" BX "erop. Hierop word de bandenspanning module aangesloten. En is ook makkelijl weg te werken dmv dubbelzijdig plakband of wat je zelf wilt.

1000073387.jpg

Als je alles goed hebt aangesloten dan sluit je de deuren en vervolgens start je de auto en wacht 2 minuten als het goed is dan verschijnen de waardes op je dash bij de bandenspanning monitor automatisch.

Als niet dan moet je de handleiding volgen.

Bij mij kreeg ik geen waardes te zien en probeerde het opnieuw te kalibreren maar dat gaat ook niet makkelijk als je de beschrijving zo leest.

Voordeel: je ziet je bandenspanning

Nadeel:

1)

Als je error hebt in je tpms sensoren dan zie je dit niet bij installeren op je dash want dan werkt het niet zoals bij mij. (mijn ID4 SENSOR meot vervangen worden).

2)

Als je sensoren vervangt en vervangen hebt terwijl dit module verbonden is dan zal het niet lukken om de sensoren in te leren want dit blok blokkeert het. (ik krijg communicatie fout in Techstream)
1000073398.jpg

Verder kan je het hier ook teruglezen bij een reactie op een youtube filmpje.

Voor iets van bijna 30 euro vind ik het prima. 👍🙏

Bijlagen

• 1000073386.jpg
    1000073386.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 8
  • 1000073387.jpg
    1000073387.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 11
  • 1000073398.jpg
    1000073398.jpg
    712,9 KB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Lexus4me
Hier nog het link gevonden op AliExpress:
€25,99 | Voor Lexus Is Nx Nx 200T Nx 300H Serie 2015-2020 Auto Tpms Bandenspanningscontrolesysteem Bandenspanning Display Beveiligingsalarm

Let op! Er zijn meerdere leveranciers met verschillende prijzen.
Tip: Lees altijd de reviews alvorens je besteld!

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Werkt dit alleen in auto's waar je standaard al iets van TPMS op je dash kan zien en is dit dus een toevoeging?
Ik kan nergens iets van mijn sensoren uitlezen (IS300h uit 2014).

Werkt dit alleen in auto's waar je standaard al iets van TPMS op je dash kan zien en is dit dus een toevoeging?
Ik kan nergens iets van mijn sensoren uitlezen (IS300h uit 2014).
Hi,
Dit is een toevoeging.

Je moet inderdaad bandenspanningssensoren hebben in je wielen. Voor de rest in je dash zal je dat oranje icoontje hebben met een uitroepteken. Klopt dat?

Hi,
Dit is een toevoeging.

Je moet inderdaad bandenspanningssensoren hebben in je wielen. Voor de rest in je dash zal je dat oranje icoontje hebben met een uitroepteken. Klopt dat?
Ja ik heb (natuurlijk) TPMS sensoren in de velgen zitten. En als het goed is (maar ik let er bij het starten niet echt op) heb ik dat oranje icoontje (dus) ook.

Maar die black box tovert dan al die info op mijn dash? Of kan mijn dash dat feitelijk al maar is het in mijn auto/uitvoering nu niet beschikbaar?
Ik bedoel: als er zoveel extra info getoond gaat worden had ik verwacht dat die black box op o.a.m'n dash aangesloten zou worden (hoe komt die info daar anders?)

Ja ik heb (natuurlijk) TPMS sensoren in de velgen zitten. En als het goed is (maar ik let er bij het starten niet echt op) heb ik dat oranje icoontje (dus) ook.

Maar die black box tovert dan al die info op mijn dash? Of kan mijn dash dat feitelijk al maar is het in mijn auto/uitvoering nu niet beschikbaar?
Ik bedoel: als er zoveel extra info getoond gaat worden had ik verwacht dat die black box op o.a.m'n dash aangesloten zou worden (hoe komt die info daar anders?)
Die zwarte box tovert dus die info op je scherm. Zie alixpress & youtube link. De bandenspanning monitor display zit standaard niet in de IS300H. Weet ook niet of je dat als optie bij kan nemen bij de dealer.

Bij zit er dus zo 1 waar het op aangesloten wordt.

1000073513.jpg

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Dank voor de uitvoerige beschrijving en filmpje @MrSRM!

Ik heb een vermoeden dat deze functionaliteit pas af fabriek geleverd word wanneer de Lexus minstens 6 cilinders heeft, maar dit is een aanname van me. De 4GS kan dit zeker en de LS en RX twijfel ik niet over. Of de GS300h dit ook kan zou dan een check zijn op mijn aanname dat de 6-cilinders dit standaard aan boord hebben. Maar ik kan me voorstellen dat de 1NX dit ook af fabriek al kan.

Nou heb ik al langer het vermoeden dat een Toyota/Lexus met elektronica modulair is opgebouwd en dat het “BX-kastje” identiek is bij de GS, RX en LS bijvoorbeeld, maar dat deze modellen zo’n soortgelijk kastje er ook tussen geprikt hebben. En dan is er een Chinese fabrikant die zoiets met reverse engineering gewoon kan bouwen. Eigenlijk best knap om dit uit te pluizen.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is of de weergave van de spanning per band ook echt bij de juiste positie in het display getoond wordt. Dus 2,5bar rechtsvoor is ook daadwerkelijk rechtsvoor?

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en MrSRM
De LS (2009 én 2018) geven per band de druk aan, en de juiste band in het display, heb ik gecontroleerd. (Kan ook toeval zijn uiteraard)
Ik vermoed dat dat te doen heeft met de prijs van de wagen, iedere Yen is er een.

• Leuk
Dank voor de uitvoerige beschrijving en filmpje @MrSRM!

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is of de weergave van de spanning per band ook echt bij de juiste positie in het display getoond wordt. Dus 2,5bar rechtsvoor is ook daadwerkelijk rechtsvoor?
Er is een modus/instructie om te detecteren en vast te leggen welke sensor op welke positie zit.

• Leuk
Het is volgens mij vooral afhankelijk van de uitvoering.. Ik meen dat de GS4 pas vanaf Luxury Line de exacte bandenspanning aan kan geven per band.
Alles 'daaronder' niet. Uiteraard hebben alle auto's na 2012 wel een lampje, dat is een verplichting.

• Leuk
Waarderingen: Bassj